آریا طاری

سازمان لیگ که فصل جدید را دیرتر از همیشه آغاز کرده بود، حالا این «تاخیر» را با یک برنامه فشرده تلافی کرده است. لیگ نوزدهم با سرعتی بسیار بالا سپری می‌شود و قبل از روی هم آمدن پلک‌ها، این فصل نیز به پایان خواهد رسید. تا امروز کدام‌ تیم‌ها فراتر از حد انتظار نشان داده‌اند و کدام تیم‌ها انتظارات را برآورده نکرده‌اند؟ غافلگیرکننده‌ترین و بهترین مهره‌های لیگ، چه کسانی بوده‌اند؟ در این گزارش، همه این 10 هفته را با هم مرور خواهیم کرد.

پرهزینه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین

تراکتورسازی؛ پرهزینه‌ترین تیم نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر بود. تیمی که به جز خرید رشید مظاهری و چند ستاره دیگر، به سراغ سه ستاره خارجی رفت و میمبلا، فورچونه و مازولا را به خدمت گرفت. کم‌هزینه‌ترین تیم نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر نیز، شاهین بوشهر بود که تنها به خرید چند بازیکن متوسط و نه‌چندان شناخته‌شده بسنده کرد و البته نتیجه‌اش را هم خیلی زود دید.

عددبازی با لیگ برتر

پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو با 6 پیروزی، رکوردداران برد در این فصل از لیگ برتر هستند. گل گهر و شاهین بوشهر، هنوز نتوانسته‌اند هیچ مسابقه‌ای را با پیروزی پشت سر بگذارند. سپاهان و نفت مسجدسلیمان، تنها تیم‌های بدون شکست این فصل محسوب می‌شوند و شاهین با هشت باخت، در این زمینه رکورددار است. استقلال استراماچونی با 21 گل زده، صاحب بهترین خط حمله این فصل لیگ برتر است و گل‌گهر با چهار گل، ضعیف‌ترین خط حمله را در اختیار دارد. بهترین خط دفاع با تنها یک گل خورده در اختیار سپاهان است و شاهین با 22 گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ به شمار می‌رود. اگر پدیده در دیدار معوقه با گل‌گهر به برتری برسد، صدرنشین و صاحب بیشترین امتیاز در ده هفته ابتدایی لیگ خواهد شد. اتفاقی که چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

آقای گلی از لیگ یک

شهریار مغانلو با زدن 6 گل در 10 مسابقه، تا امروز کفش طلای این فصل از لیگ برتر را در اختیار دارد. او در تابستان از لیگ یک راهی پیکان شده و فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذارد. با این روند این بازیکن احتمالا خیلی زود، راهی باشگاه‌های بزرگ‌تری خواهد شد. او تجربه دعوت‌شدن به اردوی تیم ملی زیر نظر مارک ویلموتس را نیز دارد. شیخ دیاباته و مهدی قائدی، نزدیک‌ترین تعقیب‌کنندگان شهریار به شمار می‌روند. در جدول پاسورها نیز امید نورافکن و معین عباسیان با چهار پاس، صدرنشین هستند.

سورپرایزهای لیگ

غافلگیرکننده‌ترین تیم این فصل «نفت مسجدسلیمان» بوده است. آنها با وجود همه مشکلات پررنگ مالی، هنوز در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده‌اند و در این فصل تساوی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. تیم مهدی تارتار فوتبال خوبی بازی می‌کند و برای رسیدن به نتایج مطلوبش، به دفاع مطلق روی نمی‌آورد. غافلگیرکننده‌ترین بازیکن این فصل نیز بدون تردید محمد محبی بوده است. پدیده‌ای که از شاهین راهی سپاهان شد و با درخشش در این تیم، حالا عضو ثابت اردوهای تیم ملی فوتبال ایران است.

معضل لیگ؛ بلیت‌فروشی

حل‌نشدنی‌ترین معضل لیگ نوزدهم تا امروز، مساله بلیت‌فروشی بوده است. برخلاف وعده‌های فدراسیون، لیگ نوزدهم «نظم» چندانی ندارد و بلیت‌فروشی الکترونیکی نیز، هوادارها را سردرگم کرده است. البته که این طرح بالاخره باید عملی می‌شد اما اجرای ضربتی آن، استقبال از بازی‌ها در بسیاری از شهرها را به حداقل رسانده است. لیگ برتر نوزدهم، یکی از خلوت‌ترین دربی‌های تاریخ پایتخت را در خودش داشت.

پرشورها در صدر

تراکتورسازی تا امروز، پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر بوده است. تیمی که همه دیدارهای خانگی‌اش با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شده تا تراکتور از این حیث حتی از استقلال و پرسپولیس نیز شرایط بهتری داشته باشد. این اواخر البته ماجراهایی روی سکوهای یادگار و سر دادن شعارهایی در این استادیوم، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسید.

لیگ کلین‌شیت‌ها

درست مثل همیشه، تساوی‌های بدون گل در این فصل از لیگ برتر نیز «پرشمار» هستند. سپاهان و تراکتور تا پایان هفته هفتم لیگ، حتی یک گل نیز از رقبا دریافت نکرده بودند تا لیگ نوزدهم، لیگ کلین‌شیت‌ها باشد. این روند برای هر دو تیم سرانجام از میان رفت اما پیام نیازمند توانست در همین فصل، رکورد دقایق متوالی گل نخوردن در تاریخ لیگ برتر که به سیدحسین حسینی تعلق داشت را به نام خودش به ثبت برساند.

پرگل‌ترین بازی

برتری عجیب 6 بر دو پیکان مقابل ماشین‌سازی در تهران، پرگل‌ترین نتیجه این فصل از لیگ برتر بوده است. مسابقه جذابی که تماشاگر چندانی نداشت و مقابل سکوهای خالی برگزار شد. تیم حسین فرکی در این بازی، یکی از بهترین بردهای تاریخ پیکان را جشن گرفت. هرچند که یک‌طرفه‌ترین بردهای این فصل لیگ را پرسپولیسی‌ها برابر شاهین و استقلالی‌ها برابر نفت آبادان به دست آوردند.

اخراجی‌ها

لیگ برتر در یک‌سوم ابتدایی، دو مربی اخراجی داشته است. هر دو مربی همین فصل با تیم‌های‌شان از لیگ یک به لیگ برتر آمده بودند. شاهین بوشهر، عبدا... ویسی را برکنار کرد و وینگو بگوویچ نیز از گل گهر سیرجان جدا شد. در بین مربیان فعلی لیگ برتر نیز، علیرضا منصوریان بیشتر از هر کس دیگری خطر اخراج را احساس می‌کند.