شب بیست و نهم!

راس ساعت ۲۱:۳۰ امشب، سوت شروع هشت بازی از هفته بیست و نهم لیگ برتر زده خواهد شد. جدال‌هایی که شاید سرنوشت قهرمانی، سقوط و حتی سهمیه را در این فصل روشن کنند و به دیدارهای هفته آینده جنبه‌ای تدارکاتی ببخشند. لیگ برتر هجدهم امشب به اوج اضطراب و التهاب خواهد رسید. در جدول، سه تیم برای قهرمانی، پنج تیم برای سهمیه و دو تیم نیز برای بقا در جدول مبارزه می‌کنند. حساسیت بالای بازی‌ها، نگرانی‌هایی را نیز در مورد نظم و آرامش لیگ به وجود می‌آورد. در هفته‌های گذشته ماجراهای بسیار تلخی در استادیوم‌ها اتفاق افتاده و این تلخکامی دیگر نباید به هیچ قیمتی تکرار شود.

آریا طاری

در جست‌وجوی تاج و تخت

حتی با وجود توقف در هر سه دیدار گذشته لیگ برتری، پرسپولیس هنوز شانس اول قهرمانی این فصل به شمار می‌رود. تیم برانکو زخم‌خورده حذف از لیگ قهرمانان است و به هیچ قیمتی نمی‌خواهد که فرصت رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی در لیگ برتر را از دست بدهد. آنها در شب محرومیت علیرضا بیرانوند و حضور رادو روی خط دروازه، با ماشین‌سازی تبریز روبه‌رو می‌شوند. تیم رضا مهاجری در نیم‌فصل اول، چند تیم مدعی را آزار داد اما در نیم‌فصل دوم تا امروز نتوانسته از تیم‌های مدعی امتیاز بگیرد. آنها دیگر نمی‌توانند به قهرمانی تیم دیگر زنوزی در لیگ کمک کنند اما هنوز می‌توانند سرنوشت لیگ را تغییر بدهند. جدال رفت دو تیم با برتری دیرهنگام قرمزها با ضربه سر تماشایی شجاع خلیل‌زاده به پایان رسید. اگر این نتیجه در دیدار برگشت تکرار شود، پرسپولیسی‌ها شانس بسیار زیادی برای قهرمانی خواهند داشت. تیم برانکو با 57 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شود. آنها سه امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده دارند و در صورت پیروزی در جدال امروز و توقف سپاهان، قهرمان خواهند شد. پرسپولیس تنها در یک صورت صدرنشینی‌اش را یک هفته قبل از پایان فصل از دست می‌دهد. اینکه آنها نتیجه بازی را به ماشین واگذار کنند و طلایی‌ها در دیدار حساس با پدیده مشهد به پیروزی برسند. پدیده و سپاهان یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل را در ورزشگاه امام رضا برگزار خواهند کرد. تیم یحیی گل‌محمدی با پیروزی در نبرد با استقلال در همین ورزشگاه و البته شکست دادن سایپا در تهران، حالا می‌تواند به کسب سهمیه آسیایی امیدوار باشد. پدیده 52 امتیازی در صورت شکست دادن سپاهان، در جدول با یک امتیاز بالاتر از این تیم قرار خواهد گرفت. به جز پرسپولیس و سپاهان، استقلال تنها تیمی است که هنوز روی کاغذ برای قهرمانی لیگ شانس دارد. آبی‌ها امشب در آبادان با نفت مسابقه خواهند داد. در صورت شکست پرسپولیس و سپاهان در دیدارهای همزمان، تیم فرهاد مجیدی با کنار زدن نفت در آبادان به قهرمانی لیگ نزدیک خواهد شد. آبی‌ها اولین نبردشان با فرهاد مجیدی را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و امیدوارند رکورد صددرصدی‌شان با سرمربی جدید در لیگ برتر را حفظ کنند. تراکتورسازی با 50 امتیاز، پشت سر همه تیم‌های مدعی دیگر قرار گرفته است. قرمزها امشب در ورزشگاه یادگار امام تبریز، با تیم بحران‌زده و پرحاشیه پارس جنوبی جم مسابقه خواهند داد. شاید این یکی از آخرین تجربه‌های لیکنز روی نیمکت تراکتورسازی باشد. چراکه گفته می‌شود باشگاه تمایلی به تمدید قرارداد سرمربی سابق تیم ملی بلژیک برای لیگ نوزدهم ندارد. تراکتور با وجود هزینه‌های سنگین و امضای قرارداد با کاپیتان‌های تیم ملی، در این فصل نیز به هدف بزرگش برای رسیدن به اولین قهرمانی لیگ نرسید. به نظر می‌رسد این تیم یک سال بعد با یک ترکیب گرانقیمت دیگر، مهیای حضور در رقابت‌های لیگ شود. تیم لیکنز در صورت شکست دادن پارس جنوبی، روی کاغذ شانس صعود به رده سوم جدول را خواهد داشت.

 آبی‌ها امشب در آبادان با نفت مسابقه خواهند داد. در صورت شکست پرسپولیس و سپاهان در دیدارهای همزمان، تیم فرهاد مجیدی با کنار زدن نفت در آبادان به قهرمانی لیگ نزدیک خواهد شد. آبی‌ها اولین نبردشان با فرهاد مجیدی را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند

می‌خواهم زنده بمانم

همه حرارت و هیجان هفته بیست و نهم، تنها مربوط به بالای جدول نمی‌شود. زندگی در رده‌های پایینی نیز جریان دارد و سپیدرود و نفت مسجدسلیمان، دست به هر کاری می‌زنند تا وادار به ترک سطح اول فوتبال ایران نشوند. پس از قطعی شدن سقوط استقلال خوزستان، تنها دو تیم در «جنگ بقا» باقی مانده‌اند و از بین سپیدرود رشت و نفت مسجدسلیمان، یک تیم راهی دسته پایین‌تر خواهد شد. پس از جنجال‌های باورنکردنی جدال دو تیم در هفته گذشته لیگ برتر، نفت همچنان اختلاف یک امتیازی‌اش با سپیدرود را حفظ کرده است. برخورد مستقیم دو تیم، ماجراهای حیرت‌آور زیادی داشت. فیروز کریمی با «آمبولانس» از زمین خارج شد و اواخر نیمه دوم را تماشا نکرد. تیم میزبان تا آخرین ثانیه‌ها از حریف عقب بود اما در لحظات آخر بازی روی یک صحنه مشکوک، به گل تساوی دست پیدا کرد. سپیدرود امروز در ورزشگاه سردار جنگل، با نساجی مازندران مسابقه خواهد داد. اگر سپیدرود امروز بازنده شود و نفت مسجدسلیمان به پیروزی دست پیدا کند، سرنوشت بقا نیز مشخص خواهد شد. با هر نتیجه دیگری اما، این جنگ به هفته آخر لیگ کشیده می‌شود. سپیدرودی‌ها دو سال قبل در جدال حساس با نساجی در لیگ یک، جشن صعود به لیگ برتر را برگزار کردند و حالا امیدوارند با پیروزی در نبرد امروز و توقف احتمالی مسجدسلیمان، از منطقه سقوط جدول فرار کنند. سپیدرود در نیم‌فصل دوم لیگ برتر تنها یک بار به پیروزی رسیده و به جز تراکتورسازی، نتوانسته از هیچ حریف دیگری سه امتیاز بگیرد. نساجی قائمشهر نیز در 9 هفته گذشته لیگ برتر، تنها یک بار موفق شده که طعم پیروزی را بچشد. آنها پس از شکست هفته اول مقابل ذوب آهن، دیگر هیچ نبردی را در ورزشگاه وطنی واگذار نکرده بودند اما این اتفاق پس از مدت‌ها، در هفته بیست و هشتم با صنعت نفت آبادان برای‌شان رقم خورد. نبرد نادر دست‌نشان و مجید جلالی، شاید برای «آقا معلم» حساسیت زیادی نداشته باشد اما برای نادر و تیمش به شدت حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود. سپیدرود آخرین بازی خانگی‌اش برابر فولاد را با شکست به پایان رسانده و یک باخت دیگر، می‌تواند این تیم را به پرتگاه لیگ یک بفرستد. نفت مسجدسلیمان هفته بیست و نهم را در زمین پیکان در تهران سپری خواهد کرد. زردها در نیم‌فصل دوم هرگز برنده هیچ مسابقه‌ای نبوده‌اند و برای حفظ شدن در لیگ، باید در این دو مسابقه به مسیر پیروزی برگردند. نکته جالب در مورد تیم فیروز کریمی، ناکامی این تیم در دیدارهای خارج از خانه است. این تیم در نیم فصل دوم همه دیدارهای بیرون از خانه را با باخت پشت سر گذاشته و حتی یک امتیاز در بازی‌های بیرون از مسجدسلیمان به دست نیاورده است. حریف امشب نفت مسجدسلیمان، تیم احیاشده پیکان است. تیمی که با گرفتن هفت امتیاز از تراکتور، پارس جنوبی و فولاد در سه دیدار گذشته، به اوج برگشته و حالا در میانه‌های جدول دیده می‌شود. شاید پیکان انگیزه‌های زیادی برای این جدال نداشته باشد اما برای تیم فیروز کریمی، با تمام وجود برای فرار از سقوط مبارزه خواهد کرد.

 تیم برانکو با 57 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شود. آنها سه امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده دارند و در صورت پیروزی در جدال امروز و توقف سپاهان، قهرمان خواهند شد

برخورد دوستان قدیمی

در کنار همه جدال‌هایی که امروز برای تعیین تیم قهرمان یا آخرین سقوط کننده فصل برگزار می‌شوند، دو مسابقه نیز در جدول فاقد هر نوع حساسیتی خواهند بود. ذوب آهن و فولاد در ورزشگاه فولادشهر با هم روبه‌رو می‌شوند. این بازی، تغییر خاصی در شرایط جدول به وجود نمی‌آورد اما نکته جالب آن، تقابل افشین قطبی با علیرضا منصوریان خواهد بود. علیمنصور در دوران حضور افشین قطبی در تیم ملی، برای مدتی دستیار او شد و تاثیر بسیار زیادی نیز از افشین گرفت. حتی خود قطبی تا حدودی به فارسی مسلط شده اما منصوریان هنوز از اصطلاحات قدیمی این مربی برای خودش استفاده می‌کند! دوئل استقلال خوزستان و سایپا نیز تاثیری در شرایط این فصل ندارد. سقوط استقلال خوزستان از مدتی قبل قطعی شده و سایپا نیز پس از جدایی علی دایی، با ابراهیم صادقی تنها به دنبال تمام کردن این فصل است. این بازی در ورزشگاه فولاد آره‌نا برگزار می‌شود و آخرین مسابقه خانگی استقلال خوزستان در لیگ برتر برای مدت زیادی خواهد بود. چراکه این تیم باید فصل جدید را در رقابت‌های دسته اول شروع کند. شاید در میان هیاهوی لیگ، هیچ‌کس توجهی به این دو مسابقه نشان ندهد. جدال‌هایی که نسبتی با سرنوشت‌ساز بودن ندارند.