بسکتبال به گروه بازنده‌ها رفت

پایان یک رویا!

تیم ملی بسکتبال با قبول دومین شکست در جام جهانی 2019 برابر تونس، رویای صعودش به دور بعد را نافرجام دید. آسمانخراش‌های ایران از مدت‌ها پیش با حضور در اردوهای اروپایی عزم‌شان را جزم کردند تا دست پر از جام جهانی برگردند اما تمام این تلاش‌ها بی‌فرجام باقی ماند. بعد از شکست تلخ برابر پورتوریکو در گام نخست با فاصله نزدیک و در شرایطی که ایران 18 امتیاز از حریفش پیش بود، روز گذشته شاگردان مهران شاهین‌طبع در شرایطی به مصاف تونس رفتند که به نظر می‌رسید هنوز در شوک باخت اول‌شان به پورتوریکو هستند. تا حدی که تیم در بازی را به شدت بد آغاز کرد و تونسی‌ها با استفاده از همین موضوع بازی را در دست گرفتند و از ایران جلو زدند. تونس که تصور می‌شد راحت‌ترین رقیب ایران در این رقابت‌هاست، نشان داد که بسیار پرقدرت برای این تورنمنت آماده شده و اتفاقا حریف سرسختی است.

پرتاب‌های سه امتیازی تونسی‌ها که بلای جان تیم ایران شده بود، ضعف ایران در دفاع و از دست دادن توپ‌های بسیار زیاد پیروزی تونس را رقم زد. نیمه نخست با حساب 44 بر 35 به سود تونس به پایان رسید تا شاگردان شاهین‌طبع به فکر کام‌بک در نیمه دوم باشند. اتفاقی که نیفتاد و در نیمه دوم هم جریان بازی برای ایران خوب پیش نرفت. تونسی‌ها تا می‌توانستند از اشتباهات عجیب بازیکنان ایران استفاده و اختلاف را زیاد کردند. البته در اواخر این کوارتر عملکرد خوب و ترکیبی حدادی و گرامی‌پور زیر سبد خودی و حریف کمی روحیه را به ایران برگرداند اما این برای رقم زدن برد برای تیم ملی‌مان کافی نبود.

در کوارتر چهارم روند خوب ایران در دقایق اولیه پیش رفت و حتی اختلاف به عدد پنج هم رسید، اما بازهم گل نشدن پرتاب‌های بازیکنان ایرانی و سه امتیازی‌های موفق حریف اختلاف را افزایش داد. در دقایق پایانی هم که بازیکنان ایرانی رو به بازی احساسی آوردند و در نهایت 79 بر 67 نتیجه را به حریف آفریقایی خود واگذار کردند. 

در این بازی صلاح میری از تونس امتیازآورترین بازیکن زمین شناخته شد که با 22 امتیاز، 15 ریباند و سه پاس منجر به گل موفق‌ترین بازیکن زمین بود. در تیم ایران نیز حامد حدادی با کسب 13 امتیاز، 11 ریباند و 8 پاس منجر به گل بهترین بازیکن ایران لقب گرفت.

حالا ایران با دو باخت در قعر جدول 

گروه C جام جهانی قرار گرفته و دیگر هیچ شانسی برای صعود از این گروه ندارد. بدین ترتیب بازی آخر ایران برابر اسپانیا که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، تشریفاتی است و ایران مقابل حریف نامدار خود برای اعاده حیثیت به زمین می‌رود. اسپانیا تیم دوم جهان است که بعد از آمریکا مدعی قهرمانی این رقابت‌هاست. به همین خاطر سه تیم دیگر گروه یعنی ایران، تونس و پورتوریکو برای جایگاه دومی گروه تلاش می‌کردند. حالا آنها در حالی باید چهارشنبه به مصاف اسپانیا بروند که کم‌ترین امیدی به صعود وجود ندارد و باید در ادامه در گروه بازنده‌ها به میدان بروند. 

البته پیش از دیدار برابر تونس هم همچنان امیدواری وجود داشت که با کسب پیروزی در این بازی و از طرفی موفقیت تونس در دیدار روز چهارشنبه مقابل پورتوریکو، شرایط برای صعود ملی‌پوشان کشورمان مهیا شود اما این باخت تمام امیدها را ناامید کرد. تیم ملی بسکتبال ایران در دوره گذشته جام جهانی هم از صعود به مرحله دوم ناکام مانده بود اما در هر دوره صاحب یک برد شده بود. به این ترتیب با شکست احتمالی برابر اسپانیا ایران بدترین نتیجه تاریخش در جام‌های جهانی را رقم خواهد زد. جام جهانی بسکتبال تا ۲۴ شهریور در چین پیگیری می‌شود. در پایان این رقابت‌ها هفت تیم صاحب سهمیه المپیک می‌شوند.