صعود با طعم انتقام!

دو تیم قهرمان از دو لیگ شاخص آسیا، امروز در لیگ قهرمانان با هم برخورد می‌کنند. پرسپولیس فصل گذشته در لیگ برتر ایران به قهرمانی رسیده و الدحیل نیز بالاتر از همه رقبا، صدر جدول را تصاحب کرده است. با این وجود ترکیب دو تیم نسبت به فصل گذشته کمی متحول شده و همین موضوع، هماهنگی آنها را کاهش داده است. در بازگشت دوباره به آسیا، پرسپولیس تا امروز به خوبی به هدفش رسیده و فعلا حداکثر امتیازها را به دست آورده اما روند نوسانی این روزهای الدحیل، همچنان ادامه دارد. بردن بازی امروز، صعود پرسپولیس به مرحله بعدی لیگ قهرمانان را قطعی خواهد کرد.

آریا رهنورد

حساسیت در سومین گروه از منطقه غرب لیگ قهرمانان آسیا، حالا دیگر به اوج خودش رسیده است. پس از سپری شدن چهار هفته از دیدارهای این گروه، هنوز همه تیم‌ها می‌توانند به مرحله بعدی راه پیدا کنند. تقابل پرسپولیس و الدحیل، یکی از حساس‌ترین و تماشایی‌ترین نبردهای این مرحله خواهد بود. قهرمان لیگ برتر ایران، تورنمنت را با شکست برابر همین حریف قطری آغاز کرد. آنها سپس روبه‌روی الشارجه نیز متوقف شدند اما با شکست دادن التعاون در دو مسابقه رفت و برگشت، به صدر جدول گروه رسیدند. پرسپولیس در پایان هفته اول دیدارهای این گروه، تیم قعرنشین جدول بود و حالا در بالاترین رده همین جدول دیده می‌شود و شانس شماره یک صعود به شمار می‌رود. یحیی در مسابقه قبلی، به ترکیب تیمش دست زد و با استراحت دادن به کنعانی و نوراللهی، نشان داد روی همه نفرات تیم‌ حساب ویژه‌ای باز می‌کند. حریف امشب پرسپولیسی‌ها تا اینجا در مرحله گروهی به صورت یکی در میان بازی‌ها را برده و باخته است. آنها به دلیل اخراج مهدی بن عطیه در مسابقه قبلی، نمی‌توانند از این مدافع سرشناس استفاده کنند اما ستاره‌هایی مثل موئز علی، آماده‌اند تا از هر موقعیتی یک گل برای تیم‌شان بسازند.

علاوه بر صعود از گروه، پرسپولیسی‌ها انگیزه‌های انتقامی نیز برابر حریف قطری دارند. چراکه الدحیل در بازی رفت همین گروه که چندین ماه قبل برگزار شد، پرسپولیس را شکست داد. در آن مسابقه، یک صحنه جنجالی هم وجود داشت که در نهایت به سود الدحیل تمام شد. لحظه‌ای که مدافعان پرسپولیس در اعتراض به تصمیم داور، جریان بازی را رها کردند و در نهایت همان توپ، به تور دروازه بیرانوند چسبید. آن روز تقریبا همه نفرات پرسپولیس و همه اعضای کادر فنی، با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شدند اما نگاه‌ها به آنها، حالا دیگر کمی فرق کرده است. در سمت مقابل نیز، الدحیل انگیزه برای انتقام گرفتن از پرسپولیس کم ندارد. آنها در همین سال‌های گذشته، دو بار قربانی مستقیم پرسپولیس در آسیا بوده‌اند. تیم برانکو در دوره متوالی، توانست الدحیل قطر را از لیگ قهرمانان آسیا کنار بزند. در اولین دوئل که در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان رقم خورد، دیدار رفت به تساوی رسید و الدحیل با گل به خودی چیکو فلورس در مسابقه برگشت، نتیجه را به حریف واگذار کرد و شانس رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا را از دست داد. درست یک سال بعد، پرسپولیس و الدحیل این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی با هم روبه‌رو شدند. آن روزها الدحیل یک تیم تسلیم‌ناپذیر به نظر می‌رسید و از مدت‌ها قبل در رقابت‌های داخلی، هیچ شکستی را تجربه نکرده بود. با این وجود پرسپولیسی‌ها همه پیش‌بینی‌ها را به هم زدند و پس از شکست در دیدار رفت، در مسابقه برگشت حریف را با نتیجه سه بر یک شکست دادند. گل پایانی منشا و جشن بزرگ ورزشگاه آزادی در پایان آن نبرد، یکی از بهترین خاطره‌های تاریخ پرسپولیس به حساب می‌آید. نتیجه‌ای که یادآوری‌اش برای حریف قطری، اصلا خوش‌یمن به نظر نمی‌رسد.

تقابل رامین رضاییان و سعید آقایی که هر دو به تازگی به باشگاه‌های فعلی‌شان ملحق شده‌اند، یکی از جذابیت‌های خاص این بازی خواهد بود. سعید تنها دو بازی را با پیراهن پرسپولیس پشت سر گذاشته و نمایش او در دومین مسابقه، تفاوت محسوسی با اولین بازی داشته است. با این حال احتمالا برخلاف نبرد دوم با التعاون، آقایی امروز نقش دفاعی‌تری دارد و دائما نفوذ نمی‌کند. رامین نیز در همین زمان کوتاه پیوستن به الدحیل، برای این تیم یک گل زده و یک پاس گل نیز به هم‌تیمی‌ها داده است.

الدحیل انگیزه برای انتقام گرفتن از پرسپولیس کم ندارد. آنها در همین سال‌های گذشته، دو بار قربانی مستقیم پرسپولیس در آسیا بوده‌اند. تیم برانکو در دوره متوالی، توانست الدحیل قطر را از لیگ قهرمانان آسیا کنار بزند

عملکرد او در مسابقه قبلی با الشارجه البته درخشان نبود اما این بازیکن انگیزه‌های زیادی برای روبه‌رو شدن با تیم سابقش دارد. رضاییان در پرسپولیس، مهره محبوب هوادارها بود اما به شکل مسالمت‌آمیزی از باشگاه جدا نشد. برانکو او را در فهرست مازاد قرار داد و این جدایی، حتی قبل از پایان فصل رقم خورد تا این بازیکن جایی در جشن قهرمانی تیمش نداشته باشد. پس از آن ماجرا، رامین و پرسپولیس دیگر هیچ ملاقاتی نداشته‌اند و حالا زمان یک ملاقات هیجان‌انگیز از راه رسیده است. جدالی که بخش مهمی از سرنوشت این گروه را روشن می‌کند. در یک گروه سخت و پیچیده که هر چهار تیم در آن شانس صعود و حتی شانس سرگروهی دارند، تک تک امتیازهای باقی‌مانده بسیار کلیدی به نظر می‌رسند و مسابقه امشب در دوحه نیز برای قرمزهای ایران و قرمزهای قطر، فوق‌العاده حیاتی خواهد بود.