آریا رهنورد

بخش بسیار مهمی از سرنوشت سه تیم پرسپولیس، فولاد و تراکتورسازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، امشب روشن خواهد شد. قرمزهای پایتخت برای قطعی‌کردن سرگروهی مسابقه می‌دهند و تراکتور و فولاد هم برای صعود، دست به هر کاری خواهند زد. تصاحب سه پیروزی در این دوشنبه حساس، می‌تواند شب باشکوهی برای فوتبال ایران بسازد. تا اینجا عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان، فراتر از حد انتظار بوده و حالا میلیون‌ها نفر در سراسر ایران، منتظر هستند تا این نمایش‌های درخشان در دیدارهای پایانی دور گروهی به تکامل برسند.

پرسپولیس- الوحده؛ یک امتیاز تا سرگروهی

شاگردان یحیی امشب در حالی به مصاف الوحده امارات می‌روند که با هر نتیجه‌ای به جز شکست، قطعا صدرنشین نهایی این گروه خواهند شد. پرسپولیس حتی اگر امشب بازنده باشد هم همچنان شانس اول سرگروهی به شمار می‌رود. قرمزها تنها تیمی هستند که تا اینجا هیچ امتیازی در لیگ قهرمانان از دست نداده‌اند. تنها تیم 12 امتیازی غرب آسیا، شانس خوبی دارد تا مرحله گروهی را با 18 امتیاز کامل پشت سر بگذارد. آنها در صورت شکست دادن الوحده در مسابقه امشب، در دیدار نهایی باید به مصاف تیم حذف شده و بی‌انگیزه الریان قطر بروند. یحیی در مسابقه برگشت با گوا، به 6 نفر از مهره‌های ثابت تیمش در ترکیب اولیه بازی نداد. انتظار می‌رود در مسابقه امشب هم چند ستاره اصلی قرمزها استراحت کنند. اگر سرگروهی در پایان این نبرد قطعی شود، بعید نیست گل‌محمدی در دیدار با الریان همه نفرات ذخیره‌اش را به زمین بفرستد. در این صورت، پرسپولیس فرصت بسیار خوبی برای استراحت در اختیار خواهد داشت. غیبت اسماعیل عطر، خمیس اسماعیل و احمد رشید به دلیل محرومیت، می‌تواند تیم اماراتی را به دردسر بیندازد اما این تیم در مسابقه رفت با همه نفرات کلیدی‌اش هم روبه‌روی حریف ایرانی حرف زیادی برای گفتن نداشت. سرمربی الوحده، خاطرات چندان خوبی از روبه‌رو شدن با پرسپولیس و به ویژه جلال حسینی ندارد. او هم در این فصل از لیگ قهرمانان و هم سه سال قبل در این تورنمنت، با گل سیدجلال روبه‌روی پرسپولیسی‌ها شکست خورده است. یحیی و تیمش قبلا نشان داده‌اند که هرگز برای «تساوی» فوتبال بازی نمی‌کنند. آنها این بار هم به جای یک نمایش احتیاط‌آمیز، حمله به دروازه الوحده را انتخاب خواهند کرد. این تیم تا اینجا به خوبی نشان داده که مقابل هیچ حریفی زانو نمی‌زند و همیشه برای بردن، آماده به نظر می‌رسد.

فولاد- السد؛ نکو و ژاوی در راند دوم

قبل از شروع مسابقه رفت فولاد و السد، خیلی‌ها توقع داشتند تیم اهوازی روبه‌روی قهرمان بدون شکست لیگ قطر، حرفی برای گفتن نداشته باشد اما اتفاقی که در زمین رخ داد، کاملا متفاوت بود. فولاد حتی تا یک قدمی شکست تیم ژاوی پیش رفت وسرانجام در لحظات پایانی، یک امتیاز به این حریف هدیه داد. اگر گل مساوی در آن نبرد از راه نرسیده بود، حالا پسران نکو با روحیه بهتری به مصاف السد می‌رفتند اما فولاد حالا دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و باید با همه وجود خودش را آماده کسب پیروزی در این نبرد کند. فولاد فقط با کسب پنج امتیاز در چهار مسابقه، در رده سوم جدول گروه دیده می‌شود. النصر با هشت امتیاز صدرنشین است و السد با هفت امتیاز در رده دوم حضور دارد. سرنوشت تیم نکونام اما هنوز در دست خودش است. آنها در صورت کسب پیروزی در دو دیدار باقی‌مانده از این مرحله روبه‌روی السد و الوحدات، 11 امتیازی می‌شوند و قطعا در رده‌ اول یا دوم گروه قرار می‌گرفتند.

با این تعداد امتیاز فولاد حتی اگر صدرنشین نشود، احتمالا یکی از تیم‌های دوم برتر مسابقات خواهد بود. در نتیجه حالا دیگر همه چیز به برد این تیم در دو مسابقه بعدی بستگی دارد.

تراکتور-پاختاکور؛ صعود را به خودت هدیه کن!

اگرچه تیم رسول خطیبی تا امروز فقط برنده یک بازی در آسیا بوده اما بدون شکست بودن این تیم، آنها را در رده دوم جدول گروه قرار داده است. اگر تراکتور بتواند در نبرد امشب حریف ازبکستانی‌اش را شکست بدهد، به احتمال زیاد 90 درصد راه صعود را طی کرده است. قرمزها در مسابقه رفت، در یک قدمی شکست دادن این رقیب بودند اما برتری دو گله این تیم، با دو شلیک دیدنی از حریف به باد رفت. پاختاکور حتی گل سوم را هم به ثمر رساند تا یک شوک بزرگ به حریف تبریزی وارد کند اما عباس‌زاده با یک پنالتی دیروقت، دوباره تیم را به بازی برگرداند. برای تراکتور در دیدارهای بعدی، همه چیز در جهت عکس این دیدار پیش رفته است. تیمی که در آن مسابقه راحت گل می‌زد و راحت هم گل دریافت می‌کرد، در سه مسابقه بعدی فقط یک گل زده و سه کلین‌شیت متوالی هم داشته است. آخرین نبرد آنها، یک مسابقه سخت با الشارجه خواهد بود. در نتیجه این تیم برای رسیدن به مرحله بعدی، هیچ چاره‌ای به جز تحمیل یک پیروزی به پاختاکور ندارد.