سرشاخ با گوزن بزرگ

شاید پرسپولیسی‌ها ترجیح می‌دادند که در فینال لیگ قهرمانان آسیا، با سوون سامسونگ کره‌جنوبی روبه‌رو شوند و انتقام شکست فرامو‌ش ‌نشدنی در نیمه‌نهایی آسیا را از این تیم بگیرند اما این کاشیما آنتلرز بود که پس از رد و بدل شدن ۱۶ گل در دو جدال نیمه‌نهایی با حریف کره‌ای، جواز حضور در فینال آسیا را به دست آورد. بین کاشیما و پرسپولیس به جز رنگ پیراهن، یک نقطه اشتراک جالب توجه دیگر نیز وجود دارد. هر دو تیم برای اولین بار به فینال آسیا راه پیدا کرده‌اند و تا قبل از این، هرگز در چنین موقعیتی نبوده‌اند. آنچه «گوزن‌ها» را به یک تیم قدرتمند تبدیل می‌کند، روحیه فوق‌العاده این تیم است. آنها در هیچ شرایطی از ادامه جنگ منصرف نمی‌شوند و درست مثل پرسپولیس، در سخت‌ترین شرایط نیز آماده بازگشت هستند

آریا طاری

باشگاه سومیتومو 71 سال پیش در اوزاکا فعالیت حرفه‌ای را آغاز کرد و پس از مدتی به کاشیما رفت تا با تغییر نام، دوران تازه‌ای از حیاتش را رقم بزند. این باشگاه حالا یکی از موفق‌ترین تیم‌های فوتبال در کشور ژاپن به شمار می‌رود اما با وجود موفقیت‌های پرشمار داخلی، در لیگ قهرمانان آسیا موفق نبوده است. آنچه «گوزن‌ها» را به یک تیم قدرتمند تبدیل می‌کند، روحیه فوق‌العاده این تیم است. آنها در هیچ شرایطی از ادامه جنگ منصرف نمی‌شوند و درست مثل پرسپولیس، در سخت‌ترین شرایط نیز آماده بازگشت هستند. کاشیما در 6 دقیقه اول از دیدار رفت نیمه‌نهایی، در زمین خودش دو گل از حریف کره‌ای دریافت کرد. به نظر می‌رسید کار این تیم با همین دو گل تمام شده باشد اما آنها به مسابقه برگشتند و در نیمه اول، یکی از گل‌ها را پاسخ دادند. کاشیما در 6 دقیقه پایانی این جدال نیز دو بار توپ را از روی خط دروازه تیم مهمان عبور داد تا یک بازگشت خاطره‌انگیز را جشن بگیرد. این تیم در جدال برگشت، به گل اول دست پیدا کرد اما ناچار به تحمل سه گل از سوی سوون سامسونگ شد. آنها اما باز هم با قدرت به بازی برگشتند و با دو گل، صعودشان به فینال را قطعی کردند. حالا پرسپولیسی‌ها به خوبی می‌دانند که حتی به گل رسیدن و پیروز شدن در مسابقه رفت، برای قهرمانی‌شان کافی نخواهد بود.

کاشیما در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز با سوون سامسونگ در یک گروه قرار داشت. تیم ژاپنی در 6 مسابقه این مرحله، فقط دو پیروزی را تجربه کرد. کیفیت این تیم ابدا در حد و اندازه یک تیم مدعی به نظر نمی‌رسید اما به تدریج همه موانع از مسیر کاشیما کنار رفتند. ستاره‌های کاشیما در مرحله یک‌هشتم نهایی، شانگهای چین را از پیش رو برداشتند. اوج قدرتنمایی آنها مقابل تیم پرستاره تیانجین اتفاق افتاد. جایی که این تیم در مجموع با نتیجه پنج بر صفر حریف چینی‌اش را کنار زد. دو نیمه‌نهایی دراماتیک، برای رسیدن کاشیما به فینال آسیا کافی بود. پرسپولیس، آخرین تیمی است که در این فصل از لیگ قهرمانان با این باشگاه روبه‌رو می‌شود.

کاشیما در این فصل، همه حواسش را معطوف لیگ قهرمانان آسیا کرده و به همین خاطر در جی‌لیگ، نتایج درخشانی به دست نیاورده است. نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ فوتبال ژاپن، حالا در پایان هفته سی‌ام 14 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و در رده چهارم قرار گرفته است. آن‌چه در مورد این تیم جالب توجه به نظر می‌رسد، ضعف دفاعی و قدرت هجومی است. کاشیما به سادگی هرچه تمام‌تر گل می‌خورد اما به همان سادگی نیز به طرف دروازه حریف یورش می‌برد و در باز کردن خطوط دفاعی در هم تنیده، تبحر ویژه‌ای دارد.

از زمان شروع به کار لیگ فوتبال ژاپن، کاشیما یکی از دو تیمی است که در همه دوره‌های این لیگ حضور داشته است. آنها با هشت قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال باشگاهی در ژاپن به شمار می‌روند. آخرین قهرمانی این تیم در سال 2016 به دست آمده. با وجود درخشش همیشگی در جی‌لیگ، کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا نتایج قابل قبولی به دست نیاورده است. در فرمت جدید لیگ قهرمانان، بهترین عملکرد آنها به حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی مربوط می‌شد. حالا آنها برای رسیدن به افتخاری دورخیز کرده‌اند که همیشه جای خالی آن در میان افتخارات باشگاه احساس شده‌ است.

کاشیما در طول تاریخ، بازیکنان بزرگ زیادی مثل زیکو، لئوناردو، مازینیو و جورجینیو داشته است. آنها در این فصل نیز سه بازیکن برزیلی در اختیار دارند و برای قهرمانی در آسیا، روی درخشش سرجینیو، لئو سیلوا و لی‌اندرو حساب باز کرده‌اند. آنها درست مثل سایر باشگاه‌های ژاپنی، از مربی داخلی استفاده می‌کنند و شیگرو ایباتا، هدایت این تیم را بر عهده دارد. در ترکیب این تیم، نام‌های آشنای زیادی به چشم می‌خورند اما حقیقت آن است که آنها تنها با بازیکنان بزرگ تاریخ فوتبال ژاپن «شباهت اسمی» دارند. خط حمله این تیم با حضور سرجینیو و یوما سوزوکی، به شدت زهردار به نظر می‌رسد. آنها با سیستمی تقریبا شبیه به پرسپولیس بازی می‌کنند و در کناره‌های خط هافبک از کوکی آنزای و شوما دوی بهره می‌برند. لئو سیلوا و کنتو میسائو، هافبک‌های دفاعی این باشگاه هستند و نیشی، شوجی، جونگ و یاماموتو در خط دفاعی پیراهن این تیم را بر تن می‌کنند. کئون نیز دروازه‌بان ثابت این باشگاه است. آنها در سطح آسیا یک تیم کهکشانی محسوب نمی‌شوند اما کنار هم به هماهنگی قابل توجهی رسیده‌اند و یک ترکیب جذاب را ساخته‌اند.