بازگشت دوگانه!

یک تساوی در اهواز، برای قهرمانی نیم‌فصل سپاهان کافی به نظر می‌رسید. طلایی‌ها در این مسابقه درخشان نبودند و در دقایقی از بازی مقابل رقیب قعرنشین غافلگیر شدند اما در نهایت گل اول این نبرد را به ثمر رساندند و با وجود دریافت گل تساوی، صدر جدول را حفظ کردند. این صدرنشینی اگرچه تنها به خاطر «تفاضل گل» به دست آمده اما نشان دهنده برتری سپاهان بر همه رقبا است. این باشگاه و سرمربی فعلی‌اش، سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا در آغوش هم، دوباره مشغول قدرت‌نمایی در فوتبال ایران هستند.

 آریا رهنورد

پس از قهرمانی حیرت‌آور و غیرمنتظره لیگ برتر چهاردهم، خورشید بخت سپاهان رو به خاموشی رفت. این تیم برای سال‌ها به ویروس «برنده‌ شدن» و جام گرفتن دچار بود اما پس از قهرمانی چهاردهمین فصل لیگ با حسین فرکی، دیگر نتوانست اقتداری از خودش نشان بدهد. حواشی بزرگ باشگاه با کنار رفتن محرم نویدکیا کلید خوردند. رابطه خوب این ستاره با حسین فرکی خراب شد و بخشی از هوادارها با بنرها و شعارهایی نه‌چندان خودجوش، خواهان جدایی مربی قهرمان فصل قبل و بازگشت مرد شماره چهار به تیم‌شان شدند. در اولین روزها تصور می‌شد این آتش زبانه‌های زیادی ندارد و به سرعت فروکش می‌کند اما شعله‌ها به تدریج دامن سپاهان را گرفتند و این تیم را از اوج قدرت به زیر کشیدند. بعد از پنجمین قهرمانی در همه ادوار لیگ برتر، تصور می‌شد سپاهان دیگر دست‌یافتنی و مهارشدنی نیست و هیچ چیز نمی‌تواند مانع رسیدن این باشگاه به جام‌های تازه شود اما تیمی که بعد از فرکی به صورت موقت به نویدکیا و سپس به ایگور استیماچ سپرده شده بود، لیگ را در رده باورنکردنی یازدهم تمام کرد. آنها در مرحله گروهی از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفتند و در یک‌چهارم نهایی نیز از جدول جام حذفی خارج شدند. بهترین راهکار از سوی مدیران سپاهان برای برون‌رفت از این بحران، امضای قرارداد با سرمربی تیم قهرمان لیگ پانزدهم بود. آنها عبدا... ویسی را به خدمت گرفتند و این مربی نیز با چند بازیکن از استقلال خوزستان راهی اصفهان شد. نسخه وطنی پپ گواردیولا اما برای کار کردن در یک باشگاه بزرگ ساخته نشده بود و در حالی که چند بار تجربه از حال رفتن روی نیمکت سپاهان و انتقال به بیمارستان را داشت، شغلش را از دست داد تا کرانچار به اصفهان برگردد. در رفت و آمد دائمی میان مربی‌ها، حتی کرانچار و ابراهیم‌زاده نیز موفق نبودند. سپاهان در لیگ شانزدهم روی سکوی پنجم قرار گرفت و در لیگ هفدهم با ایستادن در رده چهاردهم، ضعیف‌ترین فصل دوران حضورش در لیگ برتر را سپری کرد. بعد از سه فصل مطلقا ناامیدکننده و بدون جام، مدیران باشگاه دوباره به سراغ امیرقلعه‌نویی رفتند اما حتی در مورد این مربی نیز تردیدهایی وجود داشت.

 امیر از تراکتورسازی یک مدعی برای قهرمانی لیگ ساخت اما ماجرای محرومیت از نقل و انتقالات در نیم‌فصل، ضربه بزرگی برای این تیم بود. قلعه‌نویی سپس راهی اصفهان شد و هدایت ذوب‌آهن را بر عهده گرفت

بحران ژنرال مدتی قبل از بحران سپاهان کلید خورده بود. او استقلال پرستاره را به قهرمانی لیگ دوازدهم رساند اما در دو فصل بعدی، تجربه‌های کابوس‌واری را سپری کرد. قلعه‌نویی تسلط همیشگی‌اش به رختکن تیم را نیز از دست داده بود و هوادارها روی سکوها برای جدایی‌اش روزشماری می‌کردند. شکست در هر دو دربی رفت و برگشت لیگ چهاردهم، تیر خلاص به قلب مردی بود که به هیچ قیمتی عادت نداشت زمین بازی با پرسپولیس را به عنوان چهره شکست‌خورده ترک کند. درست بعد از ترک استقلال اما انتخاب‌های درست، ژنرال را در مسیر ترمیم تصویر ترک‌خورده‌اش قرار دادند. او با وجود توافق اولیه با ملوان، حاضر به کار کردن در این باشگاه نشد و خودش را با شرایط عجیب و غریب این تیم روبه‌رو نکرد. امیر از تراکتورسازی یک مدعی برای قهرمانی لیگ ساخت اما ماجرای محرومیت از نقل و انتقالات در نیم‌فصل، ضربه بزرگی برای این تیم بود. قلعه‌نویی سپس راهی اصفهان شد و هدایت ذوب‌آهن را بر عهده گرفت و با وجود لغزش‌های نیم‌فصل اول، نیم‌فصل دوم خارق‌العاده‌ای را در این باشگاه سپری کرد و تیمش را در رده دوم جدول قرار داد. او سپس در بهترین زمان ممکن از ذوب جدا شد و به سپاهان پیوست تا با این تیم جاه‌طلبی سابقش را پس بگیرد. ژنرال مهره‌های مدنظرش را در این باشگاه به خدمت گرفته و سبک موردعلاقه‌اش را در آن پیاده کرده است. برای اولین بار در دوران مربیگری امیر، او یک نیم‌فصل بدون شکست را به پایان رسانده و حالا در بالاترین رده جدول لیگ ایستاده است.

پرافتخارترین باشگاه و پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر در یک بزنگاه تاریخی به هم رسیده‌اند و قهرمانی نیم‌فصل حتی اگر مقتدرانه و با اختلاف نباشد، نتیجه تشکیل این پیوند است. سپاهان حتی در صورتی که قهرمانی لیگ را به دست نیاورد، غرورش را دوباره پس گرفته است. آنها به احتمال بسیار زیاد دوباره در لیگ قهرمانان آسیا نیز حاضر خواهند شد. تیم اصفهانی در کنار نتایج ایده‌آل در لیگ برتر، در جام حذفی نیز به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرده و بعید به نظر می‌رسد که این فصل را بدون کسب جام به پایان ببرد.