بحران بزرگ باشگاه بدهکار!

دوران حضور محمدحسن انصاری‌فرد در باشگاه پرسپولیس خیلی زود به پایان رسید. او رسما اعلام کرد که با اعضای هیات مدیره باشگاه اختلاف‌نظر داشته و اعضای این هیات نتوانسته‌اند در ماه‌های گذشته به توافق در خصوص موضعات مختلف دست پیدا کنند. پرسپولیس شاید در جدول لیگ برتر امتیازهای خوبی جمع کرده باشد اما وضعیت مالی این باشگاه به شدت نگران‌کننده است. به نظر می‌رسد بدهکاری نجومی، یکی از دلایل کنار رفتن انصاری‌فرد از مسند ریاست باشگاه باشد. مردی که در همین دوره نیز عملکرد قابل دفاعی نداشت و نتوانست مشکلات بزرگ پرسپولیس را حل کند.

آریا رهنورد

محمدحسن انصاری‌فرد ظاهرا به هیاهوی تلویزیونی علاقه بسیار زیادی دارد. او بخشی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در قامت مرد اول باشگاه پرسپولیس را روی آنتن زنده تلویزیون گرفته است. مردی که مدتی قبل امضای قرارداد رسمی با آنتونی استوکس را روی آنتن زنده تلویزیون اعلام کرده بود، حالا در یک ارتباط تلفنی با یک برنامه تلویزیونی دیگر، رسما از سمت خود استعفا داد. اتفاقا تصمیم تلویزیونی قبلی آقای مدیر، به شدت به ضرر باشگاه پرسپولیس تمام شد. او بیش از صد هزار دلار برای پرداخت قسط اول فوتبالیستی هزینه کرد که همه می‌دانستند متخصص غیب شدن و دور زدن باشگاه است. بازیکنی که همیشه منتظر یک بهانه بوده تا دیگر در جلسه‌های تمرینی تیم‌های مختلف آفتابی نشود. جالب اینکه انصاری‌فرد تاکید دارد که اگر به گذشته برگردد، باز هم استوکس را جذب خواهد کرد. چراکه خرید این بازیکن، موجب افزایش انگیزه علی علیپور شده است! اصرار به تکرار یک اشتباه و صد هزار دلار هزینه برای «انگیزه» دادن به علی علیپور، هیچ‌وقت نمی‌تواند از سوی یک مدیر تمام حرفه‌ای سر بزند. انصاری‌فرد شاید به موجب سابقه بازی در باشگاه، در تاثیر گذاشتن روی نظر هوادارها تبحر داشته باشد اما در عمل همه کارهایی که او این اواخر به عنوان مدیرعامل باشگاه انجام داده، به شدت قابل نقد به نظر می‌رسند. آقای مدیر باید در این مدت، هزینه‌ها را کاهش می‌داد و از بودجه باشگاه برای کاهش بدهی‌ها استفاده می‌کرد. او اما با خریدهایی غیرضروری مثل استوکس و اوساگونا، تنها اوضاع را برای پرسپولیس پیچیده‌تر کرد. حالا این مدیر در حالی از باشگاه جدا می‌شود که نه‌تنها کوچک‌ترین قدمی در مسیر پرداخت بدهی‌های قبلی برنداشته، بلکه بدهی‌هایی را نیز برای آینده باشگاه به جا گذاشته است. تراز مالی انصاری‌فرد در این دوره اصلا مثبت به نظر نمی‌رسد و این موضوع برای آینده باشگاه، کاملا نگران‌کننده خواهد بود.

حالا که اوضاع دیگر از دست کادر مدیریتی خارج شده، این «استعفا» بیشتر به جنگ قدرت شباهت دارد. انصاری‌فرد اتفاقا می‌خواهد در تیم بماند و جایگاهش را مستحکم‌تر کند و در آینده در صورت روبه‌رو شدن با هر انتقادی، دوباره به این استعفا و تلاش برای جدایی از مجموعه پرسپولیس اشاره کند

پرسپولیس حالا به یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخش رسیده و به لحاظ مالی، به صف طولانی طلبکارها برخورد کرده است. حالا که اوضاع دیگر از دست کادر مدیریتی خارج شده، این «استعفا» بیشتر به جنگ قدرت شباهت دارد. انصاری‌فرد اتفاقا می‌خواهد در تیم بماند و جایگاهش را مستحکم‌تر کند و در آینده در صورت روبه‌رو شدن با هر انتقادی، دوباره به این استعفا و تلاش برای جدایی از مجموعه پرسپولیس اشاره کند. پرسپولیس در این شرایط حساس و بحرانی، به یک مدیر مسئولیت‌پذیر نیاز دارد. یک مدیر که به هر قیمتی بتواند رضایت طلبکاران پرشمار این مجموعه را جلب کند. نه مدیری که با اولین نشانه‌های بحران و بدهکاری، سنگر را کاملا خالی کند. برخلاف وعده‌های انصاری‌فرد، تلاش‌های گروه او برای درآمدزایی تا امروز چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. آنها همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد اپلیکیشن پرسپولیس گذاشتند اما یک برنامه کاربردی تلفن همراه بدون پشتیبانی گسترده و نصب میلیونی، هرگز نمی‌تواند نیازهای یک باشگاه پرهزینه فوتبال را برآورده کند. پرسپولیس باید بیش از یک میلیون یورو به برانکو ایوانکوویچ بپردازد. شاهکارهای امضای قرارداد در این باشگاه، شرایطی را به وجود آورده‌اند که باشگاه باید بیشتر از 200 هزار دلار به زلاتکو پرداخت. مردی که روی نیمکت قرمزها، چیزی جز یک ماکت نبود. این باشگاه همچنین باید 500 هزار دلار به ماریو بودیمیر بدهد. با وجود همه این مشکلات بزرگ، انصاری‌فرد در پایان نیم‌فصل حکم به برکناری کالدرون داد تا او را نیز در صف شاکیان حقوقی باشگاه پرسپولیس قرار بدهد. جدایی گابریل و جذب یحیی، 6 میلیارد تومان هزینه دیگر روی دست پرسپولیس باقی گذاشت. آنها همه این مدت با جیب خالی، دست از پز عالی برنداشتند و حالا که زمان مدیریت و تدبیر از راه رسیده، مشغول فرار از مسئولیت‌شان هستند. تاریخ پرسپولیس از چنین رفتارهایی پر بوده است. از مدیرانی که به جای برداشتن بار از دوش پرسپولیس، بار دیگری روی دوش این پیکر نحیف گذاشته‌اند.

با این حجم از بدهی، پرسپولیس به زودی با خطر «کسر امتیاز» از سوی فیفا روبه‌رو خواهد شد. شاید همین موضوع در نهایت شانس رسیدن به قهرمانی لیگ نوزدهم را از این باشگاه بگیرد. این بزرگ‌ترین تهدید برای پرسپولیس به شمار می‌رود و اگر جنگ داخلی مدیران باشگاه اجازه بدهد، پرسپولیس یک جنگ بزرگ را در فیفا پشت سر خواهد گذاشت. باشگاه در همه این ماه‌ها با سهل‌انگاری، از پرداخت بدهی‌های گذشته طفره رفته اما شمارش معکوس یک انفجار بزرگ در پرسپولیس، حالا دیگر به صدا درآمده است. موضوعی که عدم رسیدگی به آن، پرسپولیس را در اقیانوسی از بحران‌های بزرگ غرق خواهد کرد.