پسر ناتنی!

گرت‌بیل با تعداد بازی‌های کم‌تر، دو برابر زین‌الدین زیدان برای رئال مادرید گل زده و تنها یک پاس گل کم‌تر از زیزو داده است. اگر زیدان یک فینال لیگ قهرمانان درخشان داشته، بیل در دو فینال لیگ قهرمانان فوق‌العاده بازی کرده و گل‌های زیبایی به ثمر رسانده است. با این وجود زیزو در جایگاه یک بازیکن برای مادریدی‌ها «پرستیدنی» است و بیل همواره با برچسب «ناکام» شناخته می‌شود. این تناقض بزرگ شاید به دلیل رفتارهای این دو ستاره شکل گرفته است. زیدان در دوران بازی همواره یک فوتبالیست محبوب و متواضع بود اما گرت بیل هیچ‌وقت رابطه خوبی با هواداران باشگاه برقرار نکرد و از سردی همیشگی‌اش فاصله نگرفت. زیدان ستاره مردم بود و بیل، تنها برای خودش فوتبال بازی می‌کرد.

آریا طاری

جملات زیدان پس از شکست در دیدار دوستانه پیش‌فصل مقابل بایرن‌مونیخ، بسیاری از هواداران فوتبال را شوکه کرد. همه می‌دانستند که مرد فرانسوی دیگر تحمل گرت بیل را در تیمش ندارد. او در یکی از آخرین دیدارهای فصل گذشته، این نکته را به زبان آورده بود که حتی اگر چهار تعویض داشته باشد، بیل را به ترکیب تیمش نمی‌فرستد. با این وجود حالا لحن زیدان به مراتب تندتر از گذشته به نظر می‌رسید. مرد اول نیمکت رئال مادرید تاکید کرد که بهتر است ستاره ولزی باشگاه، به سرعت تیم را ترک کند و قید بازی در رئال مادرید را بزند. حالا دیگر به نظر می‌رسد راهی برای خروج از این بن‌بست وجود ندارد و گرت باید آینده‌اش را در تیم دیگری جست‌وجو کند. او دستمزد سنگینی از رئال مادرید دریافت می‌کند و حاضر نیست برای پیوستن به یک باشگاه دیگر، این دستمزد را کاهش بدهد. باشگاه‌های بزرگ دنیا نیز با توجه به فرم نامطلوب این ستاره، حاضر به پرداخت چنین دستمزد سنگینی برای او نیستند. تاتنهام یکی از مشتریان جدی بیل به شمار می‌رود اما بعید به نظر می‌رسد پیشنهاد مالی تیم سابق مرد شماره 11 رئال مادرید، مورد توجه باشگاه و البته این بازیکن قرار بگیرد. در نتیجه تنها یک گزینه برای انتقال او وجود دارد و این گزینه، پیوستن به تیمی از سوپرلیگ چین است. باشگاه‌های چینی البته حاضر نیستند هزینه زیادی برای خرید بیل بپردازند اما می‌خواهند بیشترین دستمزد در تاریخ فوتبال چین را برای او در نظر بگیرند. حالا دیگر همه چیز به تصمیم رئال و ستاره‌اش بستگی خواهد داشت. اگر او با کاهش حقوقش موافقت کند، شاید در فوتبال اروپا حفظ شود و اگر باشگاه از سود بردن در این انتقال صرف نظر کند، بیل راهی فوتبال چین خواهد شد. گرت بیل در زمان پیوستن به رئال مادرید، گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ باشگاه به شمار می‌رود. پس از او نیز رئال مادرید تنها یک بازیکن صد میلیون یورویی به خدمت گرفته است. درست در روزهایی که بارسا با خرید نیمار به رقیب سنتی‌اش ضربه زد، آنها با جذب بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلستان که در تاتنهام به میدان می‌رفت، انفجار بزرگی در بازار نقل و انتقالات به وجود آوردند. تصور می‌شد گرت در پیراهن تیم جدید، یکی از برندگان بالقوه «توپ طلا» خواهد بود اما ظاهرا این رویا برای او هرگز به حقیقت تبدیل نخواهد شد. بیل با ستایش از کریستیانو راهی برنابئو شد و در اولین روزها رابطه بسیار خوبی با سوپراستار پرتغالی داشت. این رابطه اما به مرور زمان با دخالت مدیربرنامه‌های دو ستاره، تیره و تار شد. مصاحبه‌های تند و تیز مدیربرنامه‌های گرت بیل جاناتان بارنت علیه سی‌آر‌سون حاشیه‌های بسیار زیادی در رئال به وجود آورد و هواداران این باشگاه را به شدت عصبانی کرد. بیل در طول پنج سال، هنوز نتوانسته اسپانیایی یاد بگیرد و یکی از دلایل ناقص ماندن رابطه‌اش با طرفداران رئال در همین نکته خلاصه می‌شود. او با بسیاری از هم‌تیمی‌هایش نیز رابطه‌ای صمیمی ندارد و هرگز در رختکن به عنوان یک «رهبر» پذیرفته نشده است. به نظر می‌رسید با جدایی رونالدو، ستاره محبوب فلورنتینو پرز مرد اول خط حمله رئال خواهد بود اما بیل در غیاب کریس، ناامیدکننده‌ترین فصل ممکن را پشت سر گذاشت. کارلو آنچلوتی در زمان نشستن روی نیمکت رئال، باور داشت که «خودخواهی» بیل هم خودش و هم تیم را آزار می‌دهد و ظاهرا حالا زیدان نیز به همین نتیجه رسیده است. در رختکن کهکشانی‌ها، دیگر جایی برای گرت وجود ندارد و آخرین فرصت او برای بازگشت به ترکیب نیز از دست رفته است.

بیل در طول پنج سال، هنوز نتوانسته اسپانیایی یاد بگیرد و یکی از دلایل ناقص ماندن رابطه‌اش با طرفداران رئال در همین نکته خلاصه می‌شود. او با بسیاری از هم‌تیمی‌هایش نیز رابطه‌ای صمیمی ندارد و هرگز در رختکن به عنوان یک «رهبر» پذیرفته نشده است

«ولزی پرنده» با رئال مادرید همه جام‌های ممکن را فتح کرد. او برای مدتی در تیم درخشید و در فینال‌هایی حساس برای تیمش گل‌زنی کرد. آمار او در باشگاه با وجود مصدومیت‌های پرشمارش، قابل دفاع به نظر می‌رسید اما رفتار سرد این بازیکن با هوادارها و هم‌تیمی‌ها، روی محبوب او تاثیر منفی زیادی گذاشته است. با این حال او به خاطر همه فرارهای دیدنی، استارت‌های درخشان، گل‌های حساس و بازی‌های خوبش در ترکیب رئال، شایسته احترام بیشتری است. رفتار زیدان و باشگاه با این بازیکن، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که خود گرت نیز با اصرار برای ماندن در تیمی که دیگر او را نمی‌خواهد، شخصیت حرفه‌ای خودش را بیشتر از همیشه زیر سوال برده است.