جام را بردار و فرار کن!‌

فصل ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا، امروز رسما به پایان می‌رسد. یک فصل عجیب و طولانی که با ماجراهای مختلفی روبه‌رو شد و سرانجام در آخرین روزهای سال میلادی، سرنوشت قهرمانی‌اش به دیدار در ورزشگاه الجنوب قطر رسید. پرسپولیس از ایران و اولسان هیوندای از کره جنوبی، آخرین جدال این فصل آسیا را برگزار خواهند کرد. نبرد بین دو تیمی که انگیزه‌ فوق‌العاده‌ای برای بردن این جام دارند. دو تیمی که برای دومین بار به فینال آسیا رسیده‌اند و به هیچ قیمتی نمی‌خواهند فرصت بردن این جام را از دست بدهند.

آریا رهنورد

دو سال پس از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیسی‌ها دوباره به همین سطح برگشتند. شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از آن باخت، بین قرمزها و فینال آسیا فاصله بسیار زیادی به وجود بیاید اما آنها پس از فقط دو سال، توانستند دوباره خودشان را به دیدار نهایی این جام برسانند. آنها در مسابقه بزرگ امروز با تیمی روبه‌رو می‌شوند که در اولین تجربه حضورش در فینال لیگ قهرمانان، جام را بالای سر برده‌ است. پرسپولیس و اولسان هیوندای از دو مسیر کاملا متفاوت راهی دیدار نهایی جام شدند. سرخ‌ها در تورنمنت متمرکزی که مدتی قبل به پایان رسید، راه‌شان را به طرف فینال هموار کردند و اولسان مدتی بعد توانست خودش را به عنوان رقیب تیم یحیی معرفی کند. سرخ‌ها لیگ قهرمانان را با شکست روبه‌روی الدحیل و تساوی برابر الشارجه کلید زدند اما پیروزی برابر التعاون در دو دیدار رفت و برگشت، اوضاع را کمی تغییر داد. این تیم دوباره به الدحیل باخت اما در حالی که خطر حذف شدن را احساس می‌کردند، با یک برد پرگل روبه‌روی الشارجه به عنوان تیم اول از مرحله گروهی رد شد. آنها در اولین مسابقه حذفی، السد را در آخرین ثانیه‌ها شکست دادند، سپس روبه‌روی پاختاکور به برتری دو بر صفر رسیدند و در فینال غرب آسیا، النصر را در ضربات پنالتی شکست دادند. حضور اولسان در این مرحله، با اقتدار بیشتری رقم خورده است. آنها در مرحله گروهی صاحب 16 امتیاز شدند و در مراحل حذفی، ملبورن ویکتوری و بیجینگ را در وقت قانونی و ویسل کوبه را در وقت اضافه از پیش رو برداشتند. اولسان در 9 مسابقه آسیایی، هشت بار برنده شده و هرگز شکست نخورده است. آنها تیم جذابی به نظر می‌رسند اما حریفی که امروز با آن روبه‌رو می‌شوند، سرسخت‌تر از همه رقبای قبلی‌شان در لیگ قهرمانان خواهد بود.

پرسپولیس و اولسان برای این نبرد، مهره‌های کلیدی زیادی دارند. دو گلر دو تیم در جریان دیدارهای قبلی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و البته حامد لک، توانسته بهتر از حریف عمل کند. اولسان در خط هافبک ستاره‌هایی مثل یون بیت گارام، بیورن جانسون و کیم این سونگ را در اختیار دارد و جونیور نگرئو در خط حمله نیز، گل‌زن اصلی این تیم به شمار می‌رود. قدرت اصلی سرخ‌ها را اما باید در خط دفاع جست‌وجو کرد.

برگ برنده اولسان، قدرت هجومی این تیم و برگ برنده پرسپولیس، توانایی دفاعی این تیم خواهد بود. یکی از گل‌زن‌ترین تیم‌های آسیایی در این نبرد، روبه‌روی یکی از بهترین خط دفاعی حال حاضر قاره آسیا قرار خواهد گرفت. یک جدال تماشایی که بدون تردید، لحظه‌های مهیج زیادی خواهد داشت و هواداران فوتبال را به وجد خواهد آورد

جایی که آنها مقابل هر حمله‌ای نفوذناپذیر به نظر می‌رسند. لک از زمان پیوستن به پرسپولیس، تحت هیچ شرایطی در جریان بازی گل نخورده است. هر دو تیم جزو تیم‌هایی هستند که به مالکیت توپ علاقه زیادی دارند. پرسپولیس با مالکیت 56 درصدی و اولسان با مالکیت 59 درصدی در هر مسابقه، در مجموع در زمینه حفظ توپ نسبت به رقبا برتری عددی داشته‌اند. دقت پاس در دو باشگاه نیز شباهت فوق‌العاده‌ای به هم دارد. پرسپولیس با دقت پاس 84 درصدی و اولسان با دقت پاس 85 درصدی تیم‌های شاخص لیگ قهرمانان این فصل به شمار می‌روند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان به ازای هر بازی 9 موقعیت گل خلق کرده و این عدد برای اولسان 13 موقعیت به ازای هر بازی بوده است. میانگین گل‌زنی پرسپولیس در این فصل از آسیا 1.3 گل برای هر نبرد و برای اولسان 2.3 گل در هر جدال بوده است. در حقیقت به نظر می‌رسد برگ برنده اولسان، قدرت هجومی این تیم و برگ برنده پرسپولیس، توانایی دفاعی این تیم خواهد بود. یکی از گل‌زن‌ترین تیم‌های آسیایی در این نبرد، روبه‌روی یکی از بهترین خط دفاعی حال حاضر قاره آسیا قرار خواهد گرفت. یک جدال تماشایی که بدون تردید، لحظه‌های مهیج زیادی خواهد داشت و هواداران فوتبال را به وجد خواهد آورد.

شاید بهترین جمله در مورد دیدار نهایی لیگ قهرمانان، به سیدجلال حسینی تعلق داشته باشد. کاپیتان پرسپولیس قبل از شروع بازی خطاب به مهره‌های خودی گفته:«این بار اجازه اشتباه کردن نداریم.» پرسپولیس این بار دیگر نباید هیچ لغزشی را تجربه کند. آنها این بار دیگر نباید اجازه بدهند که جام آسیایی از دست‌شان لیز بخورد و سرنوشت دیگری پیدا کند. در پرسپولیس، هیچ‌کس نمی‌خواهد تماشاگر جشن قهرمانی حریف باشد. شاید آنها به لحاظ پول یا امکانات، نسبت به حریف شرایط نامطلوب‌تری داشته باشند اما شوق و اشتیاق آنها برای بردن و انگیزه بالای این تیم، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. پرسپولیس تا همین‌جا هم معادله‌های زیادی را عوض کرده و حالا می‌تواند کارهای بزرگ‌تری هم انجام بدهد.