کهکشان یحیی!

برخلاف فصل گذشته و دوئل بر سر امین قاسمی‌نژاد، پرسپولیسی‌ها این بار برنده دربی نقل و انتقالات شدند و سعید صادقی را جذب کردند. البته فقط در فوتبال ایران چنین دوئلی بر سر یک بازیکن ۲۸ ساله بدون حتی یک بازی ملی شکل می‌گیرد اما به هر حال صادقی یکی از بهترین‌های فصل گذشته لیگ برتر بوده است. پرسپولیس با سعید، تیم خطرناک‌تری خواهد شد. تیمی که سه پاسور برتر فصل گذشته را در ترکیب دارد و انتظار می‌رود یک فصل طولانی و هیجان‌انگیز را پشت سر بگذارد. این خریدها انتظارها از یحیی و تیمش را نیز به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.

آریا رهنورد

اضافه شدن سعید صادقی، ترکیب پرسپولیسی‌ها برای فصل آینده را رویایی خواهد کرد. آنها گلر شماره یک تیم ملی را برای فصل جدید درون دروازه دارند. در خط دفاعی زوج فوق‌العاده پورعلی‌گنجی و گولسیانی را با نفرات ذخیره‌ای مثل نعمتی و فرجی در اختیار خواهند داشت. در دفاع کناری با یکی از بهترین‌های لیگ یعنی دانیال اسماعیلی‌فر قرارداد بسته‌اند و هنوز رامین رضاییان هم از این تیم جدا نشده است. انتظار می‌رود وحید امیری نیز در فصل جدید به سمت چپ خط دفاعی منتقل شود و در این نقطه برای تیم به میدان برود. در مرکز زمین، سرلک و کمال برای قرمزها توپ می‌زنند و جلوتر از آنها، مهدی ترابی، سعید صادقی و سروش رفیعی حضور دارند که فصل گذشته روی هم بیشتر از 20 پاس گل در لیگ برتر داده‌اند. میانگین پاس کلیدی این سه بازیکن نیز از هر ستاره دیگری در لیگ برتر بالاتر بوده است. در خط حمله نیز مهدی عبدی و پاکدل فعلا حفظ شده‌اند و از منشا و کاسیانو به عنوان خریدهای بعدی تیم نام برده خواهد شد. فهرست خریدهای پرسپولیس در این فصل به زودی تکمیل می‌شود و آنها با اختلاف فاحش، بهترین ترکیب فصل جدید را در اختیار خواهند داشت. پرسپولیس با این نفرات، دست بالا را در مسیر قهرمانی لیگ خواهد داشت. استقلال بعد از تغییر سرمربی برای بازگشت به نقطه اوج به زمان نیاز دارد و سپاهان بعد از جدایی چند مهره اصلی، به راحتی نمی‌تواند ترکیب دلخواهش را در لیگ برتر پیدا کند. تراکتور نیز در این سال‌ها، کمی از سیمای یک تیم مدعی فاصله گرفته و در مجموع برای فصل تازه همه چیز به سود پرسپولیس خواهد بود. البته که کار این تیم با بازار هنوز تمام نشده. قرمزها هنوز باید خریدهای هجومی خوبی داشته باشند و احتمالا یک هافبک میانی را نیز به تیم اضافه کنند. با این وجود به نظر می‌رسد رنسانس سرخ با یحیی به بهترین شکل ممکن پیش رفته است. او در کادر فنی یک تحول بزرگ ایجاد کرده و این تحول را به ترکیب تیم هم رسانده است. اگر این تصمیم‌ها جواب ندهند و پرسپولیس در فصل تازه قدرتنمایی نکند، تحول بعدی شامل حال خود یحیی می‌شود و او چاره‌ای به جز ترک کردن این مجموعه نخواهد داشت.

کهکشانی‌ شدن پرسپولیس یک شمشیر دولبه برای یحیی خواهد بود. او به درستی تشخیص داده که تیمش مشکلات فراوانی دارد و به درستی به سراغ ترمیم ضعف‌ها رفته اما انتظارها از این مربی حالا از همیشه بیشتر خواهد بود

پرسپولیسی‌ها البته نباید این حقیقت را نادیده بگیرند که کهکشانی ‌شدن، تضمینی برای موفقیت حتمی‌شان در فوتبال ایران نیست. این باشگاه در کهکشانی‌ترین سال‌های ممکن، نتایج ایده‌آلی به دست نیاورده است. پرسپولیس یک بار با هدایت وینگو بگوویچ، مجموعه‌ای از بهترین ستاره‌های فوتبال ایران را در اختیار داشت اما در لیگ نتیجه نگرفت و ناکام شد. قرمزها در لیگ برتر هشتم نیز با هدایت افشین قطبی، ستاره‌های بسیار زیادی مثل ابراهیم توره را جذب کردند اما کار به جایی رسید که قطبی خیلی زود از تیم جدا شد. این تیم در لیگ دوازدهم با مدیریت رویانیان دوباره ستاره‌های زیادی را جذب کرد اما باز هم در مسیر قهرمانی موفق نبود و درگیر حاشیه‌های زیادی شد. در حقیقت آن‌چه در این سال‌ها به پرسپولیس کمک کرده، جفت و جور شدن ترکیب تیم و رسیدن به هماهنگی ایده‌آل بین نفرات بوده است. ایجاد هماهنگی بین ستاره‌های پرشمار هم کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. از یاد نبریم که یکی از موفقیت‌آمیزترین مقاطع تاریخ پرسپولیس، با پنجره‌های بسته نقل و انتقالات در دوران برانکو رقم خورد. وقتی که تیم از ستاره‌های بزرگ خالی شده بود و روی نیمکت هم گزینه خاصی نداشت. بازیکنان آن تیم اما آنقدر هماهنگ بودند که با چشم بسته نیز یکدیگر را در زمین پیدا می‌کردند.

کهکشانی‌ شدن پرسپولیس یک شمشیر دولبه برای یحیی خواهد بود. او به درستی تشخیص داده که تیمش مشکلات فراوانی دارد و به درستی به سراغ ترمیم ضعف‌ها رفته اما انتظارها از این مربی حالا از همیشه بیشتر خواهد بود. حالا که سپاهان و استقلال سرمربی‌شان را تغییر داده‌اند و فعالیت خاصی در نقل و انتقالات نداشته‌اند، حالا که رقم قرارداد یحیی لو رفته و همه می‌دانند او چقدر از تیم دریافت می‌کند، حالا که تیم در نقل و انتقالات شاهکار کرده و مهره‌های بزرگ پرشماری را به خدمت گرفته و حالا که شمار ملی‌پوش‌های پرسپولیس بالاتر رفته، هیچ چیز به جز قهرمانی هواداران این تیم را راضی نخواهد کرد. یحیی به خوبی می‌داند که اگر با این خریدها چند هفته نتیجه نگیرد، با چه فشار وحشتناکی روبه‌رو می‌شود.