# نباید ببازی!

استقلال و پرسپولیس در فصل گذشته، دغدغه چندانی برای صعود از مرحله گروهی نداشتند. هر دو تیم از این گردنه عبور کردند تا سخت‌ترین جدال‌های‌شان را در مراحل حذفی پشت سر بگذارند. در این فصل اما اوضاع کمی متفاوت به نظر می‌رسد و شاید صعود از گروه نیز یک «دستاورد» برای هر دو باشکاه تلقی شود. پس از شروع نه‌چندان امیدوارکننده در هفته اول، سرخابی‌ها تنها با فرار از ناکامی برابر السد و العین می‌توانند به ادامه رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا امیدوار باشند.

 آریا رهنورد

این روزها بین استقلال حاضر در لیگ برتر و استقلال آسیایی، تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود. آبی‌ها در لیگ همه رقبا را یک به یک از دم تیغ می‌گذرانند اما اولین تجربه آسیایی فصل این تیم، به یک شکست دردناک در زمین الدحیل قطر ختم شده است. پسران شفر در این مسابقه، به مراتب ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند و برابر شاگردان روی فاریا، حرفی برای گفتن نداشتند. خط دفاعی آهنین استقلال در لیگ، به سادگی در آسیا زانو زد و نتوانست از پرستیژ تیم شفر دفاع کند. با این وجود آنها هنوز زمان کافی را برای جبران در اختیار دارند. پیروزی برابر العین امارات، می‌تواند اولین قدم برای امیدوار شدن استقلال به آینده آسیایی این تیم باشد. به نظر می‌رسد العین ضعیف‌ترین تیم این گروه است و آبی‌ها برای جنگیدن بر سر صعود، باید برای گرفتن حداکثر امتیازها از این رقیب تلاش به خرج بدهند. آمادگی کم‌تر العین در قیاس با دو رقیب دیگر، به هیچ وجه از این باشگاه یک تیم «ضعیف» نمی‌سازد. العینی‌ها هنوز در نوک حمله از مارکوس برگ پرتجربه استفاده می‌کنند و درون زمین، نفراتی مثل تونگو دومبیا و تسوکه شیوتانی را در اختیار دارند. دفاع میانی این تیم یعنی اسماعیل احمد در جدال هفته گذشته برابر الهلال عربستان از زمین اخراج شده و نمی‌تواند تیمش را در بازی امروز همراهی کند. کایو و محمد عبدالرحمن نیز بخشی از کاروان تیم‌شان در سفر به تهران نبوده‌اند. رسیدن وریا به این بازی، بهترین خبر برای آبی‌ها به شمار می‌رود. طارق همام نیز بعد از مدت‌ها چراغ سبز پزشکی برای فیکس شدن را دریافت کرده اما احتمالا در شروع مسابقه نیمکت‌نشین خواهد بود. روزبه چشمی که در جدال با الدحیل بود، امروز دوباره به ترکیب تیم شفر برمی‌گردد. به احتمال زیاد درست مثل دیدار با نفت مسجدسلیمان، مرد آلمانی به صورت همزمان از پاتوسی، منشا و ایسما در ترکیب اصلی تیمش استفاده خواهد کرد تا برای راه انداختن یک آتش‌بازی در آزادی تلاش به خرج بدهد.

پیروزی برابر العین امارات، می‌تواند اولین قدم برای امیدوار شدن استقلال به آینده آسیایی این تیم باشد. به نظر می‌رسد العین ضعیف‌ترین تیم این گروه است و آبی‌ها برای جنگیدن بر سر صعود، باید برای گرفتن حداکثر امتیازها از این رقیب تلاش به خرج بدهند

نبرد السد و پرسپولیس در قطر، جایی برای برخورد دوباره ستاره‌های دوباشگاه است. ستاره‌هایی که حالا دیگر به خوبی یکدیگر را می‌شناسند و پس از انجام چهار مسابقه رودررو در فصل گذشته، به درک متقابلی از هم رسیده‌اند. تیم برانکو در اولین دیدار آسیایی این فصل، دو امتیاز خانگی را از دست داد و در جدال با پاختاکور ازبکستان متوقف شد. السد قطر نیز شروع بدی را تجربه کرد و در زمین الاهلی عربستان با دو گل شکست خورد. السد با میانگین بیشتر از چهار گل در هر مسابقه در لیگ فوتبال قطر، کاملا بی‌رحم ظاهر شده اما نباید فراموش کرد که همین خط حمله فوق‌العاده در شروع لیگ قهرمانان آسیا برابر دفاع الاهلی حرف زیادی برای گفتن نداشته است. ژاوی بعد از مدت‌ها مصدومیت حالا دوباره آماده بازی برای السد شده تا در میانه میدان در کنار مرد اسپانیایی دیگر این تیم یعنی گابی قرار بگیرد. بغداد بونجاح نیز درست مثل همیشه آماده حمله کردن به طرف دروازه پرسپولیس خواهد شد.

 السد در لیگ قطر، صدرنشین است و پرسپولیس نیز به لطف انجام یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان، صدر جدول لیگ برتر ایران را در اختیار دارد. فصل گذشته، پرسپولیس و السد آخرین تیم‌های باقی مانده در جدول لیگ قهرمانان آسیا از غرب آسیا بوده‌اند. السد مهره‌های خوب خارجی‌اش را حفظ کرده و پرسپولیس در پایان محرومیت نقل و انتقالات، چند ستاره جدید را به خدمت گرفته است. بودیمیر که در اولین تجربه حضورش در لیگ قهرمانان آسیا موفق به گل‌زنی شد، از شانس خوبی برای فیکس شدن در این نبرد برخوردار است. مهدی ترابی نیز با وجود همه حرف و حدیث‌ها، به این مسابقه رسیده و احتمالا از ابتدا در سمت چپ خط دفاعی سرخ‌ها توپ خواهد زد.

استقلال در آزادی با هوادارانش و پرسپولیس در دوحه برای هوادارانش، مبارزه خواهند کرد. شاید آینده روشنی در این فصل از لیگ قهرمانان در انتظار نماینده‌های ایران نباشد و حتی طرفداران این باشگاه‌ها نیز ترجیح بدهند تیم محبوب‌شان برای بردن لیگ در هفته‌های پایانی تلاش کند. با این وجود آنها قرار نیست در هیچ شرایطی در آسیا به زنگ تفریح تبدیل شوند. استقلال با شکست دادن العین و پرسپولیس حتی با یک تساوی در زمین السد، دوباره مدعی صعود از گروه‌های‌شان خواهند بود. رسیدن به این اهداف برای تیم‌هایی که در یک سال گذشته کارهای بزرگ زیادی انجام داده‌اند، هرگز یک ماموریت غیرممکن نخواهد بود.