ایران کوتاه نمی‌آید!

دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای سه نماینده ایران رسما به پایان رسیده است. تا لحظه نگارش این مطلب، استقلالی‌ها هنوز مسابقه دوم‌شان را در آسیا برگزار نکرده‌اند. تا اینجا نمایندگان فوتبال ایران در ۱۱ بازی، همچنان بدون شکست هستند. پرسپولیس در صدر جدول دیده می‌شود و تراکتور و فولاد هم در رده دوم جدول گروه حضور دارند. فعلا همه چیز برای نمایندگان ایران در آسیا ایده‌آل به نظر می‌رسد اما این دیدارهای دور برگشت خواهد بود که سرنوشت نهایی این تیم‌ها را تعیین می‌‌کند.

آریا رهنورد

پرسپولیس/ برد  به  موقع، پنالتی بدموقع!

قرمزها از سومین مسابقه آسیایی‌شان هم به سلامت عبور کردند. این بازی، اتفاقات خاص و «اولین‌»‌های زیادی داشت. اولین گل به ثمر رسیده هندی‌ها در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، اولین گل دریافت کرده هندی‌ها در این تورنمنت و اولین شکست یکی از نماینده‌های هندوستان در لیگ قهرمانان، همگی در این مسابقه رقم خوردند. گوا در مسابقه‌های قبلی نشان داده بود که در فاز دفاعی، تیم کامل و کم‌نقصی است. آنها در این بازی هم ثابت کردند که دیگر هیچ بهانه‌ای برای تمسخر فوتبال هند وجود ندارد. آنها حالا دیگر صاحب یک لیگ فوتبال جدی هستند و از دل این لیگ، تیم‌هایی مثل گوا می‌توانند در آسیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. برای حرف زدن از صعود تیمی مثل گوا هنوز کمی زود به نظر می‌رسد اما دو تساوی و یک شکست نزدیک در سه مسابقه اول این تیم کم‌تجربه در آسیا، نتیجه‌ای کاملا قابل قبول به شمار می‌رود. کاری که نماینده هندوستان روبه‌روی قرمزهای ایران انجام داد، تا حدود زیادی غافلگیرکننده بود. آنها توانستند اولین گل مسابقه را به ثمر برسانند. دریافت یک گل کاملا مشابه با گل الریان در مسابقه قبلی، می‌تواند زنگ خطر را برای تیم یحیی به صدا دربیاورد. تیمی که روی ضربات شروع مجدد رقبا، کمی آسیب‌پذیر شده است. گل‌محمدی و تیمش البته باز هم به سبک بازی قبلی، روحیه‌شان را بعد از دریافت گل از دست ندادند و برای جبران نتیجه، مصمم شدند. اول، این مهدی ترابی بود که از خطای اعلام شده روی عیسی آل‌کثیر استفاده کرد و توانست گل تساوی را به ثمر برساند. دقایقی بعد هم همین بازیکن با یک سانتر دیدنی، سیدجلال حسینی را در موقعیت گل‌زنی قرار داد. این دومین بار است که در این جام، مهدی به سیدجلال پاس گل می‌دهد. ترابی این روزها به محوری‌ترین ستاره سرخ‌ها تبدیل شده است. پرسپولیس در آخرین دقایق نیمه اول، فرصت داشت تا کار را تمام کند و تیر خلاص را به رقیب بزند اما این بار در یک تصمیم عجیب، محمدحسین کنعانی‌زادگان پشت توپ قرار گرفت و با یک ضربه پنالتی افتضاح، این فرصت ایده‌آل را از دست داد. کنعانی یک روز بعد در یک توجیه باورنکردنی، این ضربه را به توصیه علی انصاریان مربوط دانست. از دست دادن این موقعیت، نوعی بی‌مسئولیتی بود که اجازه نداد تیم یحیی با خیالی کاملا راحت به رختکن برود. در همین گروه، الریان با وجود برتری دو بر صفر برابر الوحده، سه گل خورد تا به تنهایی در قعر جدول گروه قرار بگیرد. پرسپولیسی‌ها در صورت شکست دادن گوا در دیدار برگشت، صعودشان را به مرحله بعدی تقریبا قطعی خواهند کرد. اگر پرسپولیس برنده آن نبرد باشد و دیدار الریان و الوحده با نتیجه تساوی به پایان برسد، سرگروهی تیم یحیی قطعی می‌شود. کاملا بعید است که این گروه، سرنوشتی به جز سرگروهی پرسپولیس داشته باشد. ترکیبی که سرخ‌ها روبه‌روی گوا به زمین فرستادند، یکی از هجومی‌ترین ترکیب‌های این تیم در سال‌های گذشته بود. حضور همزمان شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر در خط حمله در کنار استفاده از هافبک‌هایی مثل سیامک نعمتی و وحید امیری در خط دفاعی، یک ترکیب کاملا هجومی برای این تیم ساخته بود. تیمی که برای اولین بار توانسته سه برد پیاپی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به دست بیاورد.

پرسپولیسی‌ها در صورت شکست دادن گوا در دیدار برگشت، صعودشان را به مرحله بعدی تقریبا قطعی خواهند کرد. اگر پرسپولیس برنده آن نبرد باشد و دیدار الریان و الوحده با نتیجه تساوی به پایان برسد، سرگروهی تیم یحیی قطعی می‌شود

 تراکتورسازی/ این تیم نمی‌برد

از زمانی که رسول خطیبی هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفته، این تیم در هفت مسابقه مختلف حاضر بوده و تنها یک برد به دست آورده است. این روند برای تبریزی‌ها، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. اینکه تراکتور این فصل در آسیا روبه‌روی هیچ حریفی شکست نخورده، در نگاه اول آمار بدی نیست اما اینکه تراکتور نتوانسته حتی یک پیروزی آسیایی را هم جشن بگیرد، صعود این تیم را دشوار خواهد کرد. تراکتور تنها نماینده فوتبال ایران است که در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان، هنوز در انتظار رسیدن به اولین پیروزی به سر می‌برد. تنها چند روز بعد از برد پرگل و دلچسب استقلال روبه‌روی الشرطه عراق، تراکتور نتوانست تیمی از این کشور را با شکست بدرقه کند. جالب اینکه محمدرضا اخباری هم در نهایت به عنوان بهترین بازیکن زمین در این بازی انتخاب شد. تراکتور در حالی به تساوی بدون گل روبه‌روی نیروی هوایی عراق رضایت داد که نتوانسته بود در این مسابقه، موقعیت‌های گل‌زنی زیادی خلق کند. در حقیقت به نظر می‌رسد تبریزی‌ها بیش از حد احتیاط به خرج می‌دهند و تا زمانی که از پیله احتیاط خارج نشوند، شانس چندانی برای صعود به دست نمی‌آورند. با وجود در اختیار داشتن چندین ستاره، تراکتور به ویژه در خط میانی چندان خلاقانه فوتبال بازی نمی‌کند. بهترین موقعیت‌های خلق شده آنها در مسابقه با نیروی هوایی هم به واسطه شوت‌های راه دور به وجود آمدند. حالا قرمزها باید در شرایطی خودشان را برای مسابقه برگشت با نماینده عراق مهیا کنند که میثم تیموری را نیز به دلیل محرومیت در اختیار نخواهند داشت. تراکتور تنها تیمی نیست که نتوانسته در این گروه به پیروزی دست پیدا کند. پاختاکور و نیروی هوایی هم همچنان بدون برد هستند. با این تفاوت که آنها مقابل الشارجه باخته‌اند و تراکتور توانسته از این تیم اماراتی امتیاز بگیرد. با این وجود تیم خطیبی همین حالا چهار امتیاز با صدرنشین گروه فاصله دارد و از آن‌جایی که تنها صعود تیم‌های صدرنشین به دور بعد «قطعی» است و فقط «بهترین» تیم‌های دوم می‌توانند راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند، تراکتور باید در دور برگشت نتایج متفاوتی به دست بیاورد. رسیدن به حداقل دو پیروزی از سه بازی باقی مانده، شانس این تیم را برای عبور از دور گروهی بالا خواهد برد.

نکو و تیمش، دو فینال فوق‌العاده حساس را برای بقا در لیگ قهرمانان پیش رو خواهند داشت. با وجود از دست دادن برد در جدال با السد و النصر، سرنوشت صعود فولاد هنوز هم در دست این تیم خواهد بود

فولاد/ لبه تیغ

برای دومین بار در سه بازی گذشته در لیگ قهرمانان آسیا، فولاد برتری‌اش را با تساوی عوض کرد. آنها با گل به خودی الامری، در آستانه شکست دادن رقیب قرار داشتند اما پتروس، کار را مساوی کرد تا سهم فولاد و النصر از این مسابقه، نهایتا یک امتیاز باشد. در مسابقه همزمان هم، السد شروعی توفانی داشت و در همان 10 دقیقه اول بازی، دو بار توپ را از خط دروازه الوحدات عبور داد. تساوی فولاد و النصر و به موازات آن برتری سنگین السد، شرایط این گروه را به شدت حساس کرده است. حالا النصر و فولاد، پنج امتیازی هستند و السد با چهار امتیاز در رده سوم دیده می‌شود. الوحدات یک امتیازی هم دیگر در آستانه حذف شدن قرار گرفته است. به فرض پیروزی هر سه تیم روبه‌روی نماینده اردن در دیدار برگشت، نتایج رودرروی سه تیم دیگر، وضعیت صعود را مشخص می‌کند. در حقیقت نکو و تیمش، دو فینال فوق‌العاده حساس را برای بقا در لیگ قهرمانان پیش رو خواهند داشت. با وجود از دست دادن برد در جدال با السد و النصر، سرنوشت صعود فولاد هنوز هم در دست این تیم خواهد بود. آنها در صورت کسب سه پیروزی متوالی در دیدار برگشت تحت هر شرایطی به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی می‌شوند. از دست دادن امتیاز روبه‌روی النصر، روی کاغذ نتیجه بدی نیست اما این مسابقه، شبی حسرت‌بار برای همه هواداران این باشگاه ساخته است. آنها پس از زدن گل اول، می‌توانستند با تک به تک آیاندا پاتوسی به گل دوم برسند اما بی‌دقتی این بازیکن، فرصت را از فولاد گرفت. این تیم در ثانیه‌های پایانی هم موفق به گل‌زنی شد اما پرچم کمک‌داور، شادی فولادی‌ها را خراب کرد. با این حال عملکرد تیم جواد نکونام در آسیا تا اینجا امیدوارکننده بوده است. اگر آنها کمی بی‌رحم‌تر و فرصت‌طلب‌تر باشند، صعود در دسترس‌شان خواهد بود.