تقویم لیگ قهرمانان آسیا، همیشه کمی عجیب و غیرعادی بوده است اما حالا، فشرده‌ترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان، به زودی در دو منطقه شرق و غرب، برگزار خواهد شد. میزبان شرقی این رقابت‌ها هنوز تعیین نشده اما از کشور کره جنوبی، به عنوان گزینه احتمالی نام برده می‌شود. کره‌ای‌ها مدیریت خوبی در ماجرای ویروس کرونا داشته‌اند و مسابقات داخلی خودشان را نیز از مدتی قبل، برگزار می‌کنند. در غرب آسیا نیز، کشور قطر میزبان بازی‌ها خواهد بود. این کشور وعده داده که همه امکانات بهداشتی، اقامتی و ورزشی لازم را برای حضور تیم‌های مختلف، مهیا می‌کند. نکته جالب توجه در مورد ادامه لیگ قهرمانان، فشردگی وحشتناک بازی‌ها خواهد بود. این نبردها در تاریخ 24 شهریور آغاز می‌شوند و تا سوم مهرماه، دیدارهای دور گروهی رسما به پایان می‌رسند. در واقع تیم‌های ایرانی برای پایان مرحله اول، باید هر سه روز یک بار به میدان بروند و نهایتا در 12 روز، به دیدارهای این مرحله پایان بدهند. اولین دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی نیز، پنجم و ششم مهر به صورت تک‌بازی انجام خواهند شد.

پس از آن به سرعت قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی صورت می‌گیرد و این مرحله نیز نهم مهرماه انجام می‌شود. پس از سپری ‌شدن این مرحله، حدود یک ماه به تیم‌های حاضر در مرحله نیمه‌نهایی زمان داده خواهد شد. 12 آبان زمان تعیین ‌شده برای انجام دیدارهای نیمه‌نهایی است و سرانجام پانزدهم آذرماه، قهرمان آسیا با انجام مسابقه فینال مشخص می‌شود. مسابقه‌ای که این بار برخلاف سنت همیشگی لیگ قهرمانان، رفت و برگشتی نخواهد بود.

موفقیت در لیگ قهرمانان، همواره برای تیم‌های وطنی یک چالش بسیار دشوار بوده و حالا، این چالش به مراتب نفس‌گیرتر هم می‌شود. هر سه روز یک بار حاضر شدن در زمین و برخورد با رقبای آسیایی سرسخت برای چهار تیمی که هیچ‌کدام‌شان در شرایط فعلی در رده‌های اول یا دوم گروه‌شان قرار ندارند، فوق‌العاده طاقت‌فرسا خواهد بود. تیم‌های ایرانی در این فصل تاکنون حتی یک «میزبانی» از رقبای آسیایی نداشته‌اند و از این پس نیز خبری از میزبانی برای آنها نخواهد بود. از اینجا به بعد، شرایط برای همه تیم‌ها یکسان خواهد بود اما نمی‌توان امکانات تیم‌های ثروتمند عربی را با امکانات تیم‌های ایرانی مقایسه کرد. در چنین شرایطی، آمادگی بدنی تیم‌ها نیز بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. در این برنامه فوق فشرده، تنها تیم‌هایی موفق خواهند بود که به لحاظ جسمی کم نیاورند و بتوانند رقابت‌ها را با قدرت ادامه بدهند. هر چهار تیم ایرانی حاضر در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، هنوز شانس صعود از گروه‌شان را دارند. آنها در آسیا، صاحب فرصتی خواهند شد که شاید آنها را از تلخ‌ترین روزها، به یک اتفاق فراموش‌نشدنی نزدیک کند. برگزاری کامل لیگ برتر برای حفظ آمادگی تیم‌ها در این مرحله، بسیار ضروری خواهد بود. اگر لیگ به هر دلیلی تعطیل شود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان بتوانند آمادگی‌شان برای حضور در یک تورنمنت سخت و فشرده را حفظ کنند. لیگ قهرمانان در دشوارترین حالت ممکن، انتظار نمایندگان ایرانی را می‌کشد.