بسکتبال و هدف المپیک در جام جهانی

امروز هجدهمین دوره جام جهانی بسکتبال به میزبانی چین با حضور 32 کشور آغاز می‌شود. تورنمنتی که با توجه به المپیک، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. جام جهانی 2019، نخستین پنجره انتخابی المپیک 2020 توکیو است که هفت تیم از این تورنمنت، جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند. بهترین تیم‌های سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به علاوه دو تیم برتر اروپا و دو تیم برتر قاره آمریکا به همراه ژاپن(میزبان) تیم‌های صعودکننده به المپیک 2020 هستند. این رقابت‌ها در هشت گروه چهار تیمی خواهد بود که ایران در گروه C رقابت‌ها با تیم‌های اسپانیا، تونس و پورتوریکو هم‌گروه است. تیم‌هایی که هر کدام از قدرت‌های بالایی برخورداند و طبیعتا ایران مقابل رقبای نامدار خود کار سختی در پیش خواهد داشت.

کار بسکتبال در جام جهانی امروز با مصاف با پورتوریکو آغاز می‌شود. رقیبی که بسیاری از کارشناسان معتقدند کلید اصلی موفقیت ایران در این رقابت‌ها خواهد بود و در صورت پیروزی برابر این تیم، تا 70 درصد راه المپیک را خواهیم رفت. پورتوریکو که یک تیم قدرتی با سرعت بالاست در رده 16 رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد. نکته جالب رقابت ایران و پورتوریکو ناشناخته بودن رقبا برای یکدیگر است. این دو تیم پیش از این تا به حال در هیچ دیدار رسمی به مصاف هم نرفته‌اند و امروز نخستین رویارویی‌شان را تجربه می‌کنند.

تونس اما دومین رقیب آسمانخراش‌های ایران است. تیمی که در صورت پیروزی ایران برابر پورتوریکو می‌تواند راه صعود تیم ملی کشورمان به دور دوم جام جهانی برای نخستین بار را فراهم کند. ایران با برد برابر دو رقیب اولش بدون در نظر گرفتن دیدار با اسپانیا می‌تواند صعودش را تضمین کند. هرچند تونسی‌ها عنوان کرده‌اند می‌خواهند بهترین باشند چون زنگ تفریح نیستند. آنها با اتکا به فاکتور اصلی‌شان که قدرت است، سعی دارند در نبردهای جام جهانی پیروز باشند. با وجود اینکه ایران در سه دیداری که برابر تونس داشته، دو بار موفق به شکست این تیم شده اما در این دوره از رقابت‌ها باید کار سختی برابر تیم این کشور داشته باشد.

اسپانیا اما که سومین و آخرین رقیب ایران در جام جهانی است، شانس اصلی صعود از گروه است. اسپانیایی‌ها که در ردوه دوم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارند، بعد از آمریکا مدعی قهرمانی جام جهانی هستند. آنها از ستاره‌های بزرگی در تیم خود بهره می‌برند. شاید همین باعث شده که دیگر تیم‌های گروه C می‌خواهند برای دومی گروه تلاش کنند. اما ایران بعد از تدارک 70 روزه و اردوها و بازی‌های تدارکاتی که در اروپا برگزار شد نیز برای تاریخ‌سازی به میدان خواهد رفت. بسکتبال ایران شایسته حضور در المپیک است و به همین خاطر تمام تمرکزش را گذاشته تا با دست پر از گوانگجو بازگردد. فدراسیون جهانی بسکتبال بارها در گزارش‌هایش به بسکتبال ایران پرداخته و از ستاره‌های ایران از جمله حامد حدادی تمجید کرده است. نباید فراموش کرد کاپیتان صمد نیکخواه‌بهرامی نیز می‌تواند یک رهبر خوب در میدان باشد و تیم را به سمت رسیدن به هدف هدایت کند.

صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی، محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده، حامد حسین‌زاده، مایک رستم‌پور، آرمان زنگنه، آرون گرامی‌پور، سجاد مشایخی، رسول مظفری، میثم میرزایی و بهنام یخچالی ترکیب تیم ملی در این رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند. تیمی که امیدهای زیادی را برای موفقیت در سومین حضور بسکتبال در جام جهانی تشکیل داده‌اند. بسکتبال نخستین تیم گروهی ایران بود که میدان المپیک را دید و حالا نیز می‌خواهد بار دیگر این تورنمنت را تجربه کند. رقبای ایران هرچقدر بزرگ و نام‌آشنا باشند، باز هم نمی‌توان شانس موفقیت را از بسکتبال کشورمان بگیریم. تیمی که مهران شاهین‌طبع هدایتش می‌کند و با سه دوره قهرمانی در لیگ ملت‌ها و دو نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی یکی از بهترین‌های قاره آسیا است.