آریا طاری

درست همان‌هایی که در اولین روزهای حضور گابریل کالدرون در پرسپولیس خنجر را برای مرد آرژانتینی از رو بسته بودند، حالا با تعریف و تمجیدهای عجیب و باورنکردنی از سرمربی سابق سرخپوشان، بنای انتقاد از یحیی گل‌محمدی را گذاشته‌اند. البته که مثل هر مربی دیگری، انتقادهایی به کار یحیی نیز وارد است و چند نتیجه اخیر او و تیمش، چندان خوشایند نبوده اما مقایسه‌هایی که امروز میان این دو مربی صورت می‌گیرند، بر مبنای «افسانه»‌های عجیبی هستند که درباره عملکرد کالدرون روایت می‌شوند.

بخشی از هواداران پرسپولیس، خیلی زود دلتنگ گابریل کالدرون شده‌اند. دلتنگ مردی که تا همین روزهای آخر نیز، هیچ‌وقت جبهه مردمی فوق‌العاده‌ای در بین پرسپولیسی‌ها نداشت و هرگز آن‌طور که باید و شاید، مورد حمایت قرار نگرفت. وقتی کالدرون به عنوان سرمربی باشگاه انتخاب شد، خیلی‌ها با این انتخاب مخالف بودند. وقتی اولین شکست‌های مربی رقم خورد، خیلی‌ها او را یک بازنده تمام‌عیار می‌دانستند. وقتی رابطه این مربی با چند بازیکن پرسپولیس تیره و تار شد، خیلی‌ها از بازیکن‌ها حمایت کردند و وقتی باشگاه بنای ناسازگاری را با مرد آرژانتینی گذاشت، پرسپولیسی‌ها عموما بی‌تفاوت بودند. در طول فصل حتی استقبال چندانی از نمایش‌های پرسپولیس کالدرون از سوی تماشاگرها نیز صورت نگرفت. در نهایت وقتی این مربی به آرژانتین رفت و معلوم شد که باشگاه دیگر نمی‌خواهد او را روی نیمکتش داشته باشد، حتی یک هوادار مقابل ساختمان باشگاه تجمع نکرد و تقریبا همه از انتخاب یحیی راضی به نظر می‌رسیدند. اگر قرار بود ستایشی نسبت به عملکرد کالدرون مطرح شود، باید در همان دوره اتفاق می‌افتاد. حالا که دیگر گابریل روی نیمکت قرمزها نیست، حرف زدن از او، هیچ دردی را از تیم دوا نمی‌کند. یحیی گل‌محمدی امروز به خاطر شکست خوردن برابر تیم پرستاره الدحیل، مورد سرزنش قرار می‌گیرد و با مردی مقایسه می‌شود که خودش در اولین گام‌ها، در تبریز به تراکتورسازی و در تهران به سپاهان باخته بود. یحیی گل‌محمدی امروز به خاطر تساوی با الشارجه، مورد انتقاد قرار می‌گیرد و با مردی مقایسه می‌شود که خودش در ورزشگاه آزادی به نفت مسجدسلیمان باخته بود. کالدرون مربی بدی نبود، تغییرات مثبتی هم در تیم پیاده کرد. تیم را هم در رده خوبی در جدول رده‌بندی تحویل داد اما همه حرف و حدیث‌ها مربوط به این مربی، به «گذشته» مربوط هستند و دیگر به کار پرسپولیس نمی‌آیند.

«افسانه‌سرایی» در مورد گذشته، یکی از عادت‌های همیشگی فوتبال ایران است. امروز این افسانه‌ها، برای کالدرون نیز به کار می‌روند. مردی که تا بود، مورد انتقاد قرار داشت و حالا پس از مدتی، ناگهان محبوب شده است. به نظر می‌رسد در پرسپولیس نام کالدرون، به اهرمی برای فشار به یحیی تبدیل شده است. همان‌طور که نام برانکو نیز اهرمی برای فشار به خود کالدرون بود. دستاوردهای این دو مربی خارجی هم کوچک‌ترین شباهتی به هم ندارد. پروفسور بهترین خارجی تاریخ نیمکت پرسپولیس است و گابریل، مردی که فقط یک نیم‌فصل جزو پروژه این باشگاه بود. شاید اگر گابریل نیز روی نیمکت تیم حضور داشت، پرسپولیس از دو بازی با الدحیل و شارجه، تنها یک امتیاز می‌گرفت. برای مدت مدیدی، همه اصرار داشتند که تیم او زیبا فوتبال بازی نمی‌کند. تخصص قرمزها در آن دوره، برتری‌های یک بر صفر بود. آنها حتی گل گهر سیرجان را نیز به سختی با یک گل از پیش رو برداشتند. کالدرون در پرسپولیس دستاوردهای قابل دفاعی داشت اما همان مردی بود که پرسپولیس را با آمار تنها یک شکست در فصل گذشته لیگ برتر تحویل گرفت و تنها در یک‌نیم‌فصل، روبه‌روی سه تیم مدعی قهرمانی لیگ بازنده شد. طبیعتا در نیم‌فصل دوم بازی‌ها سخت‌تر می‌شوند، جمع ‌کردن امتیازها دشوارتر به نظر می‌رسد، برنامه بازی‌های پرسپولیس نیز شکل به مراتب فشرده‌تری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نتیجه گرفتن به شدت سخت‌تر از روزهای کم‌فشار نیم‌فصل اول لیگ برتر خواهد بود. کالدرون به واسطه نتایجی که به دست آورد، در فوتبال ایران برای خودش احترام خرید. شاید او یک روز دوباره به خاطر همین عملکرد، به فوتبال ایران برگردد اما او همه بازی‌ها را نبرده که امروز این چنین درباره‌اش داستان‌های عجیب و غریب تعریف می‌کنند تا سرمربی فعلی تیم را به نقد بکشند.

ترکیب‌های اصلی یحیی گل‌محمدی، این روزها انتقادبرانگیز هستند، تعویض‌های او نیز کمک زیادی به تیم نمی‌کنند. پرسپولیس در دفاع به شدت آسیب‌پذیر شده و به راحتی گل می‌خورد. در خط حمله نیز یحیی هنوز نتوانسته زوج ایده‌آلش را پیدا کند و همچنان به آنتونی استوکس، اعتقاد زیادی ندارد. با این همه، او سرمربی «بارسلونا» نشده که انتظار داشته باشیم همه بازی‌ها را با پیروزی به پایان برساند. گل‌محمدی هنوز فاصله امتیازی پرسپولیس با تیم دوم جدول را روی عدد پنج حفظ کرده است. تیم او هنوز شانس اصلی قهرمانی لیگ به شمار می‌رود. در آسیا نیز هنوز چیزی برای این تیم به پایان نرسیده است. اگر آنها به اندازه کافی مورد حمایت قرار بگیرند، شانس خوبی برای موفقیت در لیگ و آسیا خواهند داشت اما اگر در اطراف‌شان دائما افسانه‌هایی از گذشته به گوش برسد، خیلی زود با سدی از بحران برخورد خواهند کرد.