آریا رهنورد

شجاع خلیل‌زاده باید هم هوس بازگشت به پرسپولیس را در سر داشته باشد. او یک سال برای باشگاه الریان در لیگ قطر بازی کرده و این باشگاه حتی نتوانسته امتیازهایش در لیگ قهرمانان را به عدد «دو» برساند! او یک سال برای باشگاه الریان بازی کرده و در لیگ داخلی، موفقیتی به دست نیاورده است. شجاع باید هم در جست‌وجوی بازگشت به تیم سابقش باشد. تیمی که همین حالا مدعی قهرمانی آسیا به شمار می‌رود. سوال بزرگ اما اینجاست که آیا اساسا قرمزها باید اجازه چنین بازگشتی را صادر کنند؟ آیا بازیکنی که در حساس‌ترین وضعیت ممکن قراردادش را «پاره» می‌کند، شایسته بازگشت به این تیم هست؟

«سال بعد، بازیکن خودتان هستم!» ظاهرا این جمله را شجاع خلیل‌زاده پس از پایان دور گروهی لیگ قهرمانان به مربیان پرسپولیس گفته است. با نمایشی که این بازیکن در آسیا داشت، خیلی بعید به نظر می‌رسد که الریانی‌ها حتی به تمدید قرارداد با او فکر کنند. با این نمایش، به همه ثابت شد که داشتن یک مدافع خوب، هرگز برای موفقیت در یک تورنمنت سخت و نزدیک، کافی نیست. شجاع در الریان، به بن‌بست رسیده و حالا خیلی دوست دارد در این مقطع از زندگی ورزشی‌اش به سراغ «دنده عقب» برود اما بعید است که حداقل در بین هواداران پرسپولیس، هیچ‌کس رغبتی برای بازگشت این فوتبالیست داشته باشد. آنها آنقدر فراموشکار نیستند که رفتارهای زشت خلیل‌زاده را از یاد ببرند. آنها آنقدر فراموشکار نیستند که بازیکنی را که درست قبل از فینال لیگ قهرمانان آسیا قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرده و باشگاه را تنها گذاشته، شایسته حضور دوباره در این تیم بدانند. او نباید از چنین شانس مجددی برخوردار باشد.

در تاریخ لیگ برتر انگلیس، لحظه‌ای فراموش‌نشدنی هست که گری نویل در لباس منچستریونایتد با پیتر اشمایکل در لباس سیتی روبه‌رو می‌شود. اشمایکل یکی از اسطوره‌های باشگاه منچستر و یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های برنده سه‌گانه معروف سال 92 در این باشگاه بود اما وقتی تصمیم گرفت این تیم را ترک کند و برای سیتی به میدان برود، حمایتش را در بین یونایتدی‌ها از دست داد. نویل در رختکن ورزشگاه اولدترافورد، حتی حاضر نشد با هم‌تیمی سابقش «دست» بدهد و او را با بی‌محلی مواجه کرد. این اتفاق، در باشگاه بزرگی رخ می‌دهد که در درجه اول، برای نام و اعتبارش ارزش قائل است. در فوتبال ایران اما هرگز از این خبرها نیست. باشگاه پرسپولیس، اتفاقا یکی از تیم‌هایی محسوب می‌شود که همیشه در را برای «بازگشت» روی رفقای نیمه‌راه باز گذاشته است. آنها با آن فضاحت عجیب و غریب، رامین رضاییان و مهدی طارمی را برگرداندند. اولی دیگر برای پرسپولیس بازیکن نشد و در پایان همان فصل به دلیل ایجاد درگیری، با تصمیم سرمربی از تیم کنار رفت و دومی هم آن محرومیت وحشتناک را برای پرسپولیس رقم زد. مدتی بعد، فرشاد احمدزاده هم که تیم را در میانه راه رها کرده بود تا به خیال دعوت به تیم ملی راهی فوتبال اروپا شود، به تیم برگشت اما خود قرمزها خیلی زود از امضای قرارداد دوباره پشیمان شدند. این وسط شاید چند استثنا هم وجود داشته باشد. مثلا سیدجلال حسینی که قبل از شروع لیگ چهاردهم از پرسپولیس جدا شد یا وحید امیری که این تیم را در روزهای محرومیت از نقل و انتقالات ترک کرد. با این حال جنس این ستاره‌ها با جنس شجاع متفاوت است. آنها نه شعار تعصب و عشق سر دادند، نه جلوی دوربین‌ها ژست نمایشی گرفتند و نه قول دادند که «به عشق شش‌تایی‌ها، 6 ساله تمدید می‌کنند!» حتی سیدجلال هم با آن توانایی‌های فنی حیرت‌آور، پس از بازگشت از فوتبال قطر یک سال را دور از پرسپولیس گذراند و اجازه پیدا نکرد که به این تیم ملحق شود. حالا در چنین شرایطی حرف زدن از بازگشت شجاع، واقعا عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

نمی‌شود هر وقت بوی دلار از راه رسید، تیم را در حساس‌ترین مقطع ممکن رها کنی و بروی، آن‌وقت از تیمی که تنها با یک امتیاز از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و دو بار روبه‌روی پرسپولیس طعم تحقیر را چشیده و احتمالا قصد تمدید قراردادت را هم ندارد، برگردی و برای همان تیم قبلی بازی کنی! شیشه‌های ترک خورده، دیگر به همان سادگی به وضعیت اول برنمی‌گردند. قلب‌های شکسته هم به راحتی و با چند مصاحبه ترمیم نمی‌شوند. کاری که شجاع خلیل‌زاده با «پرسپولیس» انجام داد، نه بخشش‌پذیر است و نه جبران‌شدنی. او دیگر نباید جایی در بین ستاره‌های پرسپولیس داشته باشد. اگر شجاع امروز بخشیده شود و با یک قرارداد سنگین دیگر به تیم برگردد، ستاره‌های فعلی تیم هم ترغیب خواهند شد که دیر یا زود، همین راه را بروند. پرسپولیس همین حالا، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سیدجلال حسینی و فرشاد فرجی را در قلب دفاع در اختیار دارد و با همین نفرات، به بهترین تیم غرب آسیا تبدیل شده است. این تیم، جای مهره‌هایی نیست که خودشان را با دلار سوزانده‌اند. ستاره‌های سر به هوایی که خوشبختی را فقط در بستن یک قرارداد سنگین جست‌وجو می‌کنند.