آریا طاری

هنوز عرق پیروزی پرگل برابر شاهین در بدن ستاره‌های استقلال خشک نشده بود که گروهی از موافقان پایان کار استراماچونی در استقلال، فرضیه نتیجه گرفتن تیم بدون او را مطرح کردند. آنها بر این باور هستند که آبی‌ها حتی بدون سرمربی ایتالیایی هم می‌توانند برای قهرمانی مبارزه کنند و شانس اصلی رسیدن به جام باشند. البته که استراما «تنها» راه خوشبختی استقلال نیست اما مرور اتفاقات باشگاه نشان می‌دهد که جدایی این سرمربی در شرایط فعلی، راه را روی یک فصل خوب در باشگاه خواهد بست.

همه تیم‌ها؛ شاهین نیستند

زدن چهار گل به تیمی که در خانه پنج گل از پرسپولیس خورده، مزیت عجیب و غریبی به شمار نمی‌رود. استقلال شاهین را شکست داده اما فراموش نکنیم که تیم بوشهری در این فصل، حتی نتوانسته یکی از بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر بگذارد. شاهین بیشترین شکست و ضعیف‌ترین آمار تدافعی این فصل لیگ را نیز از آن خودش کرده است. همه رقبا به سادگی شاهین نیستند که سه امتیاز را کف دست‌شان بگیرند و آن را تقدیم استقلال کنند. آبی‌ها در ادامه فصل، در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا، حریفان به مراتب سرسخت‌تری خواهند داشت. حریفانی به مراتب پرمهره‌تر و آماده‌تر از تیمی مثل شاهین بوشهر که اصلا در حد و اندازه‌های لیگ برتر بسته نشده است.

ارتباط ایتالیایی

شواهد این‌طور نشان می‌دهند که حتی پیروزی مقابل شاهین هم بدون توصیه‌های استراماچونی به دست نیامده است. او از طریق ابزار تکنولوژیک از راه دور با بازیکنان تیمش در ارتباط بوده است. گفته می‌شود استراما حتی ترکیب اصلی و تعویض‌ها را نیز با تیمش هماهنگ کرده است. در واقع نقشه‌های فنی او، سیستم بازی او، بازیکنان موردعلاقه او و حتی تعویض‌های او، در زمین پیاده شده‌اند تا استقلال برنده باشد. پس «تصور» اینکه این تیم بدون مربی‌اش نیز می‌تواند غوغا کند، همه بازی‌ها را ببرد و همه رقبا را مات و مبهوت کند، در حد خیال‌پردازی است. برای قضاوت استقلال بدون استرا، باید منتظر پایان دوران این مربی ماند. چرا‌که او هنوز هم سرمربی تیم است. حتی از راه دور!

استقلال عوض می‌شود

این وضعیت دیگر نباید در باشگاه استقلال ادامه داشته باشد. طبیعتا باشگاه خیلی زود تصمیم نهایی‌اش را خواهد گرفت. آنها اساسا تنها دو انتخاب در پیش دارند. اول اینکه به هر قیمتی استراما را به تهران برگردانند و او را روی نیمکت تیم قرار بدهند و دوم اینکه به سراغ یک مربی دیگر بروند و جانشین مرد ایتالیایی را تعیین کنند. اگر سناریوی دوم اتفاق بیفتد، اساسا باشگاه در معرض یک تغییر بزرگ قرار خواهد گرفت. در واقع هم ترکیب اصلی تیم عوض می‌شود و هم فلسفه بازی تیم استراماچونی با گذشته متفاوت خواهد بود. هیچ تضمینی وجود ندارد که این تیم با فلسفه و ترکیب جدید هم به موفقیت دست پیدا کند. اگر استقلال عوض شود، ممکن است کابوس‌‌های چند فصل گذشته دوباره به این باشگاه برگردند.

این تیم، کهکشانی نیست

استقلال استراماچونی به هیچ وجه یک تیم «کهکشانی» نیست. البته که این تیم در چند نقطه زمین، ستاره‌های خوبی در اختیار دارد اما هنوز به یک تیم کامل تبدیل نشده است. آن‌چه این مجموعه متحد و مصمم را به وجود آورده، قدرت رهبری استراماچونی بوده است. او به خوبی از داشته‌هایش استفاده کرده و استقلال را در مسیر درست قرار داده است. اگر این مربی از تیم جدا شود، این بازیکنان اصلا و ابدا نمی‌توانند موفقیت تیم را تضمین کنند. چراکه استقلال در بسیاری از نقاط زمین، مشکلات بزرگی را احساس می‌کند و به ترمیم نیاز دارد. نیازی که در دوره استراماچونی به خاطر نتایج خوب و فرم بازی ایده‌آل تیم، از همیشه کمتر احساس شد. استراما این قابلیت را داشت که با همین نفرات به بهترین شکل نتیجه بگیرد اما شاید سرمربی بعدی، چنین قابلیتی نداشته باشد.

تغییر در بدترین زمان

تغییر مربی در میانه فصل، به ندرت به «قهرمانی» یک باشگاه ختم می‌شود. چراکه آن مربی  جدید خودش تیم را نبسته، خودش نفرات را انتخاب نکرده و برای آشنایی با باشگاه نیز به زمان زیادی نیاز دارد. در واقع تا این زمان سپری شود، فرصت قهرمانی نیز دیگر از دست رفته است. این بدترین زمان ممکن برای رقم زدن یک تغییر در استقلال است. آنها تازه به اوج هماهنگی رسیده‌اند و نباید این هماهنگی را به سادگی از دست بدهند.

‌تنش‌ها علیه استقلال

اگر استراما به تهران برنگردد، صدای اعتراض هوادارها نیز هرگز خاموش نخواهد شد. این یعنی استقلال در این فصل رنگ آرامش را نمی‌بیند و در چنین شرایطی، حرف زدن از قهرمانی بسیار دشوار است. همین حالا پیشکسوت‌ها دائما در بازی‌های استقلال دیده می‌شوند و مدام به ورزشگاه می‌آیند تا سهمی از آینده نیمکت داشته باشند. آنها در انتظار یک فرصت مناسب هستند تا از پشت به سرمربی ایتالیایی خنجر بزنند. با این روند، استقلال درگیر تنش می‌شود و دیگر نمی‌تواند به قهرمانی لیگ دل ببندد.