زلزله واقعی!‌

مرضیه جعفری و شاگردانش در تیم شهرداری بم، مقتدرانه‌ترین قهرمانی این فصل فوتبال ایران را به نام خودشان رقم زده‌اند. آنها بدون حتی یک شکست یا تساوی، قهرمان لیگ بانوان شدند و پس از اعلام رسمی نیمه‌تمام ماندن بازی‌ها، جام قهرمانی را تحویل گرفتند. این تیم با عملکرد خیره‌کننده‌اش، همه رکوردها را جابه‌جا کرده و استانداردهای جدیدی در فوتبال زنان به وجود آورده است. تیمی که برای هفتمین بار در هشت سال اخیر، عنوان قهرمانی را از آن خودش کرده است.

آریا طاری

شاید این روزها همه حواس‌ها به پرسپولیس و شرایطش در جدول دوخته شده باشد اما آنها، مقتدرترین قهرمان فصل فوتبال ایران نیستند. در این فصل، یک تیم دیگر هم داشته‌ایم که در رده بانوان، مرزهای اقتدار را جابه‌جا کرده‌ است. لیگ برتر بانوان پس از مدتی سکوت خبری، رسما نیمه‌تمام ماند و چهار هفته زودتر از پایان رقابت‌ها، جام قهرمانی به «شهرداری بم» تعلق گرفت. تیم شگفت‌انگیزی که در این فصل همه دیدارها را با پیروزی پشت‌سر گذاشته است. آنها با کسب 18 پیروزی در 18 مسابقه، خیره‌کننده‌ترین تیم این فصل فوتبال ایران به شمار می‌روند. تیمی که در این فصل 83 گل به ثمر رسانده و تنها 6 گل دریافت کرده است. این سومین قهرمانی متوالی شهرداری بم در فوتبال بانوان است. آنها در هشت فصل اخیر، هفت بار قهرمان لیگ بانوان شده‌اند و حالا دیگر یک تیم کاملا دست‌نیافتنی هستند. تیمی که ستاره‌هایی مثل زهرا قنبری و بهناز طاهرخانی را در اختیار دارد و تیم ملی بانوان را نیز به خوبی تغذیه می‌کند. آنها در لیگ امسال نسبت به چند فصل گذشته، رقبای سرسخت‌تری داشتند. با این حال در بازی‌های رو در رو با همه رقبا به پیروزی دست پیدا کردند تا ثابت کنند که هیچ پایانی بجز قهرمانی را برای این فصل نمی‌پذیرند. این تیم مدت زیادی از فصل قبل را نیز بدون شکست پشت سر گذاشته بود و حالا با بیش از 50 بازی بدون شکست، رکورد جدیدی را در فوتبال ایران به نام خودش ثبت کرده است. رکوردی که می‌تواند در فصل آینده نیز ادامه پیدا کند. هدایت این تیم بر عهده مرضیه جعفری است. او از 17 سالگی سرمربی این باشگاه است و همه قهرمانی‌های هفت‌گانه شهرداری بم در لیگ برتر، زیر نظر این مربی به دست آمده‌اند. زلزله فاجعه‌بار در شهرستان بم، یک تیم کامل از شهرداری بم را به کام مرگ کشاند اما این باشگاه پس از مدتی تعطیلی، راهش را با بازیکنان جدید ادامه داد و پرقدرت‌ترین تیم فوتبال بانوان در ایران را به وجود آورد.

موفقیت بزرگ شهرداری بم در شرایطی به دست آمده که آنها نه از حمایت چندانی برخوردار هستند و نه به طور معمول، مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. این در حالی است که امروزه دیگر نگاه به فوتبال خانم‌ها در تمام دنیا تغییر کرده است. حتی باشگاه‌های بزرگی که زمانی نسبت به فوتبال بانوان توجه چندانی از خودشان نشان نمی‌دادند، حالا دیدگاه کاملا متفاوتی در این مورد دارند. باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید که سال‌ها تیم بانوان نداشتند، حالا این تیم‌ها را تشکیل داده‌اند. چراکه آنها اهمیت کار کردن در این حوزه را درک کرده‌اند. در فوتبال ایران اما هنوز هم اگر بودجه‌ اضافه‌ای در کار باشد، تنها به فوتبال مردان تعلق می‌گیرد و هر وقت هم که پای کاهش هزینه‌ها وسط باشد، تیم‌های بانوان به سرعت برق و باد تعطیل می‌شوند. هیچ‌کس انتظار ندارد که فوتبالیست‌های خانم، دستمزدی «برابر» با مردان دریافت کنند اما حالا که جامعه نیز بیشتر از گذشته به فوتبال بانوان علاقه نشان می‌دهد، انتظار می‌رود که نگاه‌ها به این فوتبال، کمی منصفانه‌تر باشند. موفقیت‌های شهرداری بم، نشان می‌دهد که باشگاه‌های بانوان در فوتبال ایران چه پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارند. پتانسیلی که اگر به آن توجه ویژه‌ای شود، ایران را در ردیف بهترین‌های آسیا قرار خواهد داد.

این سومین قهرمانی متوالی شهرداری بم در فوتبال بانوان است. آنها در هشت فصل اخیر، هفت بار قهرمان لیگ بانوان شده‌اند و حالا دیگر یک تیم کاملا دست‌نیافتنی هستند. تیمی که ستاره‌هایی مثل زهرا قنبری و بهناز طاهرخانی را در اختیار دارد و تیم ملی بانوان را نیز به خوبی تغذیه می‌کند

بانوان هم آرام آرام، راه‌شان را در فوتبال پیدا کرده‌اند. اگر هنوز نگاه‌های سنتی آزاردهنده در اطراف آنها وجود دارد، اگر هنوز بعضی افراد با افکار کهنه، فوتبال را برای زنان «نامناسب» ارزیابی می‌کنند، اگر هنوز سرزنش‌هایی در اطراف آنها شکل می‌گیرد، آنها بدون توجه به کارشان ادامه می‌دهند. راه پیشرفت برای آنها اصلا بسته به نظر نمی‌رسد. خیلی از این ستاره‌ها می‌توانند با رفتن به لیگ‌های خارجی، تجربه‌های ارزشمند بین‌المللی به دست بیاورند و دستمزد خوبی هم دریافت کنند. نمونه‌اش گلنوش خسروی که به لیگ ترکیه رفته یا یاسمن فرمانی که از ملوان به لیگ بلژیک رسیده است. هرچه تعداد لژیونرهای فوتبال بانوان بیشتر شود، تیم ملی هم قدرت و اعتبار بیشتری به دست خواهد آورد. زنان برای دیده و شنیده‌ شدن در فوتبال، دیگر به رسانه‌های رسمی مثل تلویزیون و بخش خبری بانوان اکتفا نمی‌کنند. آنها دیگر به رسانه‌های رسمی نیازی ندارند وقتی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت، مورد توجه هستند. بعید نیست روزی هم از راه برسد که همه نبردهای لیگ بانوان، به صورت زنده در اینترنت پوشش داده شوند.