از جنجال‌های پرتاب اشیا به درون زمین مسابقه در نقش‌جهان تا ماجرای عجیب محسن فروزان و سپیدرود رشت، همه چیز حکایت از این دارد که لیگ برتر با رسیدن هفته‌های سرنوشت‌ساز پایانی وارد فاز تازه‌ای شده است. روزهای سخت، ویژه و جنجال‌برانگیزی در انتظار لیگ برتر است و این توقع از فدراسیون فوتبال وجود دارد که همه نیرویش را برای «حفظ سلامت» لیگ هجدهم مصرف کند. یکی از جذاب‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ رو به اتمام است و این لیگ باید بدون زمزمه‌های تردیدبرانگیز در اوج سلامت به پایان برسد.

برخورد باشگاه تراکتورسازی با محسن فروزان و اشتباه‌هایش در زمین سپیدرود رشت، تا حدودی باورنکردنی به نظر می‌رسید. زنوزی پیش از رسیدن تیم به فرودگاه برای پرواز به تبریز، حکم اخراج مرد شماره یک تیم را رسانه‌ای کرد تا مشخص شود تنش‌ در این باشگاه پس از اولین شکست لیکنز، به وضعیتی «غیرمعمولی» رسیده است. در هیچ نقطه‌ای از دنیا یک گلر به خاطر اولین اشتباه‌هایش در طول فصل پس از هفت کلین‌شیت متوالی، این چنین مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد. هواداران لیورپول پس از شکست در فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان با اشتباه‌های مرگبار کاریوس، این دروازه‌بان را تشویق کردند و با وجود ناراحتی آشکار از او، از فضای مجازی برای متهم دانستن این سنگربان بهره نبردند. در تبریز اما خبرنگارها پس از بازی مشغول بازجویی از فروزان بودند و تماشاگرها نیز برای برخورد شخصی با این دروازه‌بان، خودشان را به فرودگاه تبریز رساندند. چنین رفتارهایی اساسا با روح فوتبال در تضاد هستند اما تقبیح این حرکات جهان سومی، به معنای تبرئه کاملا فروزان نخواهد بود. این احتمال وجود دارد که باشگاه تراکتورسازی با توجه به سابقه‌ای که از این دروازه‌بان دارد، مدارکی را علیه او جمع‌آوری کرده باشد. اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، لیگ برتر در معرض یک خطر بزرگ قرار خواهد گرفت. در فوتبال اروپا وبسایت‌های شرط‌بندی فوتبال نفوذ زیادی در بین اهالی این رشته ورزشی دارند اما همه این وبسایت‌ها مجوزهای حرفه‌ای لازم را دریافت کرده‌اند و هویت مشتریان‌شان را نیز به صورت شفاف به اشتراک می‌گذارند. حضور یک بازیکن و یا حتی خانواده بازیکنان و دوستان آنها در این وبسایت‌های شرط‌بندی می‌تواند محرومیت بسیار سنگینی برای یک بازیکن به همراه داشته باشد. در فوتبال ایران اما چه نظارتی روی این رفتارها صورت می‌گیرد؟ اگر یک بازیکن واقعا دست به چنین کاری بزند، کمیته انضباطی چطور به آن پی خواهد برد؟ پیش از این چنین اتفاقاتی در دسته دوم فوتبال ایران بارها و بارها تکرار شده و هیچ تضمینی وجود ندارد که شرط‌بندی، به لیگ برتر سرایت نکرده باشد.

شرط‌بندی تنها نگرانی بزرگ برای ادامه این فصل از لیگ برتر به شمار نمی‌رود. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به جای برخورد با مدل موی بازیکنان، قلیان کشیدن آنها و یا عکس‌های منتشرشده‌شان، باید همه قوایش را برای نظارت دقیق روی اتفاق‌های لیگ برتر صرف کند. البته که فرض بر سلامت بودن لیگ است اما هیچ اتفاقی نباید این سلامت را به خطر بیندازد و خاطره یک فصل جذاب و باشکوه را با یک پایان تردید برانگیز تهدید کند. نظارت دقیق می‌تواند احتمال تبانی میان بازیکنان تیم‌های بی‌انگیزه در جدول با تیم‌های مدعی قهرمانی را به حداقل برساند. علاوه بر این باید روی رفتار تماشاگران در ورزشگاه‌ها نیز نظارت کاملی صورت بگیرد تا ماجراهایی شبیه نارنجک‌های ورزشگاه نقش‌جهان دیگر تکرار نشود. پیش از این در لیگ چهاردهم رقابت سنگینی برای قهرمانی بین چند تیم وجود داشت و در نهایت همه به جای این رقابت، جنجال هفته پایانی و جشن عجیب ورزشگاه یادگار امام پس از رسیدن جام به سپاهان را به یاد می‌آوردند. همه نهادهای مسئول باید تلاش ویژه‌ای به خرج بدهند که چنین سرنوشتی در این فصل از لیگ برتر تکرار نشود.

پرسپولیس، تراکتور، استقلال، سپاهان و پدیده، هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر را دارند و به نبرد سخت هفته‌های پایانی ادامه می‌دهند. با توجه به حضور پرسپولیس و سپاهان در نیمه‌نهایی جام حذفی و احتمال قهرمانی یکی از این دو تیم، از این مجموعه چهار تیم راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند و تنها یک تیم سهمیه را از دست می‌دهد. در رده‌های پایین جدول نیز سقوط استقلال خوزستان تا حدودی قطعی به نظر می‌رسد اما سپیدرود و نفت مسجدسلیمان با 18 و 19 امتیاز رقابت سنگینی برای فرار از منطقه سقوط دارند. نفت آبادان و پیکان نیز هنوز خطر را پشت سرشان احساس می‌کنند. در واقع پنج تیم به طور مستقیم درگیر قهرمانی و پنج تیم نیز به طور مستقیم درگیر مساله سقوط هستند. برای 6 تیم دیگر حاضر در لیگ اما اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد. آنها نه قهرمان می‌شوند، نه سهمیه می‌گیرند و نه سقوط می‌کنند اما در بازی‌های رودررو می‌توانند نقش مهمی در تعیین سرنوشت قهرمانی و سقوط این فصل داشته باشند. سایه شوم تبانی و شرط‌بندی ممکن است در چنین تیم‌هایی شکل بگیرد و مسیر لیگ برتر را عوض کند. جلوگیری از چنین ماجراهایی، لیگ برتر هجدهم را از خطر مبتلا شدن به ناپاکی نجات خواهد داد.