این یک «پایان باز» نیست!

در سال ۱۳۹۰ اولین بازی‌اش را برای نفت تهران به عنوان گلر سوم باشگاه انجام داد و ظرف ۹ سال، به جایی رسید که حالا با یک قرارداد سنگین راهی لیگ بلژیک شده است. این ۹ سال برای بیرو به شکل حیرت‌انگیزی سپری شده‌اند. دروازه‌بانی که از ناشناختگی محض، در این فوتبال رشد کرد و به همه چیز رسید. او در فوتبال ایران، همه جام‌ها و عناوین ممکن را برده و حالا با فصل تازه‌ای از چالش‌های دوران حرفه‌ای روبه‌رو می‌شود.

آریا رهنورد

پرواز بیرو به بلژیک برای حضور در تست‌های پزشکی باشگاه آنتورپ، این چهارشنبه انجام می‌شود. باشگاه بلژیکی آنقدر نسبت به این خرید اطمینان داشته که حتی قبل از انجام تست‌های نهایی پزشکی، بخشی از مبلغ انتقال بیرو را پرداخت کرده است. از آن‌جایی که رقابت‌های این فصل فوتبال بلژیک به پایان رسیده، باشگاه بلژیکی به دنبال نهایی کردن کارهای انتقال بیرانوند است. برخلاف چیزی که گفته می‌شود اما این سنگربان پس از تست‌های پزشکی به ایران برمی‌گردد و تا پایان فصل در اختیار باشگاه پرسپولیس است. البته به شرطی که لیگ برتر نوزدهم اساسا برگزار شود و خیلی زود هم به پایان برسد. به نظر می‌آید قرمزها، از همین حالا نام جانشین این سنگربان را می‌دانند.

رادوشوویچ که در چند سال گذشته همیشه یک چهره محبوب برای طرفداران این باشگاه بود، از سوی داوود فنایی به عنوان سنگربان اصلی فصل آینده باشگاه معرفی شده است. گلری که سال‌ها برای این لحظه صبر کرده و حالا در انتظار درخشش ویژه روی خط دروازه قرمزهای پایتخت است. رادو در همین فصل نیز چند بار علیرضا را به نیمکت دوخت و به سنگربان شماره یک پرسپولیس تبدیل شد. به نظر می‌رسد قرمزها تصمیم نهایی را در مورد آینده گرفته‌اند اما درباره آینده بیرو، هنوز سناریوهای زیادی وجود دارد. خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این است که او با درخشش در آنتورپ، مورد توجه باشگاه‌های بزرگ‌تر لیگ بلژیک قرار بگیرد و پس از مدتی، شانس بازی برای غول‌های اروپا را به دست بیاورد. حالت بدبیانه ماجرا نیز نیمکت‌نشینی این بازیکن در لیگ بلژیک خواهد بود. بیرانوند در دوران فوتبالش بارها تردیدها را کنار زده و به اوج برگشته است. در دوران حضور در نفت، برای مدتی منصوریان تصمیم گرفت این گلر را به نیمکت تبعید کند.

خیلی‌ها تصور می‌کردند بیرو همان‌جا تمام می‌شود اما او از این تجربه، برای تبدیل شدن به یک گلر بهتر استفاده کرد. همان‌طور که قبل از جام جهانی نیز، موجی از تردید و تمسخر علیه او شکل گرفته بود اما این بازیکن با درخشش خارق‌العاده‌اش، همه منتقدها را به سکوت دعوت کرد.

سابقه پیوستن گلرهای ایرانی به فوتبال اروپا، تا امروز چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. سال‌ها قبل نیما نکیسا به تیمی ناشناخته در لیگ آلبانی رفت و نتوانست دوران موفقیت‌آمیزی را در فوتبال اروپا سپری کند. به طور کلی از آن‌جایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس معمولا سنگربان خارجی جذب نمی‌کنند، لژیونر شدن برای گلرهای ایرانی همیشه دشوارتر از بازیکنان دیگر بوده است. چندین سال قبل، علیرضا حقیقی یکی از گلرهایی بود که فوتبال ایران را به مقصد لیگ روسیه ترک کرد. او اساسا پتانسیل‌های زیادی داشت اما به خوبی رفتن به فوتبال اروپا نبود و به همین خاطر در روسیه به یک نیمکت‌نشین مطلق تبدیل شد. سوشا مکانی نیز که لقب یکی از ناامیدکننده‌ترین گلرهای تاریخ باشگاه پرسپولیس را یدک می‌کشید، به میوندالن در لیگ نروژ رفت. تیمی که هواداران فوتبال در ایران هرگز نامش را نشنیده بودند.

برخلاف این چند نفر اما، امیر عابدزاده تا امروز تجربه‌ نسبتا موفقی در لیگ پرتغال داشته و در ماریتیمو خوش درخشیده است. با این حال چالش اروپایی بیرانوند، با همه این نفرات کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. چراکه هیچ‌کدام از این نفرات فوتبال ایران را در قامت یک «ستاره» و با یک قرارداد بسیار گرانقیمت ترک نکردند و هیچ‌کدام از این نفرات نیز، در زمان جدایی از لیگ برتر مرد اول دروازه تیم ملی نبودند.

به نظر می‌رسد قرمزها تصمیم نهایی را در مورد آینده گرفته‌اند اما درباره آینده بیرو، هنوز سناریوهای زیادی وجود دارد. خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این است که او با درخشش در آنتورپ، مورد توجه باشگاه‌های بزرگ‌تر لیگ بلژیک قرار بگیرد و پس از مدتی، شانس بازی برای غول‌های اروپا را به دست بیاورد

 این ویژگی‌ها از بیرو یک گزینه خاص می‌سازد اما او حتما به خوبی می‌داند که برای حفظ جایگاه ثابتش در تیم ملی، باید چقدر تلاش کند و به هیچ وجه نباید در معرض نیمکت‌نشینی در تیم جدیدش قرار بگیرد.

خیلی‌ها معتقدند که داستان بیرانوند و پرسپولیس، با یک پایان باز به انتها رسیده اما حقیقت آن است که این پایان، اصلا هم باز و بلاتکلیف نیست. او در همین چند سال به یکی از بهترین گلرهای تاریخ باشگاه تبدیل شد و با پرسپولیس، به افتخارات فوق‌العاده‌ای رسید. بیرانوند اولین دروازه‌بان تاریخ باشگاه پرسپولیس بود که شانس بازی در فینال لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. اگر جام قهرمانی این فصل به پرسپولیس برسد، او یکی از مردان کلیدی باشگاه در راه رسیدن به چهار قهرمانی متوالی بوده است. همه این تجربه‌ها نشان می‌دهد که او کارش را به خوبی در پرسپولیس انجام داده و مسئولیتش را به شکل ایده‌آل به پایان رسانده است. لیگ برتر دیگر چیزی برای این سنگربان ندارد و او باید خودش را برای انجام کارهای خیره‌کننده‌تری آماده کند.