آریا طاری

سه پیروزی و پنج شکست. این آمار فوتبال ایران در فینال‌های قبلی لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود. تیم‌های ایرانی هشت بار به دیدار نهایی تورنمنت‌های باشگاهی در آسیا رسیده‌اند اما سال‌های بسیار زیادی از آخرین قهرمانی‌شان در این جام می‌گذرد. مسابقه روز شنبه، دومین فینال تاریخ پرسپولیس در آسیا خواهد بود. آنها در طول سه سال، دو بار فینالیست آسیا شده‌اند و حالا آماده‌اند تا برای اولین بار، جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

فینال اول؛ جام به تاج رسید

اولین حضور یک تیم ایرانی در فینال تورنمنت باشگاهی آسیا با اولین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها همراه شد. رقابت‌های قهرمانی آسیا در آن فصل با حضور هشت تیم مختلف در تهران برگزار می‌شد. دیدار فینال در سال 1970 برای آبی‌ها و به طور کلی برای فوتبال ایران، یک مسابقه کاملا حیثیتی به شمار می‌رفت. مسابقه‌ای که در آن، تاج با گل‌های دیرهنگام غلام وطن‌خواه و مسعود معینی، هاپوئل را شکست داد تا برای اولین بار، جام قهرمانی آسیا به یک باشگاه ایرانی برسد.

فینال دوم؛ باز هم آبی

بیست سال طول کشید تا دوباره یک تیم ایرانی به فینال آسیا برسد و این بار هم استقلال از این مسابقه سهم داشت. در تورنمنتی که سال 1990 با حضور 17 تیم برگزار می‌شد، آبی‌ها به دیدار فینال راه پیدا کردند. بنگلادش، میزبان دیدار نهایی بود و استقلال در این مسابقه، روبه‌روی لیائونینگ چین قرار گرفت. علی شریفی و صمد مرفاوی آن روز دو گل آبی‌ها را مقابل تک گل حریف به ثمر رساندند و استقلال برای دومین بار، قهرمانی آسیا را جشن گرفت. دو قهرمانی در 10 دوره برگزاری بازی‌ها، استقلال را به یک قدرت تمام‌عیار در قاره آسیا تبدیل کرده بود.

فینال سوم؛ اولین شکست

یک سال بعد از دومین قهرمانی در آسیا، استقلال برای سومین بار راهی دیدار نهایی این تورنمنت شد. جام باشگاه‌ها در آن فصل با حضور 20 تیم مختلف انجام گرفت و آبی‌ها توانستند راه‌شان را به طرف دیدار نهایی هموار کنند. دوحه قطر، میزبان جدال نهایی بین الهلال عربستان و استقلال ایران بود. آبی‌ها در این بازی با ضربه هاشمی‌مقدم از حریف پیش افتادند اما الهلال در دقیقه 73 کار را به تساوی کشاند. تلاش دو تیم در وقت‌های اضافه هم نتیجه نداد و سرانجام این تیم عربستانی بود که در ضربات پنالتی، پیروزی و جام را از آن خودش کرد تا شانس هت‌تریک قهرمانی در آسیا را از استقلال بگیرد.

فینال چهارم؛ شاهکار فیروز

آخرین قهرمانی نماینده‌های ایران در آسیا به جامی مربوط می‌شود که سال 1993 برگزار شد. پاس تهران تنها نماینده ایران در این مسابقات به شمار می‌رفت و به شکل شگفت‌آوری با عبور از همه رقبا به دیدار فینال رسید. پاس که یک نسل خوب و بسیار مستعد از ستاره‌های ایرانی را در اختیار داشت، در فینال با الشباب عربستان برخورد کرد. شاگردان فیروز کریمی در این دیدار حساس و نزدیک، حریف را با تنها گل محسن گروسی شکست دادند و جام را بالای سر بردند. آن روزها هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که تا سال‌های سال، دیگر هیچ تیمی از فوتبال ایران روی سکوی اول آسیا قرار نگیرد.

فینال پنجم؛ آزادی گریست

سال 1999 استقلال با ناصر حجازی، شانس بسیار خوبی برای بردن لیگ قهرمانان داشت. امتیاز بزرگ این تیم، برگزاری دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال در تهران بود. استقلال در یک بازی دراماتیک و فراموش‌نشدنی در آزادی، دالیان را شکست داد و به فینال رسید اما با وجود حضور گسترده هوادارانش، در آن مسابقه روبه‌روی جوبیلو ایواتا شکست خورد و شانس قهرمانی را از دست داد. آبی‌ها پس از آن دیگر هرگز به فینال آسیا نرسیده‌اند.

فینال ششم؛ لوکا کولاک نکرد

سپاهان لوکا بوناچیچ در سال 2007، تیم فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسید. تیمی که با چند ستاره کلیدی مسیر دشوار رسیدن به فینال آسیا را طی کرد. سپاهان در دیدار رفت فینال در اصفهان به تساوی یک - یک روبه‌روی اوراوا ردز ژاپن رسید و در دیدار برگشت با دو گل از این حریف شکست خورد تا در اولین و آخرین تجربه فینالش، شانس قهرمانی را از دست بدهد.

فینال هفتم؛ حسرت آخرین قدم

سه سال بعد از حضور سپاهان در دیدار نهایی لیگ قهرمانان، ذوب‌آهن هم این تجربه فوق‌العاده را به دست آورد. آنها رقبا را یک به یک کنار زدند و راه‌شان را به طرف دیدار نهایی هموار کردند. فینال سال 2010 هم مثل فینال این فصل، یک رقابت ایرانی-کره‌ای بود. مسابقه‌ای که در نهایت با برتری سه بر یک سئونگنام ایلهووا چونما به پایان رسید تا دست ذوبی‌ها از قهرمانی کوتاه بماند.

فینال هشتم؛ کاشکی ما

دو سال قبل، پرسپولیس با برانکو به یک قدمی قهرمانی آسیا رسید اما نتوانست کاشیما را شکست بدهد. دیدار رفت در ژاپن با پیروزی دو بر صفر تیم میزبان تمام شد و در بازی برگشت نیز هر دو دروازه بسته ماند. تیم برانکو با وجود همه موفقیت‌های بزرگ در فوتبال ایران، نتوانست دستش را به جام قهرمانی آسیا برساند.