آریا رهنورد

9 بازی و 16 امتیاز. فولاد و پرسپولیس با عملکردی مشابه تا این هفته از لیگ برتر، حالا به مصاف هم خواهند رفت. شباهت دیگر هر دو تیم این است که با تساوی بدون گل، به هفته دهم قدم خواهند گذاشت. با این وجود تساوی بدون گل هفته گذشته تیم کالدرون، به مراتب خبرسازتر و پرحاشیه‌تر از تساوی فولاد در زمین نفت مسجدسلیمان بوده است. پرسپولیس تا امروز در چهار جدال با 6 تیم بالای جدول لیگ، سه بار شکست خورده و تنها یک پیروزی به دست آورده است. آنها امیدوارند در پنجمین مسابقه با حاضران فعلی 6 رتبه اول جدول، دومین پیروزی را جشن بگیرند.

شیرینی پیروزی پرگل و سنگین برابر شاهین بوشهر، خیلی زود به کام پرسپولیسی‌ها تلخ شد. به نظر می‌رسد قرمزها از آن نتیجه درخشان، برای بردهای بعدی استفاده می‌کنند اما در جدال با ماشین‌سازی، اوضاع برای این تیم اصلا امیدوارکننده پیش نرفت. تیم کالدرون نمایش جذابی نداشت و باز هم هوادارانش را راضی نکرد. با این حال شاید اگر صحنه پنالتی اتفاق نمی‌افتاد، تماشاگران این تیم حداقل با عصبانیت کم‌تری ورزشگاه را ترک می‌کردند. قرمزها در آخرین دقایق بازی، صاحب یک فرصت ایده‌آل شدند تا با تصاحب سه امتیاز این دیدار خانگی، خودشان را به صدر جدول برسانند اما این فرصت با سهل‌انگاری باورنکردنی علی علیپور و ضربه چیپ او از دست رفت. از لحظه نواخته شدن آن ضربه تا همین امروز، پرسپولیس با موج جدیدی از بحران دست و پنجه نرم کرده و بازی در اهواز، می‌تواند به عمر این بحران بیفزاید. تنها راه آنها برای پایان دادن به انتقادها، پیروزی برابر تیم جواد نکونام است. پرسپولیس هفته گذشته، اولین تساوی‌اش در این فصل را تجربه کرد. آنها در 9 مسابقه، چهار بار برنده شده‌اند و سه بار نیز طعم شکست را چشیده‌اند. پرسپولیس این فصل تنها یک بار بیرون از ورزشگاه آزادی برنده شده و آن برد در زمین شاهین بوشهر به دست آمده است. آنها در دو دیدار خارج از خانه با تیم‌های قدرتمند تراکتورسازی و شهرخودرو، بازنده از زمین خارج شده‌اند و به هیچ قیمتی قصد ندارند در دهمین هفته، برای چهارمین بار شکست بخورند. سرخ‌ها این فصل در 9 بازی 10 گل به ثمر رسانده‌اند اما بخش زیادی از این گل‌ها، تنها در یک مسابقه وارد دروازه حریف شده است. فولادخوزستان نیز صاحب خط حمله قدرتمندی نیست و در 9 بازی گذشته، تنها هفت بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده است. نقطه قوت هر دو تیم اما تا حدود زیادی به کیفیت خط دفاعی برمی‌گردد. جواد که همیشه شیفته فوتبال تدافعی بوده، در 9 بازی گذشته تنها چهار گل را پذیرفته و دروازه پرسپولیس نیز تنها پنج بار باز شده است. تفاوت بزرگ فولاد و پرسپولیس، بازی‌های خارج از خانه است. برخلاف تیم کالدرون، تیم نکو بیرون از خانه بهتر عمل کرده و بهتر نتیجه گرفته. آنها در هفته هشتم برای اولین بار در فولاد‌آره‌نا گل زدند و برای اولین بار در لیگ نوزدهم، این ورزشگاه را به عنوان تیم برنده ترک کردند.

در آخرین تقابل پرسپولیس و فولاد، هنوز افشین قطبی روی نیمکت اهوازی‌ها حضور داشت و هنوز ورزشگاه غدیر، میزبان دیدارهای این تیم بود. تیم قطبی با تحمیل شکست به تیم برانکو، اولین و آخرین باخت لیگ برتری این تیم را رقم زد. جواد نکونام نیز فصل گذشته، در جایگاه سرمربی نساجی روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت و در یک بازی حساس و نزدیک در استادیوم آزادی بازنده شد. حالا جدال امروز پرسپولیس و فولاد در شرایطی برگزار می‌شود که هر دو سرمربی و حتی استادیوم میزبان بازی نیز تغییر کرده‌اند. دوئل امروز، برخورد دو مربی از دو نسل متفاوت است. دو مربی که این فصل مسئولیت‌های نسبتا متفاوتی را بر عهده دارد. کالدرون این روزها به خاطر تغییر مداوم ترکیب به ویژه در خط دفاعی، مورد سرزنش قرار می‌گیرد. او هنوز نتوانسته 11 بازیکن اصلی‌اش را انتخاب کند و هر هفته به ترکیب تیمش دست می‌زند. بازی دادن به شجاع در سمت راست خط دفاعی، تصمیمی بود که هفته گذشته با انتقادهای زیادی همراه شد. در نقطه مقابل، جواد نکونام به لحاظ گرفتن امتیاز، فولادی‌ها را به اهداف‌شان رسانده اما تیم او اساسا فوتبال چندان جذابی بازی نمی‌کند و این موضوع در اهواز، همواره اهمیت بسیار زیادی داشته است. امروز کالدرون برای پیروزی و نکو برای رقم زدن یک نمایش جذاب، مسابقه را آغاز خواهند کرد. مردان 16 امتیازی این فصل لیگ برتر، همچنان تحت‌فشار هستند.

تنها تجربه بازی کردن پرسپولیس در فولاد ‌آره‌نا، تا امروز برای این باشگاه خوشایند بوده است. آنها فصل گذشته فینال جام حذفی را در این استادیوم پشت سر گذاشتند و دوگانه قهرمانی را جشن گرفتند. علی علیپور، ستاره آن مسابقه بود. مهاجمی که این روزها با تندترین حمله‌های ممکن روبه‌رو شده و شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند. با این وجود هنوز هیچ جایگزینی برای این بازیکن وجود ندارد و او همچنان در ترکیب ثابت تیم قرار خواهد گرفت. در مقابل فولادی‌ها نیز امیدوارند با مثلث آتشین بیت سعید، لوسیانو و قاسمی‌نژاد در خط حمله، هم مشکلات گل‌زنی‌شان در استادیوم خانگی را برطرف کنند و هم دومین برد پیاپی‌شان برابر پرسپولیس در اهواز را جشن بگیرند.