اشتباه ۲۰۰ میلیاردی!

«حالا ما هم یک اشتباهی کردیم!». میزانسن مهدی تاج در گفت‌وگوی تازه‌اش، چقدر تلخ و چقدر آشنا به نظر می‌رسد. او طوری فاجعه ننگین قرارداد ویلموتس را با نازک کردن صدایش «یک اشتباه» می‌‌داند که ممکن است تصور کنید دارد درباره له کردن یک مورچه حرف می‌زند. همین یک اشتباه اما همه داشته‌ها و نداشته‌های تیم ملی را بر باد داده است. تا همین جا میلیاردها تومان به مارک ویلموتس پرداخت کرده‌ایم و پس از این باید نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این مربی بدهیم. بد نیست از آقای تاج بپرسیم شما چقدر برای این فوتبال سود داشته‌اید که از نظرتان ضرر ۲۰۰ میلیارد تومانی، یک اشتباه ساده و معمولی است؟

آریا رهنورد

رسوایی. این دقیق‌ترین کلمه‌ای است که می‌توان در مورد پرونده مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال به زبان آورد. مهدی تاج بالاخره چند روز پس از این رسوایی بزرگ، حاضر به انجام یک گفت‌وگو شده و مثل همیشه سیاست فرار رو به جلو را برای خودش در نظر گرفته است. این همان مدیری است که چند ماه قبل در اولین گفت‌وگو پس از استعفا از فدراسیون فوتبال، مدعی شده بود که فوتبال ایران در این پرونده جریمه نمی‌شود و حتی مارک ویلموتس باید بخش اضافه‌ای که از دستمزدش گرفته را نیز پس بدهد. یعنی طبق محاسبات تاج، ویلموتس یک چیزی هم به ما بدهکار بود اما در عمل، این ما بودیم که باید بیشتر از 6 میلیون یورو به این مربی پرداخت کنیم. همین که محاسبات یک مدیر تا این اندازه «اشتباه» باشد، نشان می‌دهد که اساسا چقدر می‌توان به تحلیل‌های او اعتماد کرد. همه هواداران تیم ملی، همچنان در انتظار شنیدن «عذرخواهی» حداقل یک نفر در مجموعه عریض و طویل فدراسیون هستند اما مهدی تاج نه‌تنها این عذرخواهی را از آنها دریغ می‌کند، بلکه حتی سرگرم سرزنش دیگران می‌شود. او به جای آن‌که این فاجعه بزرگ را بپذیرد، درباره مخاطبان برنامه فوتبال برتر صحبت می‌کند. صحبت‌های رییس سابق فدراسیون فوتبال و عامل اصلی قرارداد شرم‌آور مارک ویلموتس، بیشتر شبیه دست و پا زدن قبل از غرق شدن است. این بار اما چنین تاکتیکی دیگر جواب نخواهد داد. چراکه تاج دیگر نمی‌تواند حواس‌ها را از این قرارداد افتضاح پرت کند و دوباره موج تازه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به وجود بیاورد. اینکه یک برنامه تلویزیونی چقدر مخاطب دارد، هیچ چیزی را در مورد این قرارداد عوض نمی‌کند. مهدی تاج به جای آن که این‌چنین به منتقدانش بتازد، بهتر است پاسخ افرادی را بدهد که بی‌صبرانه در انتظار برخورد جدی با مسببان ضرر بیش از 200 میلیارد تومانی فوتبال ایران هستند.

اصلا تشکیلات آقای تاج و رفقا، چه برنامه‌ای برای پرداخت این پول داشته است؟ چرا حقوق ویلموتس را در همان ماه‌های اول پرداخت نکردید تا او به راحتی با یک شکایت ساده، هست و نیست فوتبال ایران را به بازی نگیرد؟ چرا بندهایی در قرارداد مربی بلژیکی گنجاندید که مطلقا به سود او و به ضرر فوتبال ایران بود؟

مهدی تاج و مشاورانش به کلی راه را اشتباه رفته‌اند. آنها به جای مطرح کردن این صحبت‌های کلی و اتهام زدن به دیگران، در درجه اول باید به این سوال مهم پاسخ بدهند که چرا با مردی که در تجربه‌های قبلی کاری‌اش شکست خورده بود، چنین قرارداد سنگینی بستند؟ اصلا چرا وقتی فدراسیون پول نداشت و کفگیرش به ته دیگ خورده بود، باید با یک مربی خارجی گرانقیمت قرارداد امضا می‌کرد؟ چرا با پول نداشته، باید چنین معامله‌ای صورت بگیرد؟ اصلا تشکیلات آقای تاج و رفقا، چه برنامه‌ای برای پرداخت این پول داشته است؟ چرا حقوق ویلموتس را در همان ماه‌های اول پرداخت نکردید تا او به راحتی با یک شکایت ساده، هست و نیست فوتبال ایران را به بازی نگیرد؟ چرا بندهایی در قرارداد مربی بلژیکی گنجاندید که مطلقا به سود او و به ضرر فوتبال ایران بود؟

مردم با چنین صحبت‌هایی راضی نمی‌شوند. مهدی تاج که نشان داده اهل عذرخواهی نیست اما مردم، حتی دیگر با عذرخواهی هم راضی نمی‌شوند. مردم، خواهان برخورد قاطع با همه مقصرین این اتفاق بدون توجه به جایگاه‌شان هستند. مردم خواهان مصادره اموال همه کسانی هستند که سهمی در این پرونده شوم داشته‌اند.

اگر کوچک‌ترین تخلفی در این پرونده صورت گرفته باشد، اگر به جای حقوق‌دان تجار شکر به محل امضای قرارداد راه داده شده باشند و اگر این قرارداد از مجراهای قانونی نهایی نشده، همه در انتظار یک برخورد قاطع و همه‌جانبه با عوامل این ماجرا خواهند بود. این داستان، خیلی فراتر از آن است که حتی در مجامع فوتبالی مورد بررسی قرار بگیرد. این داستان بدون تردید باید در سازمان بازرسی و مراجع قضایی، به دقت بررسی شود. آقای تاج هم اگر هیچ خطایی مرتکب نشده باشند، طبیعتا نباید نگران این بررسی شوند.

رییس سابق فدراسیون فوتبال با امیدواری حیرت‌انگیزی، تاکید دارد که 7.5 میلیون دلار پول بلوکه شده ایران در حساب فیفا، این مشکل را برای ما حل خواهد کرد.

حتی اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، باز هم این یک افتضاح بزرگ خواهد بود. پولی که باید صرف توسعه تیم ملی فوتبال ایران می‌شد، پولی که باید خرج می‌شد تا تیم ملی شرایط بهتری داشته باشد، پولی که باید هزینه می‌شد تا اردوهای تدارکاتی تیم ملی به بهترین شکل برنامه‌ریزی شود، حالا به همین راحتی به باد خواهد رفت. آنها که جیب‌های مارک ویلموتس را پر کرده‌اند، مسئول خالی‌ کردن دل هواداران تیم ملی هستند.