آریا رهنورد

در هفتمین فصل از لیگ برتر، افشین قطبی به عنوان سرمربی پرسپولیس روبه‌روی استقلال قرار گرفت. حالا در لیگ هجدهم این مربی برای اولین بار روی نیمکت فولاد با آبی‌ها روبه‌رو می‌شود. در این بازه زمانی طولانی، چیزهای زیادی برای هر دو طرف ماجرا تغییر کرده‌اند. هم افشین قطبی تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته و هم استقلال، تفاوت‌های بسیار پررنگی با تیم لیگ هفتم دارد. بدون تردید برخورد دوباره این دو اسم، جدال جذابی را در اهواز رقم خواهد زد.

در اولین فصل حضور در پرسپولیس، همه چیز برای افشین قطبی خوب پیش رفت. او با وجود حواشی پررنگی که در اطراف تیمش وجود داشت، به وعده بزرگ قهرمانی عمل کرد و یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های تاریخ فوتبال ایران را برای قرمزها به ارمغان آورد. حتی کسر 6 امتیاز از پرسپولیس از سوی فیفا در رقابت نزدیک با سپاهان نیز موجب نشد که آنها امیدشان را برای بردن جام قهرمانی پس از 6 سال از دست بدهند. تیم امپراتور در لیگ، رقبای زیادی را از پیش رو برداشت و نمایش‌های دلچسبی ارائه کرد. آنها در یک مقطع از فصل نیز دچار افت شدند اما با قدرت برگشتند و با رسیدن به 10 امتیاز از چهار بازی آخرشان در لیگ، سرانجام جام را در ورزشگاه آزادی بالای سر بردند. تیم افشین در دربی‌ها اما هرگز «فوق‌العاده» فوتبال بازی نکرد. انتظار می‌رفت این پرسپولیس در شهرآوردهای لیگ هفتم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما محافظه‌کاری پیش از حد امپراتور و ترس او از شکست خوردن در این بازی بزرگ، موجب شد که سرخ‌ها دو دربی ناامیدکننده را پشت سر بگذارند. در مسابقه رفت، قطبی و تیمش روبه‌روی استقلال ناصر حجازی قرار گرفتند. بازی تا آخرین دقیقه‌ها با برتری استقلال دنبال می‌شد و در حالی که پرسپولیس فاصله زیادی با شکست خوردن نداشت، یک ضربه سر نجات‌بخش از سوی محسن خلیلی از راه رسید و بازی را به تساوی کشاند. در جدال برگشت دو تیم، فیروز کریمی به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشسته بود. تصور می‌شد این بار دیگر پرسپولیس به حریف رحم نمی‌کند اما باز هم این استقلالی‌ها بودند که با ضربه امیدرضا روانخواه، گل اول بازی را وارد دروازه حریف کردند. تیم قطبی در همان نیمه اول با چیپ تماشایی خلیلی بازی را به تساوی کشاند اما در ادامه جدال، علاقه زیادی به حمله کردن و فشار آوردن به حریف نشان نداد. افشین فصل بعد نیز قبل از برگزاری دربی، نیمکت قرمزها را ترک کرده بود. دوران حضور این مربی در پرسپولیس، بدون شکست دادن رقیب سنتی به پایان رسید. دربی‌ها هرگز برگ برنده افشین قطبی نبودند و عملا به نقطه ضعف بزرگ او تبدیل شدند. مربی تیم قهرمان لیگ در دو بازی رفت و برگشت، موفق به شکست دادن ضعیف‌ترین استقلال تاریخ لیگ برتر نشد. آبی‌ها آن فصل را در رده باور نکردنی «سیزدهم» به پایان رساندند اما 180 دقیقه برابر پرسپولیس زانو نزدند و حتی تیم برتر هر دو مسابقه‌شان با حریف سنتی بودند. 

استقلال در حالی برای بازی دشوار امروز با فولاد خوزستان آماده می‌شود که در دو هفته گذشته با ورود پاتوسی، دو پیروزی درخشان را پشت سر گذاشته است. با این وجود آنها در آخرین بازی روبه‌روی تراکتورسازی شکست خورده‌اند و حالا امیدوارند این تجربه تکرار نشود

از آخرین ملاقات تا امروز، افشین قطبی و استقلال تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند. امپراتور در یک دهه گذشته، از پرسپولیس کنار رفت، مدتی از فوتبال ایران دور بود و سپس با سرمربیگری تیم ملی به ایران برگشت. در راه صعود به جام جهانی 2010 ناکام شد و در جام ملت‌های 2011 نیز در یک‌چهارم نهایی طعم حذف به دست کره‌جنوبی را چشید. پس از پایان جام ملت‌ها، افشین قطبی به ژاپن رفت و برای چند فصل سرمربی شیمیزو اسپالس شد. او به عنوان مربی در تایلند و چین نیز موفقیت خاصی به دست نیاورد و سپس با فولاد خوزستان، به فوتبال ایران برگشت. رسیدن به 10 امتیاز در پنج بازی اول روی نیمکت تیم جنوبی، نشان می‌دهد که امپراتور راه و رسم نتیجه گرفتن در فوتبال ایران را هنوز از یاد نبرده است. با این وجود درباره برطرف‌شدن ضعف همیشگی او مقابل استقلال، هنوز تردیدهایی وجود دارد. از آخرین فصل حضور قطبی در فوتبال ایران، استقلال هم تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. آنها دو بار با امیر قلعه‌نویی قهرمان لیگ شده‌اند، دو بار جام حذفی را با مظلومی و وینفرد شفر فتح کرده‌اند، یک بار به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده‌اند و پنج مربی مختلف را روی

 نیمکت نشانده‌اند.

استقلال در حالی برای بازی دشوار امروز با فولاد خوزستان آماده می‌شود که در دو هفته گذشته با ورود پاتوسی، دو پیروزی درخشان را پشت سر گذاشته است. با این وجود آنها در آخرین بازی خارج از خانه‌شان روبه‌روی تراکتورسازی شکست خورده‌اند و حالا امیدوارند این تجربه برابر فولاد تکرار نشود. تیم اهوازی چند هفته قبل در خانه، پرسپولیس را شکست داده و حالا در انتظار تکرار این تجربه با استقلال است. در دوئل هیجان‌انگیز امروز، امپراتور به رسیدن به اولین پیروزی دوران مربیگری‌اش روبه‌روی استقلال می‌اندیشد و وینفرد شفر امیدوار است دومین پیروزی پرگل متوالی در خانه فولاد خوزستان را جشن بگیرد.