فیروزجا نایب‌قهرمان جهان شد

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج ایران که تصمیم گرفت زیر پرچم فدراسیون جهانی در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی روسیه شرکت کند، در این رقابت‌ها به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. او در این مسابقات سرگئی کاریاکین، سوپراستاد بزرگ روسیه، و نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶ که قهرمان سابق شطرنح برق‌آسای دنیاست را شکست داد. دیگر پیروزی ارزشمند او در دور پایانی مقابل شهریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان (نفر هفتم حال حاضر جهان) رقم خورد. فیروزجا با درخشش در روز پایانی پس از ماگنوس کارلسن از نروژ در رده دوم مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان ایستاد. فیروزجا باید در این رقابت‌ها ۵۰ هزار دلار جایزه می‌گرفت که به خاطر هم‌امتیازی‌اش با نفرات سوم و چهارم 40 هزار دلار نصیبش شد. نکته مهم درباره او اما این است که در پایان رقابت‌ها فیروزجا تصمیمش به تغییر تابعیت را تایید کرد. او گفت:«مشکلاتی بر سر راهم قرار داشت اما قدردان زحماتی هستم که در ایران برایم کشیده شد.» اولین سوپر استاد بزرگ ایران درباره اینکه کدام کشور را برای ادامه فعالیت شطرنج خود انتخاب کرده، عنوان کرد:«احتمالا برای فرانسه بازی خواهم کرد زیرا اکنون آنجا زندگی می‌کنم.» فیروزجا درباره نایب‌ قهرمانی‌اش نیز گفت:«در روز دوم خیلی بد بازی کردم و نیاز داشتم که روز سوم خیلی خوب بازی کنم. خوشحالم که توانستم این کار را انجام دهم. این با ارزش‌ترین موفقیتی است که به دست آورده‌ام.»

    

کریمی و احتمال نرسیدن به المپیک

علیرضا کریمی آزادکار ایران که از امیدهای مدال‌آوری در المپیک 2020 توکیو بود، در مسابقات جام باشگاه‌های جهان مصدوم شد و حالا رسیدنش به المپیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پس از معاینات گفته شد بخشی از رباط کریمی پاره شده و در صورت جراحی المپیک را قطعا از دست می‌دهد به همین خاطر درمان PRP را برایش انتخاب کردند. اما با این حال دکتر سهراب کیهانی می‌گوید سه،چهار ماه دیگر مشخص می‌شود کریمی به المپیک می‌رسد یا نه:«تزریق داخل زانو انجام شده و از دو هفته دیگر نیز تمرینات بدنسازی‌اش آغاز می‌شود. قرار است او در المپیک یک وزن بالاتر کشتی بگیرد و قطعا در جام تختی حضور نخواهد داشت. 6 هفته دیگر درباره اینکه در چه سطحی تمریناتش را آغاز کند تصمیم‌گیری می‌کنیم و سه تا چهار ماه دیگر مشخص می‌شود که علیرضا امکان حضور در المپیک را خواهد داشت یا خیر.» همچنین با توجه به اینکه کریمی به تورنمنت ایتالیا نمی‌رسد، تصمیم گرفته شد که در صورت فراهم شدن شرایط و اخذ روادید، محمدحسین محمدیان جایگزین وی در تورنمنت کشتی ایتالیا خواهد شد و در وزن 97 کیلوگرم روی تشک خواهد رفت. تورنمنت ایتالیا به عنوان یکی از مسابقات رنکینگ المپیک که امتیازات آن در جدول و گروه‌بندی المپیک تاثیرگذار است، روزهای 25 تا 27 دی در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شود. محمدیان در حالی به جای کریمی انتخاب شده که برای تورنمنت‌های بعدی، این وزن مدعی‌های زیادی دارد.

    

امروز، رونمایی از ترکیب والیبال

تیم ملی والیبال ایران خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک آماده می‌کند. هر روز که می‌گذرد ترکیب تیم ملی به ترکیب نهایی نزدیک‌تر می‌شود. با وجود اینکه امروز ایگور کولاکوویچ باید اسامی نهایی و 14 نفره تیم ملی والیبال را اعلام کند، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. روز گذشته رضا عابدینی، مدافع تیم ملی والیبال از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شد تا ترکیب مدافعان تیم ملی مشخص شود. به این ترتیب سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، علی شفیعی و مسعود غلامی مدافعان تیم ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک خواهند بود. حالا ایگور کولاکوویچ در پست دریافت‌کننده باید روی نام دو بازیکن خط قرمز بکشد؛ جایی که میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، مجتبی میرزاجانپور، امیرحسین اسفندیار، محمدجواد معنوی‌نژاد و مرتضی شریفی در اردوی تیم ملی حضور دارند.