خرید جدید؛ نه مرسی!

رسیدن به اولین پیروزی فصل، مهم‌ترین انگیزه قرمزها در دومین هفته لیگ برتر است. برخلاف پیش‌بینی‌ها، باشگاه در آخرین روز نقل و انتقالات خریدی نداشته و هیچ بازیکن جدیدی اضافه نکرده است. شاید خیلی از مهره‌های فعلی پرسپولیس از این وضعیت راضی هستند و می‌خواهند نشان بدهند که تیم‌شان، نیاز چندانی به نفرات تازه‌وارد نداشته است. تیمی که این چند فصل همیشه در دفاع فوق‌العاده ظاهر شده، امروز روبه‌روی حریفی قرار می‌گیرد که فصل گذشته در ۲۷۰ دقیقه، حتی یک بار هم موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس نشد.

آریا رهنورد

صنعت نفت آبادان، دومین حریف پرسپولیس در لیگ برتر بیستم است. برزیلی‌های لیگ برتر فصل گذشته سه مسابقه بسیار حساس و نزدیک با پرسپولیس برگزار کردند و هر بار در آستانه امتیاز گرفتن از این رقیب قرار داشتند اما در نهایت چیزی به جز شکست نصیب‌شان نشد. اولین برخورد فصل گذشته دو تیم در هفته سوم رقم خورد. جایی که گابریل کالدرون هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و دراگان اسکوچیچ روی نیمکت نفت دیده می‌شد. بازی کاملا پایاپای به نظر می‌رسید اما شوت از راه دور حسین‌ کنعانی، تفاوت دو تیم را رقم زد و در نهایت این پرسپولیسی‌ها بودند که با اولین گل این مدافع مرکزی، یک پیروزی نزدیک را جشن گرفتند. در جدال برگشت لیگ برتر در آبادان هم، این احمد نوراللهی بود که گل برتری پرسپولیسی‌ها را وارد دروازه حریف کرد. دو تیم در جام حذفی هم با هم روبه‌رو شدند و در آن مسابقه هم، پرسپولیس با تنها گل مهدی ترابی که باز هم یک شوت از راه دور بود، حریف را کنار زد. در حقیقت در فصل گذشته، پرسپولیسی‌ها سه کلین‌شیت و سه برد حداقلی را روبه‌روی حریف امروزشان به دست آوردند. دو برد از آن سه پیروزی سهم کالدرون و یک برد هم سهم یحیی گل‌محمدی بود. حالا آنها در حالی در استادیوم آزادی روبه‌روی صنعت نفت قرار می‌گیرند که سیروس پورموسوی هدایت زردها را بر عهده دارد و یحیی همچنان روی نیمکت پرسپولیس دیده می‌شود. این اولین بازی خانگی پرسپولیس در لیگ بیستم به شمار می‌رود. تیمی که البته فصل را در تهران و استادیوم سایپا با یک تساوی بدون گل شروع کرده است. در مقابل، نفتی‌ها همین چند روز قبل در خانه با پیکان مسابقه دادند و با درخشش طالب ریکانی، به یکی از تیم‌های «برنده» هفته اول لیگ تبدیل شدند. این مسابقه در حالی برگزار می‌شود که فعلا در جدول لیگ، نفت دو امتیاز بیشتر از پرسپولیس دارد و فصل را بهتر از مدافع عنوان قهرمانی شروع کرده است.

صنعت نفت آبادان، دومین حریف پرسپولیس در لیگ برتر بیستم است. برزیلی‌های لیگ برتر فصل گذشته سه مسابقه بسیار حساس و نزدیک با پرسپولیس برگزار کردند و هر بار در آستانه امتیاز گرفتن از این رقیب قرار داشتند اما در نهایت چیزی به جز شکست نصیب‌شان نشد

هفته دوم لیگ برای پرسپولیس در حالی انجام می‌شود که حدس زدن ترکیب این تیم در این مسابقه اصلا کار دشواری به نظر نمی‌رسد. حامد لک در این نبرد درون دروازه قرمزها خواهد ایستاد، سیامک نعمتی پس از یک جلسه غیبت، دوباره در پست غیرتخصصی مدافع راست به میدان می‌رود، سعید آقایی در سمت چپ خط دفاعی توپ می‌زند، در مرکز زمین با توجه به غیبت کمال به دلیل محرومیت، احمد نوراللهی و میلاد سرلک توپ می‌زنند. بشار و احسان پهلوان نیز جلوتر از این دو نفر به میدان می‌روند و مهدی عبدی و وحید امیری، دو مهاجم ثابت قرمزها خواهند بود. این ترکیب نسبت به ترکیب هفته اول لیگ، دو تغییر دارد. بزرگ‌ترین نگرانی این فصل پرسپولیس اما شاید به قلب دفاع مربوط باشد. جایی که سیدجلال و کنعانی در کنار هم به میدان می‌روند. این ترکیب هنوز هم یکی از ایده‌آل‌ترین ترکیب‌های دفاعی لیگ است اما اگر یک نفر از بین آنها مصدوم یا محروم شود، پرسپولیس برای پر کردن جای خالی او با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد. به جز قلب دفاع و نوک حمله، در بسیاری از پست‌های دیگر زمین نقش خریدهای جدید پرسپولیس محسوس به نظر می‌رسد. حریف امروز پرسپولیس در بازار نقل و انتقالات، ستاره‌های بسیار مهمی را از دست داده است. عیسی آل‌کثیر به جمع قرمزها ملحق شده، میلاد جهانی، عقیل کعبی، مسلم مجدمی، رضا جبیره و ناصر سالاری، مهره‌های دیگری هستند که همگی در فصل گذشته بازیکن فیکس نفت بودند و حالا دیگر در فهرست باشگاه دیده نمی‌شوند. پورموسوی امیدوار است خرید نفراتی مثل فلاح‌زاده، بیت‌سعید، خالقی‌فر، حکیم نصاری، محمد طیبی و مهدی زبیدی، جای خالی ستاره‌های جداشده را برای زردها پر کند. درست مثل فصل گذشته، نفت یک شروع امیدوارکننده داشته و حالا قصد دارد به روند خوب روزهای گذشته تداوم ببخشد.

در چند روز گذشته، تمرکز پرسپولیس روی نقل و انتقالات بوده و حالا دیگر این تیم باید با همه داشته‌های فعلی‌اش به رقابت در لیگ برگردد. آنها این اواخر محمد شریفی و مهدی مهدی‌خانی را نیز جذب کرده‌اند و می‌توانند در ادامه فصل از این نفرات هم استفاده کنند. حضور در لیگ قهرمانان آسیا با نفرات جدید، به پرسپولیس کمک کرده که خیلی زود به یک تیم هماهنگ تبدیل شود و به تازه‌واردها فرصت تطبیق بدهد. صنعت نفت اما چنین فرصتی نداشت و این موضوع کار را کمی برای شاگردان پورموسوی در نبرد امروز دشوار خواهد کرد.