آریا طاری

هیچ‌کس نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظار لیگ برتر خواهد بود. هیچ‌کس نمی‌داند که اصلا بازی‌ها به پایان می‌رسند یا نیمه‌تمام می‌مانند اما در یک مورد تردیدی وجود ندارد. اینکه در صورت ادامه بازی‌ها، نبرد سهمیه لیگ قهرمانان به شدت داغ و پرحرارت دنبال خواهد شد. به جز پرسپولیس که دیگر عملا صعودش به فصل بعد لیگ قهرمانان را قطعی کرده، تیم‌های رده دوم تا هفتم جدول هنوز از شانس خوبی برای کسب سهمیه برخوردار هستند. این 6 تیم برای ایستادن در جایگاه‌های دوم و سوم جدول، رقابت سخت و مهیجی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند.

پدیده‌ای به نام فولاد

فولاد نکونام یک تیم منظم و دقیق است. تیمی که به تدریج ساخته شده و حالا مهره‌های آن به اوج هماهنگی رسیده‌اند. اگر ویروس کرونا اینچنین در اردوی این تیم جولان نمی‌داد، آنها این هفته می‌توانستند خودشان را به رده دوم جدول لیگ برتر برسانند. فولاد پس از پایان تعطیلات، هر دو مسابقه‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته و روند بسیار خوبی را دنبال می‌کند. آنها با بازی‌های یکسان، دو امتیاز بیشتر از استقلال دارند و با یک بازی کم‌تر، تنها با دو امتیاز اختلاف پشت سر سپاهان و شهرخودرو هستند. فولاد صاحب یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر است و با این روند، می‌تواند به کسب سهمیه امیدوار باشد. آنها در 6 مسابقه اخیر در لیگ برتر، پنج پیروزی به دست آورده‌اند اما فعلا باید به قرنطینه بروند و برای مدتی، از شرایط مسابقه دور باشند.

ژنرال کنار نمی‌کشد

شاید سپاهان دیگر به هدف مهم قهرمانی در لیگ برتر نرسد و شاید در اصفهان، انتقادها از امیر قلعه‌نویی و تیمش اوج گرفته باشند اما این تیم به هیچ وجه خودش را از جنگ سهمیه کنار نمی‌کشد. این تیم یک هفته پس از شکست گل گهر، روبه‌روی تیم جوان ابراهیم صادقی متوقف شد. این دومین بار است که امیر و پسرها در این فصل، به در بسته سایپا برخورد می‌کنند. با این حال سپاهان هنوز با 41 امتیاز در رده دوم جدول لیگ برتر دیده می‌شود. تنها یک پیروزی در پنج مسابقه اخیر لیگ برتر، سپاهان را در معرض یک لغزش بزرگ قرار داده است. آنها پس از ماجراهای بازی پرسپولیس، دیگر نتوانستند آن تیم قبلی باشند. رویارویی با تراکتور و استقلال در هفته‌های پیش رو اما برای آنها، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. تیم ژنرال باید بیرون از اصفهان، روبه‌روی قرمزهای تهران و آبی‌های تهران قرار بگیرد. با این وجود نبودن تماشاگر در استادیوم، شرایط را برای آنها کمی ساده‌تر خواهد کرد.

قرمزهای آماده

از زمان شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر، شهرخودرو هیچ نتیجه‌ای به جز برد به دست نیاورده است. آنها با حداقل اختلاف می‌برند اما به هر حال سه امتیاز بازی‌های نزدیک را از آن خودشان می‌کنند. شهرخودرو در این دو هفته، ابتدا ذوب‌آهن را شکست داد و سپس یقه گل گهر سیرجان را در زمین حریف گرفت. درخشش سیدمهدی رحمتی و خط دفاعی شهرخودرو، نقش بسیار مهمی در رقم خوردن این نتایج داشته است. آنها هنوز هم کمی مشکل گل‌زنی دارند اما فعلا با سختکوشی، این مشکل را کم‌رنگ کرده‌اند. شهرخودرو هم‌امتیاز با سپاهان در رده سوم ایستاده و می‌خواهد برای دومین فصل متوالی، به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. جالب اینکه آنها امسال هم نتوانستند اولین بازی آسیایی تاریخ شهر مشهد را نیز برگزار کنند. شاید این اتفاق در فصل آینده رخ بدهد و بالاخره دیدارهای لیگ قهرمانان به شهر مشهد هم بیایند.

برد بزرگ زیر چای چپ

در این شرایط سخت و حساس، استفاده از نفرات پرتجربه بسیار مهم است و یکی از همین نفرات، در ترکیب تراکتور به شدت خوش درخشیده است. احسان حاج‌صفی این هفته با دو ضربه تماشایی، انتقام شکست دیدار رفت را از نفت آبادان گرفت. اگر آن باخت در نیم‌فصل اول روزهای تلخی را برای تراکتورسازی شروع کرد، این پیروزی می‌تواند سرآغاز روزهای خوب تیم ساکت الهامی در لیگ باشد. تیمی که با 40 امتیاز، در رده چهارم جدول لیگ دیده می‌شود. اشکان دژاگه پس از مدت‌ها دوباره به تمرین این تیم ملحق شده و مسعود شجاعی نیز پس از پایان دوران محرومیت، از این هفته می‌تواند دوباره تیمش را همراهی کند. فصل گذشته در جنگ سهمیه، دست تراکتور خالی ماند اما شاید در این فصل، اتفاق دیگری برای این باشگاه رخ بدهد و آنها دوباره به لیگ قهرمانان برگردند.

امیدوار در قرنطینه

در بین تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی لیگ برتر، استقلال تنها تیمی است که پس از پایان تعطیلات هنوز نتوانسته در لیگ صاحب پیروزی شود. آبی‌ها در دیدار اول در زمین فولاد شکست خوردند و در مسابقه دوم، تنها یک امتیاز از سایپا به دست آوردند. فرهاد و پسرها حالا با 37 امتیاز در رده ششم هستند اما در صورت پیروزی در دیدار معوقه، می‌توانند تراکتور را در رده چهارم جدول بگیرند. استقلال هنوز شانس خوبی برای بردن سهمیه دارد. پایان قرنطینه و بازگشت شیخ دیاباته از مصدومیت، فرصت خوبی است که می‌تواند این تیم را دوباره در وضعیتی مطلوب قرار بدهد.

رویای بزرگ نفت

جایگاه هفتم جدول، فعلا به نفت آبادان سپرده شده است. تیمی که با شکست این هفته، کمی از موقعیت کسب سهمیه آسیایی دور شد. با این حال این تیم 36 امتیازی، هنوز به طور کامل از رسیدن به یکی از سه رده اول جدول، ناامید به نظر نمی‌رسد. اگر آنها در نیم‌فصل دوم نیز مثل نیم‌فصل اول اوج بگیرند و دوباره خودی نشان بدهند، هر چیزی برای این تیم ممکن خواهد بود.