آریا طاری

شروع شاگردان امیرقلعه‌نویی در لیگ قهرمانان آسیا، فوق‌العاده درخشان به نظر می‌رسید. آنها تنها تیم ایرانی «برنده» در اولین هفته از مرحله گروهی محسوب می‌شدند و توانستند یک پیروزی بزرگ را در هزاع بن زاید، روبه‌روی العین جشن بگیرند. سپاهان چهار بار دروازه العین را باز کرد تا بدترین شکست تاریخ این باشگاه اماراتی روبه‌روی تیم‌های ایرانی را رقم بزند. البته که العین، کم‌ستاره‌تر و کم‌فروغ‌تر از گذشته است اما در عملکرد درخشان سپاهان در آغاز لیگ قهرمانان، تردیدی وجود ندارد. چند روز پس از برگزاری این بازی، العینی‌ها ادعاهایی درباره «محرومیت» سعید آقایی و «سه بر صفر» شدن نتیجه بازی مطرح کردند اما به نظر می‌رسد این اتفاق به هیچ وجه رخ نخواهد داد.

کابوس از دست دادن پیروزی چهار بر صفر در زمین العین و تبدیل‌ شدن این نتیجه به برتری سه بر صفر به سود حریف، برای ساعاتی هواداران سپاهان را نگران کرد. درست مثل همیشه رسانه‌های سعودی، در انتظار بهانه‌ای بودند که شرایط را برای محرومیت باشگاه‌های ایرانی فراهم کنند. یکی از خبرنگارهای عربستانی چند روز پس از نبرد العین و سپاهان، اعلام کرد که تیم ایرانی در این جدال از یک بازیکن «غیرقانونی» استفاده کرده است. سعید آقایی که اتفاقا با دو پاس گل، بهترین بازیکن این جدال و آماده‌ترین مهره ایرانی هفته اول از دور گروهی لیگ قهرمانان به شمار می‌رفت، در زمان حضور با تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا، دو اخطار متوالی دریافت کرده بود. گفته می‌شد سعید به همین دلیل، اجازه همراهی با سپاهان در این نبرد را نداشته اما واقعیت، چیز دیگری را نشان می‌دهد. ماجرا از این قرار است که در لیگ قهرمانان سال 2017، سعید آقایی به عنوان عضوی از ترکیب تراکتورسازی تبریز، در مرحله گروهی یک کارت زرد روبه‌روی پاختاکور دریافت کرد و سپس در مرحله بعدی روبه‌روی النصر امارات نیز اخطار گرفت. از آن جایی که در آسیا دو اخطار برای محرومیت بازیکنان کافی به نظر می‌رسد اما بر اساس آئین‌نامه ای.اف.سی، محرومیتی برای آقایی در کار نخواهد بود. آن‌طور که در این آئین‌نامه نوشته شده، در پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان، کارت‌های زرد بازیکنان بخشیده می‌شود و این کارت‌ها، به مراحل بعدی تورنمنت انتقال پیدا نمی‌کنند. در واقع اولین کارت زرد سعید آقایی بخشیده شده و او در آخرین تجربه آسیایی با تراکتورسازی، «یک اخطاره» بوده است. حتی اگر تیم تبریزی در همان فصل راهی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌شد، باز هم مشکلی برای بازی کردن سعید آقایی وجود نداشت. پس قرار نیست محرومیتی برای او و محکومیتی برای سپاهان اتفاق بیفتد و نتیجه دیدار با العین نیز تغییر نخواهد کرد.

فوتبال ایران در چند مقطع حساس و بسیار مهم، از بازی دادن به مهره‌های محروم متضرر شده است. جالب اینجاست که حتی خود باشگاه سپاهان نیز، چنین تجربه تلخی را پشت سر گذاشته است. طلایی‌ها درسال 2011، یکی از امیدهای قهرمانی آسیا به شمار می‌رفتند اما با استفاده از بازیکن محروم، همه امیدها برای رسیدن به مراحل نهایی جام را تباه کردند. سپاهان از گروه سخت الهلال عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات به عنوان صدرنشین عبور کرد و در اولین مسابقه حذفی نیز، سه بار توپ را از خط دروازه بنیادکار ازبکستان عبور داد تا به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. این تیم دست به یک کار بزرگ زد و در دیدار رفت مرحله یک‌چهارم نهایی، السد را در قطر با یک گل از پیش رو برداشت. همه چیز برای صعود سپاهان به نیمه‌نهایی مهیا به نظر می‌رسید اما این تیم حتی با پیروزی دو بر یک دیدار برگشت و برتری سه بر یک در مجموع، نتوانست به مرحله بعد راه پیدا کند! ماجرا از این قرار بود که آنها در جدال رفت، بدون اطلاع از محرومیت رحمان احمدی این بازیکن را به زمین فرستادند و نتیجه آن مسابقه سه بر صفر به سود السد اعلام شد. شاید باورنکردنی باشد اما همان تیم السد که هر دو بازی رفت و برگشت به سپاهان باخته بود، در نهایت قهرمانی آن فصل از لیگ قهرمانان را تصاحب کرد. کاری که شاید سپاهان می‌توانست انجام بدهد.

تیم ملی امید ایران نیز در جریان مرحله مقدماتی المپیک 2012 لندن، این فاجعه بزرگ را تجربه کرد. ایران در دیدار رفت پلی‌آف، عراق را با تک‌گل محسن مسلمان در زمین حریف شکست داده بود اما چند روز بعد، بازیکنان تیم ناگهان متوجه شدند که به دلیل استفاده غیرقانونی از کمال کامیابی‌نیا در آن مسابقه، بازی سه بر صفر به سود تیم میزبان شده است. نسلی که ستاره‌هایی مثل مسلمان و کریم‌انصاری‌فرد داشت، به همین سادگی شانس رسیدن به رقابت‌های المپیک را از دست داد. این هراس بزرگ، حالا دیگر برای فوتبال ایران تکرار نخواهد شد. با این وجود سپاهانی‌ها و سایر باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان، باید مراقبت باشند تا بهانه‌ای به دست تیم‌های رقیب ندهند. حریفان ایرانی‌ها در آسیا، منتظر بهانه‌ای هستند تا به کمک یک تصمیم اشتباه، تیم‌های ایرانی را به دردسر بیندازند. اشتباهی که قبلا در تیم ملی امید و سپاهان اتفاق افتاده، دیگر هرگز نباید تکرار شود.