آریا طاری

مهم‌ترین اتفاق سال 98 فوتبال ایران می‌تواند بازگشت تیم ملی به زندگی بعد از وقفه‌ای چند ماهه باشد. در رده باشگاهی نیز اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و سرنوشت قهرمان لیگ برتر و جام حذفی مشخص خواهد شد. طبیعتا سال جدید به اندازه سال گذشته که هم جام جهانی و هم جام ملت‌ها داشت، پر از خبر و اتفاق نخواهد بود اما شاید یکی از سال‌های موفق فوتبال ایران در انتظار اهالی این رشته ورزشی باشد.

دربی نوروزی

اولین مسابقه کلیدی سال جدید، شهرآورد پایتخت خواهد بود. پرسپولیس و استقلال در حالی که به دو رده اول جدول لیگ تکیه زده‌اند، به این مسابقه می‌رسند. این بازی حتی بدون حساسیت جدولی نیز بسیار حساس است و حالا که رقابت در بالای جدول نیز به آن اضافه شده، احتمالا محافظه‌کارانه‌تر از همیشه دنبال خواهد شد. برنده این مسابقه، صدرنشین لیگ برتر ایران در شروع سال جدید خواهد بود. اگر هم بازی به تساوی کشیده شود، تیم‌هایی مثل تراکتورسازی و سپاهان به خوبی از این فرصت استفاده می‌کنند و صدر جدول را از سرخابی‌ها می‌گیرند. دربی رفت این فصل با تساوی بدون گل به پایان رسیده و حالا هواداران هر دو باشگاه امیدوارند این مسابقه، جذابیت‌های زیادی داشته باشد و بدون رد و بدل شدن گل به پایان نرسد.

آقای سرمربی از راه می‌رسد

بدون تردید سرمربی جدید تیم ملی ایران در سال جدید معرفی خواهد شد. در روزهای گذشته صحبت از هروه رنار برای جانشینی کارلوس کی‌روش به میان آمده اما خود رنار به شدت علیه این شایعه واکنش نشان داده و همه چیز را تکذیب کرده است. انتخاب یک سرمربی بزرگ برای نیمکت تیم ملی، چالش فدراسیون در سال 98 خواهد بود. به نظر می‌رسد سرمربی بعدی ایران نیز خارجی باشد. تیم ملی در بلاتکلیفی محض، فیفادی شروع سال را از دست داده و احتمالا ضربه این اتفاق را در رنکینگ بعدی فیفا خواهد خورد.

پایان ماراتن لیگ

پس از دو فصل نسبتا بی‌رقابت در فوتبال ایران، رقابت‌های این فصل لیگ برتر به اوج هیجان و جذابیت رسیده است. پدیده مشهد پس از ناکامی‌های اخیر، تقریبا از فهرست تیم‌های مدعی کنار گذاشته شده اما پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی همچنان با تمام قدرت برای قهرمانی مبارزه می‌کنند. تا پایان فصل پرسپولیس باید در زمین تراکتور به میدان برود و میزبان سپاهان و استقلال باشد. تراکتوری‌ها از تیم برانکو میزبانی می‌کنند و سپاهان نیز در اصفهان میزبان تیم شفر خواهد بود. هر مسابقه، هر اتفاق و هر گل، سرنوشت لیگ هجدهم را تغییر خواهد داد. به نظر می‌رسد انتخاب قهرمان این فصل لیگ، به آخرین ثانیه‌ها در آخرین هفته از رقابت‌ها کشیده شود. چراکه هیچ‌کدام از تیم‌های مدعی قصد کوتاه آمدن و تسلیم شدن ندارند.

قهرمان حذفی؛ یک از سه

تنها سه تیم در جدول رقابت‌های جام حذفی باقی مانده‌اند اما قرار نیست ادامه این رقابت‌ها پس از پایان فصل برگزار شود. داماش دسته دومی با خلق یک شگفتی بزرگ، از یک طرف جدول راهی مسابقه فینال شده است. در سمت دیگر جدول نیز سپاهان و پرسپولیس دیدار نیمه‌نهایی را در نقش جهان برگزار می‌کنند. در چند سال گذشته فینال حذفی همواره در خرمشهر برگزار شده اما حالا از فولاد آره‌نا در اهواز به عنوان یکی از شانس‌های بزرگ میزبانی از دیدار نهایی این تورنمنت نام برده می‌شود. دومین جام این فصل فوتبال ایران از بین داماش، سپاهان و پرسپولیس به یک تیم داده خواهد شد.

مقدماتی جام جهانی

زندگی دوباره تیم ملی با شرکت در رقابت‌های دور اول مقدماتی جام جهانی آغاز خواهد شد. سرمربی جدید تیم، سلیقه جدیدی را نیز با خودش خواهد آورد و فهرست تازه‌ای را به تیم ملی دعوت خواهد کرد. ایران برای اولین بار در دو دوره متوالی جام جهانی حاضر شده و حالا قصد دارد سومین حضور پیاپی در این رقابت‌ها را نیز تجربه کند.

آسیا و سرخابی‌ها

سرنوشت این فصل قرمزها و آبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید مشخص خواهد شد. به نظر می‌رسد هر دو تیم برای صعود از گروه‌های‌شان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. استقلال و پرسپولیس از دو بازی اول مرحله گروهی فقط دو امتیاز گرفته‌اند و کارشان برای رد شدن از این مرحله و رسیدن به دور حذفی، به شدت دشوار به نظر می‌رسد. برخلاف فصل گذشته، شاید این بار در آسیا اتفاق‌های خوبی در انتظار قرمزها و آبی‌ها نباشد.

ورود بانوان

در سال گذشته بانوان در بخشی از دیدارهای فوتبال ایران حضور داشتند. انتظار می‌رود این روند در سال جدید تسهیل شود و شاهد حضور درصد بیشتری از خانم‌ها در استادیوم‌های ایرانی در سال 98 باشیم. حالا دیگر جامعه آمادگی پذیرش چنین اتفاقی را دارد و بانوان می‌توانند حضور جدی‌تر و پررنگ‌تری در استادیوم‌ها داشته باشند.