شطرنج با اساتید تساوی

سومین مسابقه پرسپولیس در لیگ بیستم، امروز در مسجدسلیمان برگزار می‌شود. یک مسابقه سخت با تیمی که حتی پس از جدایی مهدی تارتار هم همچنان استاد بلامنازع تساوی در لیگ برتر به شمار می‌رود. قرمزها بعد از اولین برد فصل، به دنبال هفت امتیازی شدن هستند اما نفت مسجدسلیمان ثابت کرده که به سادگی همه سه امتیاز یک مسابقه را به هیچ حریفی تقدیم نمی‌کند. این یک نبرد حساس و پربرخورد خواهد بود. جدالی که رسما به سومین هفته از لیگ برتر پایان می‌دهد.

آریا رهنورد

پرسپولیس امروز در حالی خودش را به نبرد با نفت مسجدسلیمان می‌رساند که از فصل گذشته، دو خاطره کاملا متفاوت روبه‌روی این تیم دارد. یک خاطره کاملا تلخ و یک خاطره شدیدا شیرین که هر دو، نقاط مهم و تعیین‌کننده‌ای در لیگ نوزدهم برای پرسپولیس به شمار می‌رفتند. در نیم‌فصل اول لیگ قبل، نفت مسجدسلیمان قرمزها را در آزادی شکست داد و یکی از نتایج شوکه‌کننده لیگ نوزدهم را به نام خودش ثبت کرد. تیم گابریل کالدرون در آن مسابقه به شدت بی‌رمق بود و شاگردان مهدی تارتار با یک ضربه کرنر هوشمندانه، نفس حریف را گرفتند. در مسابقه برگشت اما همه چیز عوض شد. این بار پرسپولیس با یحیی تیم صدرنشین لیگ برتر بود و اختلاف قابل توجهی نیز با رقبا داشت. نفت مسجدسلیمان هم آسیب‌پذیرتر از گذشته به نظر می‌رسید. این بار قرمزها در زمین نفت مسجدسلیمان به پیروزی دست پیدا کردند و با گل‌های علی علیپور و مهدی عبدی، توانستند قهرمانی‌شان را در لیگ برتر مسجل کنند. اگر دیدار رفت با نفت مسجد تردیدهای زیادی در مورد این تیم ایجاد کرده بود، دیدار برگشت همه تردیدها را به خاموشی کشاند و پرسپولیس را برای چهارمین فصل متوالی بر مسند قهرمانی لیگ برتر قرار داد. حالا انتخاب با سرخپوشان است که در مسابقه امروز، شبیه کدام تیم باشند. شبیه تیمی که روبه‌روی نفت دست و پا بسته نشان داد و در نهایت شکست خورد یا شبیه تیمی که روبه‌روی این رقیب، بی‌نقص بود و تیر خلاص را هم برای تصاحب قهرمانی زد. پرسپولیس از دو بازی قبلی‌اش در لیگ، چهار امتیاز به دست آورده و هنوز هیچ گلی دریافت نکرده است. آنها در اولین هفته روبه‌روی سایپا با تساوی بدون گل متوقف شدند و در دومین مسابقه نیز نفت آبادان را با ضربه پنالتی سیامک نعمتی شکست دادند. نفت مسجدسلیمان اما طبق همان روال همیشگی، به نتیجه محبوبش یعنی تساوی تکیه زدند و تا اینجا یک تساوی بدون گل با تراکتور و یک تساوی یک-یک روبه‌روی سایپا داشته است. در حقیقت پرسپولیس و نفت ام.ای.اس، دو شباهت بزرگ با هم دارند. هر دو تا اینجای فصل یک گل زده‌اند و هر دو نیز تجربه تساوی با شاگردان ابراهیم صادقی را داشته‌اند.

پرسپولیس امروز در حالی خودش را به نبرد با نفت مسجدسلیمان می‌رساند که از فصل گذشته، دو خاطره کاملا متفاوت روبه‌روی این تیم دارد. یک خاطره کاملا تلخ و یک خاطره شدیدا شیرین که هر دو، نقاط مهم و تعیین‌کننده‌ای در لیگ نوزدهم برای پرسپولیس به شمار می‌رفتند

بازگشت کمال کامیابی‌نیا از محرومیت، ترکیب پرسپولیس را برای مسابقه امروز کامل خواهد کرد. هرچند که میلاد سرلک هم در نبرد قبلی عملکرد خوبی داشته و حالا یحیی دوباره در موقعیت انتخاب بین این دو هافبک میانی قرار دارد. در قلب دفاع، احتمالا باز هم سیدجلال در کنار کنعانی به میدان می‌رود و در خط حمله هم مهدی عبدی و وحید امیری، گزینه‌های اصلی گل‌محمدی هستند. حضور حامد لک، سعید آقایی، احسان پهلوان و احمد نوراللهی نیز در ترکیب این تیم قطعی به نظر می‌رسد. انتخاب مهم دیگر یحیی به سمت راست خط هافبک مربوط می‌شود. این مربی از دیر اضافه شدن بشار رسن به تمرین‌ها راضی نیست و به همین خاطر بشار را در دیدار هفته گذشته نیمکت‌نشین کرد تا از ابتدا به سیامک نعمتی بازی بدهد. اگر این اتفاق باز هم تکرار شود، مهدی شیری نیز دفاع راست اصلی پرسپولیس در این جدال به شمار می‌رود.

در مورد مسجدسلیمان، اوضاع کمی پیچیده‌تر است. چراکه مجتبی حسینی، هنوز به سنجش نفرات برای رسیدن به ترکیب اصلی می‌پردازد. این مربی در روزهای هدایت ذوب، سابقه کنار زدن پرسپولیس را داشته و حالا در پایان محرومیتش، از کنار زمین نفت مسجدسلیمان را همراهی خواهد کرد. او احتمالا باز هم گوهری را روی خط دروازه قرار می‌دهد، فرید بهزادی کریمی، سرشناس‌ترین مهره این روزهای نفت مسجدسلیمان محسوب می‌شود. این تیم چند مهره شناخته‌شده دیگر مثل میثم تهیدست، نیما انتظاری و محمد بلبلی را نیز در اختیار دارد. عباس بوعذار نیز به تازگی به این باشگاه ملحق شده است. آنها مهره‌های فیزیکی زیادی را برای یک نمایش جنگجویانه در اختیار دارند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت این روزهای تیم یحیی، «گل نخوردن» است. از زمانی که حامد لک سنگربان اصلی این باشگاه شده، قرمزها هرگز در جریان بازی هیچ گلی دریافت نکرده‌اند. با این حال کلیدی‌ترین مشکل این تیم، این روزها به گل‌زنی مربوط می‌شود. مهاجمان پرسپولیس این اواخر به اندازه کافی بی‌رحم نبوده‌اند و دیدار با نفت مسجدسلیمان، فرصتی برای آنها خواهد بود تا خلاف این فرضیه را به اثبات برسانند. در نقطه مقابل، نفت درست مثل همیشه با یک استراتزی محتاطانه به زمین می‌آید. آنها هرگز فوتبال را نمی‎کشند و ضدفوتبال بازی نمی‌کنند اما خیلی خوب بلدند که جریان مسابقه را به سمت و سوی یک تساوی دیگر ببرند. آ‌ن‌چه به این بازی هیجان بیشتری می‌بخشد، برخورد یحیی با دستیار سابقش است. این دو سال‌های بسیار زیادی با هم کار کردند و حالا این بار به عنوان دو سرمربی، روبه‌روی هم خواهند ایستاد.