سی و سه گل!

رسیدن به ۳۳ گل ملی در ۲۵ سالگی، نشان از تبدیل شدن سردار آزمون به مهم‌ترین عنصر هجومی این سال‌های تیم ملی دارد. داستانی که سردار از جام ملت‌های ۲۰۱۵ آغاز کرده، برای چندین سال در این تیم ادامه خواهد داشت. اگر بازی‌های تیم ملی دوباره به تعطیلی کشیده نشوند، اگر درخشش او ادامه داشته باشد و دیگر قهرهای کودکانه هم در کار نباشند، او برای قرار گرفتن در فهرست گل‌زنان سه رقمی فوتبال ملی در تاریخ تلاش خواهد کرد. تا امروز فقط علی دایی و کریس رونالدو موفق به انجام چنین کار بزرگی شده‌اند.

آریا طاری

  

شروع به رنگ جنجال

اولین گل ملی سردار آزمون، حدود پنج سال و نیم قبل به ثمر رسید. او که به تازگی به عنوان مهاجم در تیم کارلوس کی‌روش به میدان می‌رفت، توانست دروازه کره جنوبی را باز کند. گلی که اتفاقا، رنگ و بوی جنجال هم داشت. چراکه کره‌ای‌ها باور داشتند توپ، به طور کامل از خط دروازه رد نشده است. روابط تیم‌های ملی ایران و کره، آن روزها حسابی تیره‌ و تار بود. کی‌روش، متخصص شکست دادن کره جنوبی به شمار می‌رفت و معمولا تیم ملی، دروازه‌اش را روبه‌روی این تیم بسته نگه می‌داشت. کره با اولی اشتیلیکه، دست به هر کاری می‌زد تا به روند ناامیدکننده‌اش روبه‌روی تیم ملی پایان بدهد اما سردار با سماجت مثال‌زدنی و یک ضربه سر هوشمندانه، تنها گل مسابقه را به ثمر رساند. درگیری‌های آخر بازی، نشان می‌داد که این مسابقه هرگز «دوستانه» نبوده است. هر دو تیم، انگیزه‌های زیادی برای شکست دادن رقیب داشتند و سرانجام این سردار بود که با گل زدن به رقیب، محبوبیت خاصی در اندیشه‌های کارلوس کی‌روش به دست آورد. این اولین گل آزمون با لباس تیم ملی بود. خیلی‌ها اما مطمئن به نظر می‌رسیدند که این ستاره قرار است گل‌های زیادی برای این تیم بزند.

دنیس برگکمپ ایرانی!‌

اولین گل سردار برای تیم ملی در دیدارهای «رسمی» که در واقع سومین گل ملی این ستاره به شمار می‌رفت، سروصدای زیادی در تمام دنیا به راه انداخت. این یک گل شگفت‌انگیز بود که با مهارت فردی خارق‌العاده این ستاره به دست آمد. او روبه‌روی تیم ملی قطر، با یک چرخش خیره‌کننده مدافعان حریف را غافلگیر کرد و سپس با یک ضربه دقیق، توپ را از خط دروازه قطری‌ها عبور داد. این، تنها گل مسابقه بود و یک پیروزی دلچسب و هیجان‌انگیز را برای تیم ملی رقم زد. هشت روز بعد، سردار موفق شد دومین گلش را در جام ملت‌های 2015 به ثمر برساند. این بار او با یک ضربه سر تماشایی، دروازه عراق را باز کرد اما تیم ملی در نهایت در آن مسابقه، شکست خورد. با این وجود لحظه گل‌زنی به قطر، مهم‌ترین لحظه این بازیکن در این جام به شمار می‌رفت. حرکت او، شباهت جالب توجهی به گل معروف دنیس برگکمپ داشت. گل آزمون خیلی زود در صفحات اینترنتی و فضای مجازی دست به دست شد و شاید تماشایی‌ترین گل آن دوره از جام ملت‌ها به شمار می‌رفت.

اولین دبل

اواخر سال 2015 بود که اولین مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 برای تیم ملی ایران آغاز شد. رقابت‌هایی که سردار در آن، خیلی زود خودی نشان داد و به انتخاب شماره یک کی‌روش برای خط حمله تیم ملی تبدیل شد. او که در دیدار اول تیم ملی در این مرحله دروازه ترکمنستان را باز کرده بود، در مسابقه با گوام برای اولین بار موفق شد در یک نبرد، دو گل برای تیم ملی به ثمر برساند. این اولین دبل آزمون در روزهای بازی برای تیم ملی بود. نبرد با گوام، با پیروزی 6 بر صفر تیم‌ ملی به پایان رسید. سردار در آن مسابقه، گل‌های سوم و چهارم ایران را به ثمر رساند. با این حال، این تازه شروع درخشش او در این مرحله به شمار می‌رفت. آمادگی فوق‌العاده آزمون، تاثیر قابل توجهی در صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه داشت.

هت‌تریک شماره یک

دیدار دوستانه با تیم مقدونیه شمالی در سال 2016، از چند جهت برای سردار آزمون به یک مسابقه خاص تبدیل شد. او در این نبرد، برای اولین بار دروازه یک رقیب «غیرآسیایی» تیم ملی را باز کرد و همچنین توانست اولین هت‌تریک با پیراهن تیم ملی را نیز پشت سر بگذارد. سردار که در این جدال همکاری فوق‌العاده‌ای با سعید عزت‌اللهی داشت، هر سه گل مسابقه را وارد دروازه حریف کرد تا تیم کی‌روش، نبرد را با پیروزی سه بر یک به پایان ببرد. این درخشش خیره‌کننده برای بالا رفتن اعتماد به نفس آزمون، فوق‌العاده به نظر می‌رسید. او حالا دیگر یک مهره قابل اتکا برای تیم ملی بود و سهم بسیار زیادی از دقایق بازی این تیم داشت.

سردار؛ کابوسِ کره

خاطره بد کره‌ای‌ها از مهاجم جوان فوتبال ایران، در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 تکمیل شد. جایی که آزمون در آزادی با یک ضربه بسیار دقیق و دیدنی، به بهترین شکل ممکن از پاس رامین رضاییان استفاده کرد و توانست دروازه کره جنوبی را باز کند. این گل سه امتیازی در مسیر صعود و سرگروهی ایران برای رسیدن به جام جهانی روسیه، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. ایران تقریبا در تمام دقایق آن مسابقه که در شب تاسوعا برگزار ‌شد، برتر از حریف نشان داد و از همان دقایق ابتدایی، نبض بازی را به صورت تمام و کمال در دست گرفت. تیم ملی با این کیفیت، روی مهاجم تمام‌کننده‌اش برای صعود حساب کرده بود و سردار نیز با یک گل دیدنی، کابوس دوباره‌ای برای کره جنوبی ساخت.

‌ اولین گل سردار برای تیم ملی در دیدارهای «رسمی» که در واقع سومین گل ملی این ستاره به شمار می‌رفت، سروصدای زیادی در تمام دنیا به راه انداخت. این یک گل شگفت‌انگیز بود که با مهارت فردی خارق‌العاده این ستاره به دست آمد

ستاره شب صعود

برخلاف صعودهای قبلی به جام جهانی، رسیدن به رقابت‌های جام جهانی 2018 برای ایران به شکلی دراماتیک اتفاق نیفتاد. در واقع این بار خبری از یک بازی نفس‌گیر و یک گل لحظه‌آخری نبود و تیم ملی توانست با اقتدار خودش را به این مرحله از رقابت‌ها برساند. در شب قطعی‌شدن صعود روبه‌روی ازبکستان، سردار باز هم یک ستاره تمام‌عیار بود. بازیکنی که اولین گل تیم را وارد دروازه ازبک‌ها کرد. تیم کی‌روش در نهایت آن مسابقه را با برتری دو بر صفر به پایان رساند تا یک بازی قبل از پایان دور مقدماتی، جشن صعود را برپا کند.

قاتلی که می‌شناسیم

سردار آزمون، ستاره بی‌چون و چرای دیدارهای دوستانه قبل از جام جهانی بود. در یکی از این مسابقه‌ها، او مقابل روسیه قرار گرفت و در کازان آره‌نا، دروازه این تیم را باز کرد. تساوی ایران با یک نمایش برتر مقابل میزبان جام جهانی، در خود روسیه هم بازتاب‌های زیادی داشت. سردار در آن نبرد هم درخشان نشان داد و با توجه به علاقه ویژه کارلوس کی‌روش به این بازیکن، برای این مربی هیچ گزینه‌ دیگری به جز استفاده از سردار در نوک حمله وجود نداشت. با این حال سردار موفق به گل‌زنی در جام جهانی نشد و تورنمنت درخشانی را در روسیه سپری نکرد. درست همان روزها بود که این بازیکن، تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت اما در نهایت همان‌طور که انتظار می‌رفت، از این تصمیم صرف نظر کرد.

دیدار دوستانه با تیم مقدونیه شمالی در سال 2016، از چند جهت برای سردار آزمون به یک مسابقه خاص تبدیل شد. او در این نبرد، برای اولین بار دروازه یک رقیب «غیرآسیایی» تیم ملی را باز کرد و همچنین توانست اولین هت‌تریک با پیراهن تیم ملی را نیز پشت سر بگذارد

جام ملت‌ها؛ نسخه دوم

سردار آزمون که دوباره برای یک تورنمنت مهم به تیم ملی برگشته بود، به جمع بازیکنانی پیوست که در دو جام ملت‌های متوالی موفق به گل‌زنی برای ایران شده‌اند. در جام ملت‌های قطر، آزمون برابر یمن، ویتنام و چین گل‌زنی کرد و در بازی حساس و بزرگ با ژاپن نیز، یک موقعیت ویژه را از دست داد. گل‌زنی در دو دوره پیاپی از جام ملت‌ها، یک دستاورد جذاب برای سردار بود. مهره‌ای که البته هنوز طعم حضور در فینال این رقابت‌ها را نچشیده است.

کامبوج؛ یک روز تاریخی

در روزی که تیم ملی یکی از پرگل‌ترین بردهای تاریخش را به دست آورد، طبیعی به نظر می‌رسید که اسم سردار هم در بین گل‌زنان تیم ملی دیده شود. در جریان پیروزی 14 گله روبه‌رو کامبوج، سردار گل‌های دوم، پنجم و هفتم را وارد دروازه حریف کرد. جالب اینکه دقیقا یک سال طول کشید تا گل ملی بعدی او به ثمر برسد. چراکه کرونا، تیم ملی را برای مدت‌ها به تعطیلی کشاند.

گل سی و سوم

از مهرماه 98 تا مهرماه 99، سردار دیگر نتوانست گلی برای تیم ملی به ثمر برساند. تیم ملی برای مدت‌های مدیدی در تعطیلی به سر می‌برد اما در اولین مسابقه دوران اسکوچیچ، آزمون با یک گل دیدنی دوباره خودش را نشان داد. این سی و سومین گل ملی بازیکنی بود که از درخشیدن در خط حمله تیم ملی، دست برنمی‌دارد.