لیگ معمولی‌ها!

از همان روزی که رشد قیمت دلار، چشم‌ها را خیره کرد و مسیر زندگی‌ها را تغییر داد، خیلی‌ها می‌دانستند که این موضوع فضای فوتبال باشگاهی در ایران را عوض می‌کند. بخشی از مدیران باشگاهی به ضرب و زور قراردادهای دلاری و رقم‌های سنگین، ستاره‌های تیم‌شان را به هر قیمتی حفظ کردند اما حالا که دیگر پول‌ها ته کشیده، ستاره‌ها یک به یک در حال کوچ از فضای فوتبال ایران هستند. دیگر حتی یک پیشنهاد متوسط خارجی هم، به بالاترین پیشنهادهای داخلی برای بازیکن‌ها می‌چربد. با این روند شاید تیم ملی با لژیونرهای پرشمار، قدرتمندتر شود اما لیگ برتر، به یک لیگ تماما معمولی بدل خواهد شد.

آریا رهنورد

مهدی ترابی، اولین جداشده بزرگ این فصل پرسپولیس بود اما آخرین ستاره‌ای نبود که لیگ برتر را با یک تصمیم ناگهانی ترک می‌کند. مهدی با فسخ کردن قراردادش، از جمع قرمزها جدا شد تا خودش را برای پیوستن به لیگ ستارگان قطر آماده کند. تیم یحیی همین حالا یکی از موثرترین نفراتش را از دست داده و به نظر می‌رسد که این مربی باید برای جدایی علی علیپور هم مهیا شود. مذاکره‌های علیپور با پرسپولیس به بن‌بست رسیده و گفته می‌شود که مهاجم شماره 70، پیشنهاد خوبی از ماریتیمو در لیگ پرتغال گرفته است. پس از درخشش طارمی، عابدزاده و مهرداد محمدی، پرتغالی‌ها علاقه بیشتری به جذب ستاره‌های ایرانی نشان داده‌اند. شاید آنها یک پیشنهاد شگفت‌انگیز به علیپور ارائه نکنند اما تردیدی وجود ندارد که حتی یک دستمزد معمولی در پرتغال، از پیشنهاد پرسپولیسی‌ها برای تمدید با این بازیکن سنگین‌تر خواهد بود. این همان کاری است که دلار با لیگ برتر می‌کند. بازیکنان می‌خواهند بر مبنای تغییر ارزش پول، رقم قراردادشان را تغییر بدهند. برای باشگاه‎ها، این یک نبرد بی‌رحمانه است. بازیکنی که تا دو سال قبل دو میلیارد از تیمش می‌خواسته، حالا برای تمدید پیشنهاد 10 میلیاردی می‌دهد و خیلی از تیم‌ها از پس پرداخت چنین رقم‌هایی برنمی‌آیند. درست مثل پرسپولیس، این موضوع برای استقلال هم به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. آنها در آستانه از دست دادن علی کریمی هستند. فوتبالیستی که یک فصل فوق‌العاده‌ را در ترکیب استقلال سپری کرده اما حالا پیشنهادهای خیلی خوبی از لیگ‌های خارجی دارد و بعید نیست ظرف چند روز آینده، ایران را به مقصد قطر یا کشور دیگری ترک کند. از دست دادن علی کریمی، یک ضربه جبران‌نشدنی برای خط میانی استقلال است. اگر این جدایی اتفاق بیفتد، بعید به نظر می‌رسد که آنها بتوانند جای خالی او را در فصل جدید به راحتی پر کنند.

دراگان اسکوچیچ و دستیارها در این فصل بارها دیدارهای لیگ برتر را زیر نظر گرفته‌اند اما با این وضعیت کوچ ستاره‌ها، به نظر می‌رسد آنها به زودی باید فهرست نهایی تیم ملی را پای صفحه تلویزیون یا در استادیوم‌های خارجی انتخاب کنند

برای باور اینکه فوتبالیست‌های شاخص ایرانی تا چه اندازه به حضور در لیگ‌های خارجی علاقه‌مند شده‌اند، کافی است به ترکیب تیم ملی در یکی از حساس‌ترین و بزرگ‌ترین دیدارهای سال‌های اخیر نگاه کنیم. ترکیب ایران روبه‌روی تیم ملی اسپانیا در جام جهانی 2018، مهره‌های داخلی زیادی داشت اما حالا بسیاری از آنها، در لیگ‌های دیگری به میدان می‌روند. علیرضا بیرانوند که آن روزها برای پرسپولیس توپ می‌زد، حالا در لیگ فوتبال بلژیک حضور دارد. حتی مجید حسینی که قبل از جام جهانی در عضویت استقلال بود، حالا دومین فصل بازی در سوپرلیگ ترکیه را به پایان رسانده است. از آن ترکیب 11 نفره، حالا فقط دو بازیکن در لیگ برتر ایران شاغل هستند. احسان حاج‌صفی و وحید امیری. اولی در آستانه جدایی از باشگاه تبریزی است و می‌گویند به لیگ یونان برمی‌گردد و جدایی دومی از پرسپولیس هم اصلا بعید نخواهد بود. از فهرست 23 نفره کارلوس کی‌روش برای جام جهانی 2018، تنها هفت بازیکن هنوز هم در عضویت باشگاه‌های ایرانی هستند. این هفت نفر هم از آن جایی هنوز لیگ برتر را ترک نکرده‌اند که پیشنهاد بهتر و جذاب‌تری ندارند. ستاره‌هایی مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی در پایان راه فوتبال‌شان هستند و نفراتی مثل خانزاده در تجربه‌های قبلی لژیونر بودن، چندان موفق نشان نداده‌اند. هر بازیکنی که موقعیتش را داشته باشد، ترک فوتبال ایران را برای خودش انتخاب خواهد کرد. این انتخاب هم به لحاظ مالی به سود فوتبالیست‌ها خواهد بود و هم برچسب لژیونر را روی آنها می‌گذارد تا شانس حضورشان در تیم ملی نیز بیشتر شود. این روند اما نگرانی‌های زیادی در مورد سرنوشت لیگ برتر به وجود می‌آورد. چراکه اگر بازیکنان شاخص مدام در معرض جدایی قرار بگیرند، فوتبال ایران خالی از ستاره‌های بزرگ خواهد شد. تلخ‌ترین بعد ماجرا اما این است که باشگاه‌های ایرانی از محل فروش استعدادهایی مثل ترابی، علیپور، علی کریمی و دیگران، هیچ پولی به دست نمی‌آورند. حتی یک سنت هم از این انتقال‌ها نصیب پرسپولیس و استقلال نمی‌شود اما تیم‌هایی مثل آلکمار یا نایمخن از محل فروش ایرانی‌ها درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند. دراگان اسکوچیچ و دستیارها در این فصل بارها دیدارهای لیگ برتر را زیر نظر گرفته‌اند اما با این وضعیت کوچ ستاره‌ها، به نظر می‌رسد آنها به زودی باید فهرست نهایی تیم ملی را پای صفحه تلویزیون یا در استادیوم‌های خارجی انتخاب کنند. بعید نیست حتی یک روز، تیمی داشته باشیم که همه بازیکنانش در لیگ‌های خارجی عضویت دارند. این درست همان کاری است که دلار با فوتبال ایران می‌کند.