آریا طاری

توقف طولانی‌مدت لیگ برتر به دلیل شیوع بیماری کرونا، فرصتی برای اصلاح وضعیت باشگاه‌داری در فوتبال ایران بود اما این فرصت تا امروز، به سادگی از دست رفته است. مدیران از شانس خوبی که برای سر و سامان دادن به وضعیت تیم در اختیار داشتند، استفاده نکردند و حالا اوضاع اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. کابوس بزرگی که این روزها گریبان پرسپولیس را گرفته، از دست دادن چند ستاره مهم بدون کسب درآمد است. بحرانی که بعید نیست دیر یا زود، باشگاه را با چالش‌های بزرگی مواجه کند.

برای چند فصل متوالی، پرسپولیسی‌ها صاحب بهترین ترکیب در بین همه تیم‌های لیگ برتر بوده‌اند. آنها به لطف ترکیب ایده‌آلی که طی چند فصل متوالی ساخته شد و البته با نقشه‌های برانکو ایوانکوویچ، موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌اند. حفظ ترکیب اصلی، موجب شد که حتی پس از جدایی پروفسور نیز، پرسپولیسی‌ها مشکل چندانی را احساس نکنند و همچنان صدرنشین جدول لیگ برتر باشند. بیرانوند روی خط دروازه، برای چند سال کمک بزرگی به قرمزها کرد. ستاره‌های دفاعی تیم فوق‌العاده ظاهر شدند و در خط هافبک و حمله، اوضاع همیشه امیدوارکننده بوده است. پرسپولیس به ویژه در دو فصل اخیر، خروجی عجیب و غریبی نداشته و حتی ستاره‌ای مثل وحید امیری مدتی پس از ترک باشگاه، دوباره به این تیم برگشته است. تا این فصل، حفظ ستاره‌های کلیدی در باشگاه کاملا موفقیت‌آمیز دنبال شده اما معلوم نیست که این روند، تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد. پرسپولیسی‌ها همین حالا، علیرضا بیرانوند را به فروش رسانده‌اند. ستاره‌ای که پس از چهار فصل متوالی حضور روی خط دروازه پرسپولیس، از فصل آینده در لیگ بلژیک آفتابی خواهد شد. شاید تیم برای بیرو، یک جانشین مطمئن داشته باشد و روی رادو حساب باز کند اما این موضوع برای ستاره‌های دیگر تیم صدق نمی‌کند. از آن‌جایی که سیدجلال حسینی به پایان کار در پرسپولیس نزدیک شده، اگر شجاع خلیل‌زاده از تیم جدا شود، اوضاع برای خط دفاعی قرمزها اصلا خوب پیش نخواهد رفت. جدایی محمد نادری کمی نگران‌کننده خواهد بود اما مشکل بزرگ‌تر، می‌تواند با خروج دو مهره ثابت دیگر اتفاق بیفتد. دو ستاره که اتفاقا سودای جدایی از سرخ‌ها را در سر دارند و ممکن است پرسپولیس از خروج آنها، حتی یک دلار هم به دست نیاورد. بازیکنانی که جدایی‌شان، از همین حالا به یک موضوع بسیار نگران‌کننده برای هواداران پرسپولیس تبدیل شده است. بشار رسن در خط هافبک و علی علیپور در خط حمله، مهره‌های بسیار مهمی برای تیم یحیی به شمار می‌روند. هر دو ستاره برای مدتی، مغضوب کالدرون بودند. بشار به خاطر تاخیر و مصدومیت و علیپور به خاطر گل‌نزنی، زیر نظر کالدرون مشکلاتی داشتند اما با ورود یحیی، نقش هر دو نفر در تیم به شدت پررنگ‌تر شد.

با وجود همه انتقادهایی که همواره از علی علیپور می‌شود، او بهترین گل‌زن فصل پرسپولیس تا این‌ هفته از رقابت‌ها به شمار می‌رود. علیپور البته در لیگ کم‌تر از مهدی ترابی گل زده اما به لطف درخشش در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا، تنها بازیکن این فصل پرسپولیس به شمار می‌رود که توانسته تعداد گل‌هایش را دورقمی کند. قرمزها امیدوار بودند با ورود استوکس و کریستین اوساگونا، خط حمله تیم بسیار قدرتمندتر از قبل شود اما استوکس مثل همیشه غیب شد و اوساگونا نیز در حد و اندازه‌های باشگاه جدیدش نشان نداد. این دو نفر با قراردادهایی سنگین به پرسپولیس اضافه شدند. رقمی که می‌توانست شرایط را برای تمدید قرارداد علیپور فراهم کند. خرید دو مهاجم جدید، بیشتر از گذشته نشان داد که علیپور چه اهمیتی برای تیمش داشته است. چراکه هیچ‌کدام از این دو نفر آماده‌تر از او نبودند. شاید حالا دیگر برای حرف زدن از تمدید قرارداد این بازیکن کمی دیر شده باشد. چراکه او در همین تیرماه بازیکن آزاد خواهد شد. البته که با تصمیم فیفا، قراردادها به صورت خودکار تا پایان این فصل تمدید می‌شوند اما به هر حال زمانی که این فصل ناتمام به پایان برسد، علیپور مختار است که بدون جلب رضایت باشگاه، تیم بعدی‌اش را انتخاب کند. این اتفاق ممکن است برای بشار رسن نیز رخ بدهد. ستاره‌ای که همواره در بین تیم‌های قطری، مشتریان دست به نقدی داشته است. بشار به ویژه پس از درخشش در دربی، دوباره توجه لیگ‌های عربی را جلب کرده و بعید نیست که دیر یا زود، به لیگ قطر ملحق شود. رسن چند بار تهدید کرده که در صورت عدم دریافت مطالبات، قراردادش را به صورت یک‌طرفه با پرسپولیس فسخ می‌کند و حالا احتمال رقم خوردن این ماجرا، از همیشه بیشتر به نظر می‌رسد.

پرسپولیس از فروش علیرضا بیرانوند، درآمد قابل توجهی کسب کرد و قسط اول این قرارداد را نیز تحویل گرفت. در شرایطی که همه راه‌های دیگر برای درآمدزایی در باشگاه از بین رفته‌اند، فروش بازیکن تنها روش باقی‌مانده برای درآمدزایی به شمار می‌رود اما مدیریت نادرست باشگاه، همین فرصت را نیز از پرسپولیس گرفته است. جدایی دو ستاره کلیدی تیم بدون کسب درآمد، یک فاجعه تمام‌عیار برای سرخ‌ها خواهد بود. موضوعی که از همین حالا، آینده باشگاه را با تهدیدی بزرگ روبه‌رو خواهد کرد.