چهار سال بعد از پایین آمدن برانکو ایوانکوویچ از پله‌های فرودگاه امام برای امضای قرارداد نهایی با پرسپولیس، این تیم در یک جدال حساس آسیایی روبروی الاهلی عربستان قرار گرفته است. در این دوره زمانی، اتفاق‌های زیادی در باشگاه پرسپولیس به وقوع پیوسته و حالا دیگر هواداران باشگاه به خوبی می‌دانند که این چهار سال، می‌تواند مدرکی کافی برای «پرفسور» خطاب‌کردن آقای سرمربی باشد. متقاعدکردن شاگردها به سختکوشی و استمرار و تشنه نگه داشتن آن‌ها برای موفقیت‌های بعدی، مهم‌ترین خصوصیت برانکو به شمار می‌رود. مردی که از جنگ برای جام بردن خسته نمی‌شود. 

تصویری که در بدو ورود برانکو به ایران برای هدایت پرسپولیس در ذهن هواداران فوتبال وجود داشت، به دوران حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی مربوط می‌شد. در آن دوران او را غالبا به عنوان یک مربی محافظه‌کار معرفی می‌کردند که در جریان جام جهانی 2006، کنترل رختکن تیم را از دست داده و نتوانسته ستاره‌های بزرگ یک نسل را به خوبی کنترل کند. برانکو در «عصر جدید» اما چهره متفاوتی از خودش نشان داد. او این بار دیگر در برابر ستاره‌ها کرنش نمی‌کرد و بی‌انضباطی را با نیمکت‌نشینی و حتی اخراج پاسخ می‌داد. تیم تحت هدایت او محافظه‌‎کاری را نیز کنار گذاشته بود و با نمایش‌های شورانگیز در مواردی حتی قلب هواداران تیم‌های رقیب را نیز تسخیر کرد. دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی سوپرجام و یک نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، تنها اتفاق‌های مهم این دوران چهار ساله نیستند. برانکو عادت‌های زیادی را در باشگاه تغییر داده، لبخئد را دوباره به رختکن برگردانده، غرور را به سکوها تزریق کرده و باشگاه را در یکی از بهترین دوره‌های تمام تاریخ‌اش قرار داده است. پرفسور تیم بحران‌زده دایی و درخشان را تحویل گرفت و به مرور زمان، تیمی ساخت که مهارنشدنی به نظر می‌رسید. بر خلاف رئیس‌جمهورها که در یک دوره چهار ساله تنها «وعده» می‌دهند و دوره چهار ساله دوم‌شان را با عمل نکردن به این وعده‌ها پشت سر می‌گذارند، برانکو در همین چهار سال دستاوردهای قابل اعتنایی داشته است. حالا از او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ باشگاه نام برده می‌شود و روند موفقیت‌های تیم با مربی کروات، هنوز هم ادامه دارد. پیش از حضور روی نیمکت پرسپولیس، دوران مربیگری برانکو در هیچ تیمی بیشتر از سه سال طول نکشیده بود. میانگین مربیگری ایوانکوویچ در هر تیم به صورت میانگین یک سال و نیم بوده است اما در پرسپولیس، اوضاع تغییر کرده و او پس از سپری کردن این 4 سال، هنوز به سال‌های دیگری در این باشگاه فکر می‌کند. این دوره، موفق‌ترین تجربه کاری این مربی نیز به شمار می‌رود و علاوه بر پرسپولیس، برای خود او نیز شبیه یک تحول بزرگ بوده است. ایوانکوویچ در شهرآورد هم عملکرد خوبی داشته و سه مربی مختلف استقلال را شکست داده است. برای پی بردن به اهمیت کار مرد کروات، کافی است بدانیم استقلال در همین بازه زمانی قلعه‌نویی، مظلومی، منصوریان و شفر را آزمایش کرده و با این 4 مربی، تنها یک قهرمانی حذفی به دست آورده است. پرفسور روی نیمکت قرمزها بازیکنان زیادی را آزمایش کرده و چهره‌های پرشماری را محک زده است. علی علیپور، کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، علیرضا بیرانوند و احمد نوراللهی 5 بازیکنی هستند که در دوران برانکو بیش از 100 بازی برای باشگاه انجام داده‌اند. موفقیت‌های مرد کروات در حالی به دست آمده که تیم او در دو پنجره نقل و انتقالات نیز از خرید بازیکن محروم بوده و در عین حال با جدایی ستاره‌هایی مثل وحید امیری و صادق محرمی نیز روبرو شده است. به جز این نفرات، پرفسور ستاره‌هایی که نمی‌توانستند در ساختار تیمی قرار بگیرند و همواره ساز خودشان را کوک می‌کردند را نیز از تیم جدا کرده است. نفراتی مثل رامین رضاییان، مهدی طارمی و محسن مسلمان با وجود درخشش در زمین، به تدریج اعتماد سرمربی تیم را از دست دادند. 

  قهرمانی این فصل از لیگ برتر، برای پرسپولیسی‌ها در دسترس به نظر می‌رسد اما بدون تردید قهرمانی آسیا، هدف بزرگ‌تر برانکو به شمار می‌رود. پرسپولیس در طول تاریخ هرگز قهرمان سه دوره متوالی فوتبال باشگاهی در ایران نشده و این اتفاق می‌تواند برای اولین بار در تاریخ رخ بدهد. با این وجود هیچ چیز به اندازه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا برای مرد اول نیمکت پرسپولیس وسوسه‌انگیز نیست. برانکو و پسرها یک بار در یک قدمی فتح جام قرار گرفتند و حتی جام قهرمانی آسیا را با خودشان به تهران آوردند اما در نهایت ناچار شدند از نزدیک‌ترین فاصله ممکن، به تماشای جشن قهرمانی کاشیما بنشینند. امید آن‌ها به تکرار فینالیست‌شدن در این جام اما هنوز کمرنگ نشده است. عطش همیشگی ستاره‌های سرخپوش برای رسیدن به موفقیت و جام، محصولِ مهم دوران حضور برانکو در این باشگاه است. آن‌ها در رقابت‌های لیگ درخشان نشان داده‌اند و با وجود شروع ضعیف در این فصل از لیگ قهرمانان، هنوز می‌توانند با به هم زدن معادله‌ها، راهی مرحله بعدی شوند.