گل نزن و قهرمان شو!

موقعیت‌های از دست رفته، شاید مهم‌ترین المان برای به یاد آوردن این فصل پرسپولیس باشند. تیمی که خیلی خوب موقعیت ایجاد می‌کند و بخت گل‌زنی به دست می‌آورد اما نمی‌تواند از این فرصت‌ها به خوبی بهره ببرد. با این وجود آنها امیدوار هستند که با تکرار فرمول آشنای دو فصل گذشته، قهرمانی لیگ را از آن خود کنند. پرسپولیس در دو فصل قبلی به لحاظ گل‌زنی اصلا درخشان نبود اما با حداقل گل به پیروزی می‌رسید و با پیروزی‌های کلیدی، مسیر بردن جام را دنبال می‌کرد.

آریا رهنورد

تیم یحیی در حالی آماده جدال با نساجی می‌شود که «گل نزدن» تبدیل به کلیدی‌ترین دغدغه این تیم در لیگ برتر بیستم شده است. این تیم در جدال با شهرخودرو، سه موقعیت گل استثنایی را از دست داد و سرانجام روی صحنه‌ای به گل رسید که اصلا شبیه یک فرصت ایده‌آل برای به گل رسیدن نبود. وظیفه گل‌زنی در بسیاری از هفته‌های این فصل، روی دوش مدافعان و هافبک‌های پرسپولیس قرار داشته و مهره‌های هجومی این تیم، به ندرت توانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. با این وجود حالا که شهریار مغانلو جذب شده، عیسی آل‌کثیر محرومیتش را پشت سر گذاشته و ستاره خلاقی مثل مهدی ترابی به تیم برگشته، انتظار می‌رود سرخ‌ها در فاز هجومی عملکرد به مراتب بهتری داشته باشند. برخلاف چیزی که شاید بسیاری از هواداران این باشگاه تصور کنند، آمار گل‌زنی پرسپولیس تا این هفته از لیگ برتر بیستم، اصلا ضعیف‌تر از چنین مقطعی از فصل در دو دوره پیشین لیگ برتر نیست.

تیم یحیی در حالی آماده جدال با نساجی می‌شود که «گل نزدن» تبدیل به کلیدی‌ترین دغدغه این تیم در لیگ برتر بیستم شده است. این تیم در جدال با شهرخودرو، سه موقعیت گل استثنایی را از دست داد و سرانجام روی صحنه‌ای به گل رسید که اصلا شبیه یک فرصت ایده‌آل برای به گل رسیدن نبود

پرسپولیس یحیی در 19 هفته گذشته لیگ برتر، روی هم رفته 25 گل به ثمر رسانده است. در حقیقت میانگین آمار گل‌زنی موفق‌ترین تیم‌ این سال‌های فوتبال ایران در لیگ بیستم، فقط کمی بهتر از یک گل به ازای یک مسابقه است. جالب اینکه آنها با همان آمار نه‌چندان خوب، دومین خط حمله قدرتمند لیگ برتر به شمار می‌روند. با این حال تیم یحیی به لحاظ گل‌زنی فاصله‌ای معنادار با تیم محرم نویدکیا دارد. سپاهانی‌ها در همین 19 هفته، 35 گل به ثمر رسانده‌اند و قدرت هجومی‌شان را به رخ رقبا کشیده‌‌اند. نکته قابل توجه این است که پرسپولیس در این فصل به لحاظ گل‌زنی درست با همان فرمول آشنای فصل گذشته پیش می‌رود. آنها در فصل قبل هم تا پایان هفته نوزدهم، 25 گل زده در کارنامه داشتند و البته صدرنشین لیگ به شمار می‌رفتند. در فصل قبل هم در همین مقطع، سپاهان خط حمله آماده‌تری از پرسپولیس داشت و توانسته بود گل‌های بیشتری تا این هفته از فصل به ثمر برساند. در لیگ هجدهم، آمار پرسپولیس تا پایان هفته نوزدهم حتی از آمار فعلی خط حمله این تیم هم ضعیف‌تر بود. آنها در 19 مسابقه 22 بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده بودند. باز هم جالب است بدانید که در آن فصل، سپاهان عملکرد هجومی بهتری داشت و توانسته بود در 19 هفته، 33 گل را به نام خودش ثبت کند. تا اینجا همه چیز تقریبا شبیه دو فصل گذشته پیش رفته است. در فاصله 11 هفته به پایان فصل، خط حمله پرسپولیس در اوج نیست و سپاهان عملکرد بهتری در این زمینه داشته است. با این حال تجربه نشان می‌دهد که آمار بهتر هجومی در این مقطع، دلیل کافی برای بردن لیگ برتر نخواهد بود. حریف امروز پرسپولیس، تیم متحول شده نساجی است. تیمی که در دو هفته گذشته لیگ برتر به اندازه 17 هفته قبلی پیروزی به دست آورده و حالا در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گذشته قرار دارد. تیمی که در نیم‌فصل اول لیگ فقط دو بار برنده شده بود، حالا دو پیروزی متوالی را در لیگ جشن گرفته است. به فهرست این بردها، باید پیروزی حساس و دراماتیک در جام حذفی را نیز اضافه کرد تا به این نتیجه رسید که پروژه ساکت الهامی در قائمشهر به خوبی پیش رفته است. نساجی در بازار نقل و انتقالات هم عملکرد خوبی داشته و یکی از بهترین خریدها را برای خط دروازه انجام داده است. خریدی که این روزها تیم شمالی را صاحب یک دژ نفوذناپذیر مقابل دروازه کرده و ضعف دفاعی این تیم را پوشش داده است. با این وجود نباید فراموش کرد که نساجی هنوز در منطقه سقوط جدول به سر می‌برد و برای خارج شدن از این منطقه، به حفظ روند خوب هفته‌های گذشته نیاز دارد. به نظر می‌رسد آنها دورخیز خوبی را برای خروج از این منطقه انجام داده‌اند و آماده می‌شوند تا با ترس سقوط، خداحافظی کنند. این آخرین بازی پرسپولیس قبل از ترک ایران به مقصد هند برای حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. قرمزها از طرفی باید مراقب سلامتی‌شان قبل از آزمون‌های سخت آسیایی باشند اما از سوی دیگر هم نمی‌خواهند در لیگ امتیازهای بیشتری را از دست بدهند. این تیم همین حالا هم صدر را به سپاهان واگذار کرده و یک لغزش دیگر از تیم یحیی، درست همان چیزی است که می‌تواند سپاهان را به قهرمانی لیگ بیستم نزدیک و نزدیک‌تر کند.