عملیات نجات!

حتی پس از پیروزی پرگل الشارجه برابر التعاون، هنوز پرسپولیس در جدول‌ ای.اف.سی بالاتر از این حریف اماراتی دیده می‌شد اما از آن‌جایی که ظاهرا کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هیچ کاری «عجله» ندارد، این جدول هم با تاخیر اصلاح شد تا سرانجام هواداران پرسپولیس متوجه شوند که تیم‌شان برای عبور از این مرحله، حتما باید الشارجه را در دیدار نهایی از پیش رو بردارد. حالا یحیی و تیمش در آستانه یک نبرد بزرگ قرار گرفته‌اند. ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز مسابقه امشب، سرنوشت چمدان‌های این تیم را در قطر مشخص خواهد کرد.

آریا رهنورد

الدحیل، فرصت ویژه‌ای بود که برای پرسپولیس به راحتی از دست رفت. آنها حداقل می‌توانستند یک مساوی از این حریف بگیرند تا با تساوی در روز پایانی، به طرف مرحله یک هشتم نهایی بروند اما شکست در دیدار هفته گذشته، «پیروزی» در مسابقه پایانی مرحله گروهی را به تنها گزینه ممکن برای صعود پرسپولیس تبدیل کرده است. آنها امروز روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرند که در دو بازی گذشته 10 بار توپ را از خط دروازه التعاون و الدحیل عبور داده و با ستاره‌های برزیلی‌اش، فوتبالی بسیار چشم‌نواز بازی می‌کند. شارجه در مسابقات نیمه‌تمام فصل گذشته لیگ امارات، تیم پنجم جدول بود اما حضور دوباره آنها در لیگ قهرمانان تا اینجا خیره‌کننده بوده است. این تیم با درخشش ایگو کرونادو، ولیتون، لوان مارتین، ریکاردو پیروس و کایو، تیمی بسیار پرستاره را در اختیار دارد. تیمی که هیچ فرصتی را برای گل‌زنی از دست نمی‌دهد. رویارویی خط حمله قدرتمند الوحده با خط دفاعی مستحکم پرسپولیس، یکی از جذابیت‌های بزرگ مسابقه امشب در قطر خواهد بود. پرسپولیس در سه بازی آسیایی بعد از دوران کرونا، تنها دو گل به ثمر رسانده و موفق نشده در هیج مسابقه‌ای بیشتر از یک گل بزند. یکی از این دو گل از روی نقطه پنالتی توسط بشار وارد دروازه التعاون شده و گل دیگر را نیز یک مدافع مرکزی زده است. در حقیقت مهره‌های هجومی تیم در زمینه گل‌زنی اصلا موفق نشان نمی‌دهند و این یک نگرانی بزرگ برای باشگاه به شمار می‌رود. از همان روزی که علی علیپور و مهدی ترابی از پرسپولیس جدا شدند، قابل پیش‌بینی بود که این تیم با انبوهی از مشکلات هجومی دست و پنجه نرم خواهد کرد. جالب اینکه یحیی گل‌محمدی در لیگ قهرمانان، حتی یک دقیقه هم به مهدی عبدی جوان فرصت بازی نداده است. بازیکنی که با وجود پتانسیل بالایی که دارد، همچنان به اندازه توانایی‌هایش در پرسپولیس جدی گرفته نمی‌شود. عبدی اوایل فصل، نیمکت‌نشین جونیور براندائو بود و پس از آن نیز به دلیل حضور استوکس و اوساگونا روی نیمکت نشست اما هم در نیم‌فصل اول و هم در نیم‌فصل دوم، از کوچک‌ترین فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد تا بعد از علی علیپور، بهترین گل‌زن خط حمله تیم باشد. عیسی آل‌کثیر در سه بازی گذشته موقعیت‌های زیادی را از دست داده و آرمان رمضانی، هنوز کاملا دور از فرم ایده‌آل به نظر می‌رسد. شاید امروز زمان بازی گرفتن از مهدی عبدی از راه رسیده باشد. به ویژه اگر پرسپولیس در دقایق پایانی نیاز مبرمی به گل داشته باشد، عبدی می‌تواند اوضاع را به سود تیمش تغییر بدهد. ترکیب اولیه یحیی و تعویض‌های او در این نبرد سرنوشت‌ساز، بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین خواهد رفت. او با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده و در نیمه نهایی جام حذفی شکست خورده و اگر نتواند از مرحله گروهی لیگ قهرمانان عبور کند، بخشی از موفقیتش روی نیمکت پرسپولیس زیر سوال خواهد رفت.

ترکیب اولیه یحیی و تعویض‌های او در این نبرد سرنوشت‌ساز، بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین خواهد رفت. او با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده و در نیمه نهایی جام حذفی شکست خورده و اگر نتواند از مرحله گروهی لیگ قهرمانان عبور کند، بخشی از موفقیتش روی نیمکت پرسپولیس زیر سوال خواهد رفت

ظاهر شدن روبه‌روی قدرت‌های آسیا بدون مدافع کناری تخصصی، درست مثل بازی کردن با آتش است. نه سیامک نعمتی یک مدافع راست کامل به شمار می‌رود و نه شجاع خلیل‌زاده در سمت چپ، کارایی لازم را دارد. مصدومیت سعید آقایی هم درست در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاده و حالا پرسپولیس سه مدافع چپ در فهرستش دارد که هر سه نفر، آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند تیم را همراهی کنند. با وجود خرید هفت بازیکن جدید، هنوز معضل پست دفاع کناری برای این باشگاه حل نشده و روبه‌روی الوحده نیز، این مهم‌ترین پاشنه آشیل پرسپولیس خواهد بود. آنها در دو مسابقه رفت دو بار دروازه حریف را باز کردند و هر دو بار برتری‌شان را با اشتباه‌های فردی از دست دادند. اگر این اشتباه‌ها دوباره تکرار شوند، پرسپولیس هیچ شانسی برای رسیدن به مرحله بعدی نخواهد داشت. آنها برای رسیدن به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، فقط باید به عنوان تیم برنده از زمین خارج شوند. در این صورت اگر التعاون بتواند الدحیل را شکست بدهد، پرسپولیس صدرنشین خواهد شد و اگر نتیجه‌ای به جز این رقم بخورد، پرسپولیس به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی خواهد رسید. تیم پرنوسان یحیی در آسیا، دیگر فرصتی برای از دست دادن ندارد. شاید این بار خراب شدن یک توپ ساده نیز، به معنای خروج آنها از لیگ قهرمانان آسیا باشد. برای آن‌که این بازی به آخرین مسابقه فصل پرسپولیس تبدیل نشود، آنها باید دقیق‌تر، بی‌اشتباه‌تر، بااعتماد به نفس‌تر و محکم‌تر از همیشه روبه‌روی حریف ظاهر شوند.