آریا رهنورد

پنجره نقل و انتقالات زمستانی از چند روز قبل باز شده و تنها چند باشگاه، خرید مهره‌های جدید را آغاز کرده‌اند. پنجره بعضی از تیم‌ها نیز با رای کمیته انضباطی و یا به خاطر بلاتکلیفی نیمکت، همچنان بسته است. البته که همیشه یک پنجره بسته از یک خرید بنجل، مفیدتر به نظر می‌رسد. بدترین خریدهای نیم‌فصل اول لیگ برتر، کدام بازیکن‌ها بودند؟ در این گزارش، با آنها آشنا خواهیم شد.

جونیور براندائو

مرد برزیلی خط حمله پرسپولیس، ایران را بدون حتی یک گل زده ترک کرد. عملکرد این بازیکن در لیگ نوزدهم آنقدر فاجعه‌بار و ناامیدکننده بود که هواداران پرسپولیس، حتی پرداخت جریمه برای فسخ قراردادش پیش از پایان نیم‌فصل را جشن گرفتند. کالدرون بارها تاکید داشت که جونیور، «گزینه نهم»‌اش برای خط حمله باشگاه بوده است. بازیکنی که حتی در فوتبالیست بودنش نیز شک و تردید وجود داشت. انتقال او به جمع سرخ‌ها به لحاظ مالی برای خودش و مدیربرنامه‌اش مفید بود اما پرسپولیس را وارد یک چالش بزرگ کرد. حالا دیگر باشگاه به این بازیکن بدهکار است اما قرمزها در این فصل، یک مهاجم خوب به خودشان بدهکار هستند!

میلاد باقری

میلاد خرید گرانقیمتی برای استقلال محسوب نمی‌شد اما آبی‌ها انتظار داشتند او پدیده مهم این فصل تیم‌شان باشد. این مدافع که از مس کرمان به جمع استقلالی‌ها اضافه شده بود، در طول فصل حتی یک دقیقه نیز برای این تیم به میدان نرفت. آندره‌آ استراماچونی علاقه‌ای به سبک بازی باقری نداشت و همین موضوع موجب شد او در فهرست سیاه آقای مربی قرار بگیرد. باقری بدون انجام هیچ مسابقه‌ای برای استقلال، این باشگاه را ترک کرد و در بین خروجی‌های استقلال قرار گرفت. برخلاف پدیده‌هایی مثل عارف غلامی، دوران بازی در استقلال برای باقری، اصلا امیدوارکننده پیش نرفت.

روح‌الله باقری

یحیی گل‌محمدی انتظار داشت با خرید روح‌ا... باقری، صاحب یک مهاجم تمام‌عیار شده باشد اما با وجود شروع خوب این بازیکن در شهرخوردو، عملکرد او در این فصل در مجموع ناامیدکننده به نظر می‌رسید. شهرخودرو با تنها 13 گل زده در 16 بازی، ضعیف‌ترین خط حمله را در بین 6 تیم بالای جدول در اختیار دارد. آنها به طور کلی صاحب یکی از ناامیدکننده‌ترین خطوط حمله این فصل لیگ برتر هستند. روح‌ا... باقری در شروع فصل موفق به گل‌زنی برای شهرخودرو شد اما این، آخرین گل او برای باشگاه بود. این مهاجم دیگر هیچ تاثیر مثبتی روی بازی‌های این تیم نداشت تا مشهدی‌ها نیز در بازار زمستانی نقل و انتقالات، در جست‌وجوی یک مهاجم جدید برای تیم‌شان باشند.

فرشاد احمدزاده

هیچ‌کس نفهمید بازیکنی که در سخت‌ترین شرایط ممکن پرسپولیس را برای پیوستن به لیگ لهستان تنها گذاشته بود، چرا فرصت حضور دوباره در این باشگاه را به دست آورد. فرشاد به شکلی عجیب با قراردادی سه ساله، به جمع قرمزها برگشت و نیم‌فصل تلخی را پشت سر گذاشت. او در بیشتر هفته‌های نیم‌فصل به دلایل مختلف «محروم» بود. مرد شماره 10 پرسپولیس در این مدت، به مهره محبوب کالدرون تبدیل نشد و از نیمکت‌نشینی فاصله نگرفت. بعید به نظر می‌رسد در ادامه فصل نیز، احمدزاده جایی در ترکیب ثابت مرد آرژانتینی داشته باشد.

رضا شکاری

پرسپولیس و تراکتورسازی بر سر خرید این بازیکن در نیم‌فصل، کورس گذاشتند و سرانجام این تراکتوری‌ها بودند که موفق شدند او را به خدمت بگیرند. به نظر می‌رسید تراکتور با جذب شکاری، صاحب یک پیروزی بزرگ در نقل و انتقالات شده اما رضا چندین ماه به دلیل محرومیت ناشی از شکایت باشگاه ذوب‌آهن، از فوتبال دور بود و اصلا نتوانست برای تراکتور به میدان برود. خرید او تا امروز، هیچ کمکی به باشگاه تبریزی نکرده است.

یوسف بهزادی

پس از جدایی رشید مظاهری از ذوب‌آهن، این باشگاه تلاش کرد تا مشکلات خط دروازه‌اش را با خرید یوسف بهزادی جبران کند اما این خرید چندان موفقیت‌آمیز از کار درنیامد تا ذوبی‌ها معراج اسماعیلی جوان را روی خط دروازه قرار بدهند. یوسف دقیقا همان گلری نبود که ذوب در این فصل سخت و نفس‌گیر به آن نیاز داشته باشد.

شایان مصلح

تیمی که در تابستان برای پست دفاع چپ با شایان مصلح قرارداد امضا کرده بود، حالا در زمستان ناچار شده به سراغ یک مدافع چپ دیگر برود! عملکرد نامطمئن شایان مصلح، موجب شده سپاهان در پنجره زمستانی مهدی ترکمان را از پارس جنوبی به خدمت بگیرد. شایان در سپاهان روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته و با این روند بعید نیست در پایان فصل، بخشی از فهرست مازاد این باشگاه باشد.

کوین فوروچونه

با یک قرارداد سنگین به تراکتورسازی پیوست و تبدیل  به گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ این باشگاه شد اما فورچونه درون زمین، بازدهی چندانی نداشت و بعد از رفتن دنیزلی، کاملا به نیمکت دوخته شد. عملکرد ضعیف این مهاجم فرانسوی، موجب شده تراکتوری‌ها در زمستان به دنبال فسخ قرارداد او بروند. کوین در این فصل تنها و تنها یک گل برای تیم تبریزی به ثمر رسانده است. آماری که برای یک مهاجم گرانقیمتی مثل او، فراتر از فاجعه به نظر می‌رسد.