کریم و مسی، دایی و رونالدو

حالا که کریستیانو با شکستن رکورد شهریار حسابی سروصدا به راه انداخته، بد نیست با فهرستی از بهترین گل‌زنان فوتبال دنیا در رده ملی در هر پست آشنا شویم. اگر قرار باشید ۱۱ ستاره گل‌زن در تیم ملی در پست‌های مختلف یک تیم فوتبال به میدان بروند، دو ستاره ایرانی در بین آنها دیده خواهند شد. دو ستاره از نسل ۹۸ فوتبال ایران که روی هم بیش از ۱۵۰ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رساندند و در این تیم، می‌توانند همبازی مسی، رونالدو و نیمار باشند.

آریا رهنورد

سنگربان؛ خوسه لوئیس چیلاورت

شاید خیلی‌ها روجریو سنی را به عنوان گل‌ز‌ن‌ترین سنگربان دنیای فوتبال به یاد بیاورند اما در رده ملی، هیچ گلری بیشتر از چیلاورت موفق به گل‌زنی نشده است. یک سنگربان استثنایی که هم درون دروازه پاراگوئه می‌درخشید و هم در کارهای ایستگاهی به کمک تیمش می‌آمد. چیلاورت 73 بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و موفق شد هشت گل برای تیم ملی پاراگوئه هم به ثمر برساند. خیلی‌ها باور دارند که اگر او برای یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال ملی دنیا توپ می‌زد، به راحتی می‌توانست تعداد گل‌های ملی‌اش را چند برابر کند. او البته در رده باشگاهی هم یک سنگربان گل‌زن بود و در دوران بازی برای باشگاه ولز سارلسفیلد مجموعا 48 گل با پیراهن این تیم به ثمر رساند.

مدافع میانی؛ سرخیو راموس

ستاره این روزهای پی‌اس‌جی، اولین مسابقه ملی‌اش برای تیم بزرگسالان اسپانیا را سال 2005 انجام داد. او ابتدا در تیم ملی به عنوان مدافع راست به میدان می‌رفت و به تدریج در مرکز دفاع به یک ستاره کلیدی تبدیل شد و بعدها بازوبند کاپیتانی لاروخا را هم به بازو بست. راموس در همان سال 2005 موفق به زدن دو گل برای تیم ملی اسپانیا شد و به تدریج این روند را ادامه داد. سه سال قبل او با زدن چهار گل در لباس تیم ملی اسپانیا، بهترین سالش را از این لحاظ تجربه کرد. این البته مربوط به زمانی بود که سرخیو رسما پنالتی‌زن اول قرمزها شده بود. او به دلیل مصدومیت‌های متوالی هنوز در سال 2021 موفق به باز کردن دروازه رقبای اسپانیا نشده است.

مدافع میانی؛ فرناندو هیرو

ظاهرا فوتبال اسپانیا اساسا مدافعان را گل‌زن می‌کند. چراکه زوج راموس در این تیم هم یک اسپانیایی است. فرناندو هیرو 13 سال برای لاروخا به میدان رفت و در این مدت 29 بار موفق به گل‌زنی برای تیم ملی کشورش شد. او در سال 94 میلادی با زدن 13 گل برای تیم ملی کشورش، یک رکورد خارق‌العاده را جابه‌جا کرد و توانست چشم‌ها را خیره کند. هیرو استاد مسلم سرزنی در محوطه جریمه تیم‌های رقیب بود.

مدافع راست؛ داریو سرنا

اساسا مدافعان سمت راست، فرصت چندانی برای گل‌زنی در جریان یک مسابقه فوتبال به دست نمی‌آورند اما داریو سرنا به خوبی از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای عبور دادن توپ از خط دروازه حریف بهره می‌برد. او از سال 2002 بازیکن تیم ملی کرواسی شد و 14 سال برای این تیم به میدان رفت. سرنا در این 14 سال در مجموع 134 بار پیراهن کرواسی را بر تن کرد و 22 گل هم برای شطرنجی‌پوش‌ها به ثمر رساند. او بدون تردید در پست خودش، بهترین بازیکن تاریخ فوتبال کرواسی بوده است.

مدافع چپ؛ دوست چالرمسان

زدن 14 گل ملی برای یک مدافع چپ، موفقیتی انکارنشدنی به نظر می‌رسد. این همان کاری است که دوسیت چالرمسان در تیم ملی تایلند انجام داده است. این مدافع کناری از سال 96 در تیم ملی کشورش توپ می‌زد و در مجموع توانست 96 بازی برای تایلند انجام بدهد. او در این تعداد بازی 14 بار هم برای تایلند گل‌زنی کرد. شاید او غیرمنتظره‌ترین نام در این فهرست کهکشانی باشد.

کریس تا اینجا موفق‌ترین ستاره تاریخ فوتبال در به ثمر رساندن گل در رده ملی به شمار می‌رود. مهره مهمی که نشان داده با اراده، انجام دادن هر کاری ممکن است. او در فصل جدید، پیراهن شماره هفت باشگاه یونایتد را بر تن می‌کند و برای یک چالش کلیدی دیگر در دوران فوتبالش مهیا می‌شود

هافبک راست؛ لیونل مسی

برای سال‌ها، تعهد لئو در تیم ملی کشورش زیر سوال می‌رفت. او مدت بسیار زیادی صبر کرد تا بالاخره یک موفقیت بزرگ را با آلبی سلسته تجربه کند. این فوق‌‌ستاره بالاخره به خواسته‌اش رسید و جام ملت‌های آمریکای جنوبی را با تیمش فتح کرد. مسی بالاتر از دیگو آرماندو مارادونا، بهترین گل‌زن ملی کشورش در تمام تاریخ نیز به شمار می‌رود. لیونل در سال 2005 برای اولین بار ملی‌پوش شد و این روند را در 16 سال بعدی حفظ کرد. او تا امروز با لباس تیم ملی 76 گل به ثمر رسانده و 6 هت‌تریک هم در رده ملی داشته است. اکوادور، برزیل، بولیوی، شیلی، پاراگوئه و اروگوئه با دریافت پنج گل از مسی، رقبای محبوب او در رده ملی محسوب می‌شوند. از بین اروپایی‌ها هم سوئیس با دریافت سه گل از لئو، حریف دوست‌داشتنی او به شمار می‌رود.

هافبک چپ؛ نیمار

نیمار یکی از ستاره‌هایی است که با توجه به شرایط سنی‌اش، می‌تواند در آینده رکورد رونالدو را تهدید کند. او تا امروز توانسته 68 گل با پیراهن تیم ملی برزیل به ثمر برساند. روند گل‌زنی نیمار در دو سال گذشته برای تیم ملی به شدت کند شده است. او در دو سال گذشته روی هم فقط «یک گل» برای برزیل زد اما در سال جاری میلادی دوباره به خودش آمده و تا این لحظه چهار گل برای سلسائو به ثمر رسانده است. تا امروز اولین گل ملی نیمار روبه‌روی آمریکا و آخرین گل ملی‌اش هم روبه‌روی پرو به ثمر رسیده و ستاره فوتبال برزیل می‌خواهد به روند گل‌زنی‌اش در این تیم ادامه بدهد. او در لباس تیم ملی چهار هت‌تریک هم داشته و بیشترین گل‌های ملی‌اش را هم وارد دروازه ژاپن کرده است. او توانسته هشت بار به سامورایی‌ها گل بزند.

باقری در سال 96 میلادی موفق به زدن 11 گل ملی شد و در سال 97 میلادی به شکل اعجاب‌آوری 19 گل با پیراهن تیم ملی ایران به ثمر رساند. او با 50 گل ملی، گل‌زن‌ترین هافبک وسط تاریخ فوتبال به شمار می‌رود

هافبک میانی؛ کریم باقری

یکی از دو ستاره ایرانی این فهرست، کریم باقری است. هافبکی که یک گل‌زن تمام‌عیار برای تیم ملی ایران به شمار می‌رفت. کریم سال 93 میلادی اولین گل ملی‌اش را روبه‌روی پاکستان جشن گرفت و سه سال طول کشید تا دومین گل ملی را به ثمر برساند. باقری در سال 96 میلادی موفق به زدن 11 گل ملی شد و در سال 97 میلادی به شکل اعجاب‌آوری 19 گل با پیراهن تیم ملی ایران به ثمر رساند. او با 50 گل ملی، گل‌زن‌ترین هافبک وسط تاریخ فوتبال به شمار می‌رود.

هافبک میانی؛ زیکو

نکته مهم در مورد این فوتبالیست بزرگ، سال‌های نه‌چندان طولانی بازی‌اش در تیم ملی بود. زیکو در مدت 10 سال بخشی از ترکیب تیم ملی برزیل بود و در همان مدت با تکنیک خیره‌کننده‌اش، بارها به کمک تیم ملی کشورش آمد. او با 48 گل زده، بهترین هافبک تاریخ تیم ملی برزیل به شمار می‌رود. زیکو بعد از دوران درخشش در زمین فوتبال، به عنوان مربی هم تجربه‌ نسبتا موفقی در چند قاره داشت. او حتی سرمربی تیم ملی کشورش هم شد اما با این وجود دوران مربیگری او نسبتا زود به پایان رسید.

مهاجم؛ علی دایی

تا قبل از درخشش تاریخی کریس رونالدو، علی دایی برای سال‌ها آقای گل ملی فوتبال دنیا بود. مردی که در 149 بازی ملی، 109 گل برای تیم ملی ایران به ثمر رساند. بدون هیچ تردیدی، دایی بهترین مهاجم نوک تاریخ قاره آسیا محسوب می‌شود. ستاره‌ای که با تیم ملی درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و با بایرن مونیخ هم به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. دایی به شدت مورد احترام خود کریستیانو هم قرار دارد و بارها مورد تمجید اسطوره فوتبال پرتغال قرار گرفته است. او خوشحال است که رکوردش توسط چنین ستاره‌ای شکسته شده است.

مهاجم؛ کریستیانو رونالدو

داستان رونالدو را هم دیگر همه می‌دانند. ستاره‌ای که توانست یک رکورد مهم دیگر را در دنیای فوتبال جابه‌جا کند. او این اواخر رکورد شهریار را هم پشت سر گذاشت و تاریخ را دوباره ساخت. کریس تا اینجا موفق‌ترین ستاره تاریخ فوتبال در به ثمر رساندن گل در رده ملی به شمار می‌رود. مهره مهمی که نشان داده با اراده، انجام دادن هر کاری ممکن است. او در فصل جدید، پیراهن شماره هفت باشگاه یونایتد را بر تن می‌کند و برای یک چالش کلیدی دیگر در دوران فوتبالش مهیا می‌شود. چالشی که به سرعت برای او کلید خواهد خورد.