عدد بده!

لیگ برتر نوزدهم هم رسما به پایان رسید و حالا از این فصل لیگ، تنها خاطره‌هایی به جا مانده‌اند. لیگی که در مسیر برگزاری‌اش، مشکلات بسیار بزرگی وجود داشت و نگرانی‌های زیادی در اطرافش دیده می‌شد اما به هر حال مثل همیشه به پایان رسید و نیمه‌تمام نماند. در پایان این فصل بیشتر رکوردها به دو باشگاه تعلق دارد. پرسپولیس با رکوردهای مثبت و شاهین با رکوردهای منفی، تیم‌هایی هستند که بیشتر اعداد این فصل را به خودشان اختصاص داده‌‌اند.

آریا طاری

 صفر

این عدد، آمار تماشاگران در بسیاری از دیدارهای این فصل لیگ برتر بود. هیچ فصلی به اندازه لیگ برتر نوزدهم، این‌چنین در مجاورت سکوهای خالی برگزار نشده بود. از هفته بیستم به بعد، دیدارهای لیگ بدون حضور تماشاگر برگزار شد و این روند تا پایان بازی‌ها ادامه پیدا کرد. لیگ برتر نوزدهم، کم‌تماشاگرترین دوره تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رفت.

بوشهری‌ها در 17 هفته اول لیگ، حتی یک برد را نیز جشن نگرفتند و 17 بازی را بدون حتی یک پیروزی پشت سر گذاشتند. اولین برد این فصل شاهین در هفته هجدهم لیگ برتر از راه رسید. این عدد همچنین عدد تساوی‌های نفت مسجدسلیمان در این فصل نیز بود. نفتی‌ها با 17 نتیجه مساوی، سلاطین تساوی‌های لیگ بودند

یک

کوتاه‌ترین صدرنشینی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، متعلق به استقلالی‌ها بود. آنها تنها در پایان هفته سیزدهم صدرنشین لیگ شدند و پس از آن، دیگر چنین اتفاقی را تجربه نکردند. سپاهان، شهرخودرو و پرسپولیس، دیگر تیم‌هایی بودند که طعم صدرنشینی را در رقابت‌های این فصل چشیدند.

سه

در لیگ نوزدهم، سه بازیکن موفق به ثبت هت‌تریک برای تیم‌های‌شان شدند. علی علیپور روبه‌روی شاهین بوشهر، کی‌روش استنلی روبه‌روی شاهین بوشهر و شیخ دیاباته روبه‌روی تراکتورسازی تبریز.

چهار

برای چهارمین بار متوالی، پرسپولیسی‌ها جام قهرمانی را از آن خود کردند. ترمز پرسپولیس حتی با جدایی برانکو نیز کشیده نشد و این تیم، دوباره روی سکوی اول رفت و جشن قهرمانی گرفت. قرمزها در این فصل حتی زودتر از همیشه نیز قهرمان شدند. این سریع‌ترین قهرمانی پرسپولیس در یک دوره از لیگ برتر و به طور کلی، زودهنگام‌ترین قهرمانی یک باشگاه در همه دوره‌های لیگ برتر به شمار می‌رفت.

پنج

در مقتدرانه‌ترین پیروزی‌های این فصل لیگ برتر، عدد پنج نقش بسیار مهمی داشت. استقلال در این فصل پنج گل به صنعت نفت آبادان زد و پرسپولیس و سپاهان نیز در یک مسابقه، پنج بار دروازه شاهین بوشهر را باز کردند. برد پرسپولیس کالدرون روبه‌روی شاهین، بهترین پیروزی خارج از خانه این فصل از لیگ برتر بود.

شش

هیچ تیمی در این فصل به اندازه شاهین بوشهر، شکست‌های متوالی را در لیگ برتر تجربه نکرد. آنها سابقه شکست در 6 دیدار متوالی از این فصل را دارند. شاهین در فاصله هفته‌های چهارم تا نهم در همه دیدارهایش در لیگ شکست خورد و در پایان فصل نیز به دسته پایین‌تر رفت.

هفت

رکورد بیشترین تعداد پیروزی‌های متوالی در این فصل، به پرسپولیس تعلق دارد. آنها یک بار در فاصله هفته‌های دوازدهم تا هجدهم و یک بار در فاصله هفته‌های بیستم تا بیست و ششم، همه دیدارهای‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشتند. در لیگ نوزدهم هیچ تیم دیگری موفق نشد هفت برد پیاپی کسب کند اما پرسپولیسی‌ها دو بار چنین کاری انجام دادند.

هشت

پرگل‌ترین بازی این فصل از لیگ برتر، هشت گل داشت. در این مسابقه که در تهران برگزار می‌شد، پیکان توانست ماشین‌سازی تبریز را با نتیجه پرگل و سنگین هشت بر دو از پیش رو بردارد.

ده

تنها سرمربی لیگ برتر که در این فصل حتی یک شکست را نیز تجربه نکرد، محمود فکری بود. او در 10 بازی از لیگ نوزدهم روی نیمکت نساجی نشست و در این تیم، هرگز نتیجه را به رقبا واگذار نکرد. چهار پیروزی و 6 تساوی، حاصل دوران کاری درخشان فکری در باشگاه نساجی بود.

چهارده

تا قبل از شروع رقابت‌های این فصل، هیچ تیمی نتوانسته بود با اختلاف دو رقمی در لیگ قهرمان شود اما پرسپولیسی‌ها برای اولین بار دست به چنین کاری زدند و در حالی قهرمان لیگ شدند که با تیم دوم جدول، 14 امتیاز اختلاف ایجاد کرده بودند. این مقتدرانه‌ترین قهرمانی یک باشگاه در ادوار لیگ برتر به شمار می‌رفت.

پانزده

شیخ دیاباته در اولین فصل حضور در فوتبال ایران، کفش طلا را از آن خودش کرد. شیخ دیاباته که دیدارهای زیادی را نیز به خاطر مصدومیت از دست داده بود، با 15 گل بهترین گل‌زن این فصل لیگ لقب گرفت. برای دومین سال پیاپی، آقای گل لیگ برتر خارجی است. در همین فوتبال اما ورود مهره‌های جدید خارجی را ممنوع کرده‌اند!

شانزده

بین هفته‌های یازدهم تا بیست و هفتم لیگ برتر، پرسپولیسی‌ها حتی با یک شکست هم روبه‌رو نشدند. این تیم توانست در لیگ نوزدهم، رکورددار دیدارهای پیاپی بدون باخت شود. این رکورد تا پایان فصل در اختیار قرمزهای پایتخت باقی ماند.

هفده

بیشترین زمان انتظار برای پیروزی در این فصل، به شاهین بوشهر تعلق داشت. بوشهری‌ها در 17 هفته اول لیگ، حتی یک برد را نیز جشن نگرفتند و 17 بازی را بدون حتی یک پیروزی پشت سر گذاشتند. اولین برد این فصل شاهین در هفته هجدهم لیگ برتر از راه رسید. این عدد همچنین عدد تساوی‌های نفت مسجدسلیمان در این فصل نیز بود. نفتی‌ها با 17 نتیجه مساوی، سلاطین تساوی‌های لیگ بودند.

بیست

پارس جنوبی جم تنها با 20 گل زده در این فصل، صاحب ضعیف‌ترین خط حمله رقابت‌های لیگ برتر بود. آنها که در فاز هجومی ناامیدکننده به نظر می‌رسیدند، سرانجام از لیگ سقوط کردند.

بیست و یک

پرسپولیس با تصاحب 21 پیروزی در این فصل از  لیگ برتر، رکورددار همه ادوار این رقابت‌ها شد. تا این فصل رکورد بیشترین پیروزی با 20 برد به پرسپولیس برانکو در لیگ شانزدهم اختصاص داشت. حالا سرخ‌ها اولین تیمی هستند که توانسته‌اند در تاریخ لیگ برتر 21 برد را جشن بگیرند. این اتفاق حتی در لیگ 34 تیمی نیز برای هیچ تیمی رخ نداده بود.

بیست و نه

بهترین تفاضل گل در پایان لیگ برتر نوزدهم نیز متعلق به پرسپولیسی‌ها بود. آنها فصل را با تفاضل مثبت 29 به پایان رساندند. استقلال با تفاضل مثبت 24، در این زمینه تیم دوم رقابت‌ها به شمار می‌رفت.

سی و یک

بدترین تفاضل لیگ برتر با اختلاف، مربوط به تیم قعرنشین جدول رقابت‌های لیگ برتر بود. شاهین در حالی از لیگ برتر به لیگ یک برگشت که تفاضلش در جدول نهایی رقابت‌ها عدد منفی 31 را نشان می‌داد.

پنجاه و پنج

استقلال این فصل را روی سکوی دوم تمام کرد اما آنها در فاز هجومی، بهترین تیم لیگ برتر بودند. استقلال استراماچونی در گل‌زنی بسیار موفق نشان داد و استقلال فرهاد نیز توانست همین مسیر را به خوبی برای خودش حفظ کند. آبی‌ها در لیگ نوزدهم 55 بار دروازه رقبا را باز کردند. آن‌هم در حالی که دومین خط حمله قدرتمند لیگ یعنی پرسپولیس تنها موفق به زدن 46 گل شده بود. استقلال با اختلاف، صاحب بهترین خط حمله این فصل بود.

شصت و هفت

یحیی و پسرها، این فصل را با 67 امتیاز به پایان رساندند. تا امروز در تاریخ لیگ برتر ایران هیچ تیمی نتوانسته در یک فصل بیش از 67 امتیاز به دست بیاورد. پیش از این تیم‌هایی مثل سپاهان و استقلال، موفق شده بودند یک فصل را درست با همین تعداد امتیاز تمام کنند اما آن روزها، لیگ برتر با حضور 18 تیم و در 34 هفته برگزار می‌شد. در حقیقت به لحاظ میانگین امتیاز، پرسپولیس لیگ نوزدهم امتیازآورترین تیم تاریخ لیگ بوده است. حتی تیم برانکو نیز هرگز این تعداد امتیاز را در یک فصل به دست نیاورده بود.

دویست و چهل

از دیدار پرسپولیس و پارس جنوبی در اولین هفته از لیگ تا نبردهای همزمان هفته پایانی، مجموعا 240 بازی در این فصل برگزار شد. دیدارهایی که یک وقفه طولانی نیز بین آنها قرار گرفت تا لیگ نوزدهم، به عنوان طولانی‌ترین دوره از همه تاریخ لیگ برتر شناخته شود.

پانصد و سه

این فصل از لیگ برتر، مجموعا 503 گل داشت. میانگین 2.01 گل در هر بازی، به هیچ وجه برای لیگ امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. جالب اینجاست که تیمی مثل فولاد با میانگین کم‌تر از یک گل زده در هر بازی، روی سکوی سوم همین لیگ ایستاده است.

هشتاد هزار

پرتماشاگرترین بازی این فصل لیگ برتر، با استقبال 80 هزار نفری تراکتوری‌ها از نبرد با استقلال شکل گرفت. در فصلی که دربی‌ها آزادی را پر نکردند، تراکتوری‌ها باز هم برای تیم‌شان سنگ تمام گذاشتند و البته، شکست سنگینی را تماشا کردند.