آریا طاری

لیگ برتر از عصر فردا دوباره به زندگی برمی‌‌گردد. لیگی که این بار به جای همان زمان همیشگی در تابستان، به دومین فصل از ماه پاییز موکول شده است. فصل گذشته، درخواست‌های متعددی برای نیمه‌تمام ماندن مسابقه‌ها به گوش می‌رسید اما حالا دیگر هیچ‌کس خواهان ناتمام‌ماندن مسابقه‌های لیگ نیست. به جز دیدار حساس سایپا و پرسپولیس، امروز سه مسابقه دیگر نیز انجام می‌گیرند. نبردهایی که از یک تیم تازه‌وارد و چند مربی جدید پرده برمی‌دارند.

ذوب‌آهن-فولاد؛ به یاد جام جهانی آلمان!

رحمان رضایی و جواد نکونام، دو مهره مهم برای تیمی بودند که در جام ملت‌های 2004 چین و جام جهانی 2006 آلمان حاضر شدند. هر دو نفر، خیلی زود راهی فوتبال اروپا شدند و هر دو در دوره خودشان جزو «اولین»‌ها بودند. رحمان اولین فوتبالیست ایرانی بود که در سری آ توپ زد و نکو اولین بازیکن ایرانی بود که راهی لالیگا شد. دوران مربیگری این دو نفر اما شکل متفاوتی داشته است. رضایی مدت زیادی را به عنوان دستیار کار کرده و در سطح اول فوتبال ایران به عنوان نفر اول نیمکت دیده نشده است. نکونام اما فقط برای چند ماه دستیار کارلوس کی‌روش بوده و پس از آن عصر مربیگری را کلید زده است. رحمان حالا برای جدی‌ترین تجربه کاری‌اش در قامت یک مربی آماده می‌شود اما جواد تا امروز یک صعود به لیگ برتر و یک صعود به لیگ قهرمانان را به عنوان سرمربی جشن گرفته و عملکرد بسیار موفقیت‌آمیزی داشته است. نکته مهم دیگر این است که هر دو مربی در دوران بازی عناصری دفاعی بودند و نباید انتظار داشت که تیم‌های‌شان نیز بیش از حد هجومی نشام بدهند. ذوب در حالی برای این نبرد خانگی آماده می‌شود که با خرید شهاب گردان، علی دشتی و میلاد جهانی و همچنین بازگرداندن مهرداد قنبری، به اوج گرفتن در لیگ فکر می‌کند اما آنها نفرات بسیار مهمی مثل مهدی مهدی‌پور، احسان پهلوان، هادی محمدی، دانیال اسماعیلی‌فر و حمید بوحمدان را هم از دست داده‌اند. در نقطه مقابل، فولاد درصد بسیار زیادی از نفرات کلیدی‌اش را حفظ کرده است. نکته جالب این مسابقه، برخورد شهاب گردان با تیم سابقش خواهد بود. شهاب پس از یک فصل درخشان در اهواز، حالا در اصفهان روبه‌روی فولاد خوزستان قرار می‌گیرد.

آلومینیوم اراک-نساجی مازندران؛ تازه‌واردها علیه پرشورها

آن‌چه در این مسابقه بیشتر از هر چیزی آزاردهنده به نظر می‌رسد، غیبت تماشاگران در استادیوم است. هواداران آلومینیوم سال‌ها در انتظار چنین روزی بودند اما حالا نمی‌توانند از نزدیک به تشویق تیم محبوب‌شان بپردازند. این بازی، دوئل تیم‌هایی است که سال‌ها برای حضور در لیگ برتر تلاش کردند و سرانجام موفق شدند به این اتفاق مهم دست پیدا کنند. حالا نساجی سومین فصلش را در لیگ برتر پشت سر می‌گذارد و اراکی‌ها برای اولین تجربه در این لیگ آماده می‌شوند. تیم رسول خطیبی در نقل و انتقالات اصلا پرکار نبوده و تنها پنج بازیکن جدید را به خدمت گرفته است. با خرید نفراتی مثل شریفات و معبودی، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین اولویت آنها در این فصل بقا در رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود. نساجی هم پس از جدایی محمود فکری و از دست دادن مهره‌های مهمی مثل علی شجاعی، روح‌ا... باقری، علیرضا حقیقی، محمد میری و محمد عباس‌زاده، امیدوار به درخشش مهره‌های جدید تیم است. وحید فاضلی که فصل گذشته دستیار فکری بود، حالا اولین بازی‌اش را به عنوان سرمربی این تیم پشت سر خواهد گذاشت. نساجی در خط دفاعی، همه نفراتش را حفظ کرده و امیدوار است همانند هفته‌های پایانی فصل گذشته عملکرد دفاعی موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

 تراکتورسازی-نفت مسجدسلیمان؛ افتتاحیه با علیمنصور

برای دومین فصل متوالی، تراکتوری‌ها لیگ را برابر نفت مسجدسلیمان آغاز می‌کنند. با این تفاوت که این بار تراکتوری‌ها میزبان مسابقه رفت هستند. قرمزهای تبریز فصل گذشته با دنیزلی برابر نفت مسجدسلیمان با تساوی بدون گل متوقف شدند اما در مسابقه برگشت با هدایت ساکت الهامی، حریف را با تک گل اکبر ایمانی از پیش رو برداشتند.

حفظ سه کاپیتان تیم ملی، یکی از برگ‌های برنده تیم تبریزی در فصل نقل و انتقالات به شمار می‌رود. شاید کم‌تر کسی انتظار داشت که حتی احسان حاج‌صفی نیز در این تیم ماندگار شود اما این اتفاق بالاخره رخ داد. اگر قرار است قرمزهای تبریز این فصل را با موفقیت پشت سر بگذارند، نباید مثل لیگ نوزدهم امتیازها را به سادگی از دست بدهند. برای منصوریان، جمع کردن حداکثر امتیازها در هفته‌های ابتدایی فوق‌العاده مهم به نظر می‌رسد. او به خوبی می‌داند که اگر بعد از استقلال و ذوب، در تبریز هم موفق نباشد، رفته رفته از دنیای مربیگری فاصله خواهد گرفت. برخورد این دو تیم، یک نبرد جذاب برای حبیب فرعباسی خواهد بود.

گلری که در نفت مسجدسلیمان چهره شد و پس از درخشیدن در ترکیب این تیم در لیگ نوزدهم، شانس بازی در تراکتور را به دست آورد. تیم تبریزی البته هنوز برای خط دروازه به دنبال سیدحسین حسینی نیز هست. نفت مسجدسلیمان حالا با حضور مجتبی حسینی روی نیمکت برای لیگ بیستم آماده می‌شود. آنها در فصل گذشته یک تیم سختکوش و نباز بودند و امیدوارند این روحیه را در فصل جدید نیز حفظ کنند.