180 دقیقه، یک امتیاز!

یک روز بعد از شروع ضعیف ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا، دو نماینده دیگر ایران شب ناامیدکننده‌ای را در این جام پشت سر گذاشتند. هنوز چیزی برای استقلال و پرسپولیس به پایان نرسیده و پنج بازی دیگر در انتظار این دو باشگاه خواهد بود اما آنها برای عبور از گروه‌های دشوارشان در لیگ قهرمانان، باید به مراتب بهتر از روز اول ظاهر شوند و اقتدار بیشتری در زمین نشان بدهند. اگر کیفیت آنها در دیدارهای بعدی نیز درست مثل هفته اول لیگ قهرمانان باشد، حذف هر دو تیم از این تورنمنت در مرحله گروهی محتمل خواهد بود.

 آریا رهنورد

پیش از میزبانی روز گذشته، آخرین نبرد آسیایی الدحیل در ورزشگاه آزادی رقم خورده بود و «گادوین منشا» آخرین بازیکنی بود که توانست با گل‌زنی به تیم قطری، این تیم را در جدول لیگ قهرمانان خارج کند. مهاجم نیجریه‌ای که گل صعود پرسپولیس به نیمه‌نهایی آسیا برابر الدحیل را با یک فرار تماشایی به ثمر رسانده بود، این بار با لباس استقلال روبه‌روی این تیم قرار گرفت و به سختی شکست خورد. الدحیلی که در هفته اول لیگ قهرمانان 2019 برابر استقلال بازی کرد اما تیم به مراتب پرستاره‌تر و متحد‌تری نسبت به فصل گذشته بود. آنها که فصل قبل با نبیل معلول به نتایج مطلوب‌شان دست پیدا نکرده بودند، حالا با اندیشه‌های دستیار سابق ژوزه مورینیو «روی فاریا» جان تازه‌ای گرفتند و بهترین شروع ممکن را در آسیا رقم زدند. این تیم آنقدر پرستاره به نظر می‌رسد که حتی غیبت سه بازیکن اصلی و نرسیدن بهترین گل‌زن جام ملت‌های آسیا به این مسابقه، تاثیری در آمادگی‌اش نداشت. قرمزهای دوحه در زمستان با مهدی‌ بن‌عطیه قرارداد امضا کردند. بازیکنی که تا همین چند ماه قبل در خط دفاعی یوونتوس به میدان می‌رفت و یکی از آماده‌ترین مدافعان سری آ ایتالیا محسوب می‌شد. شویا ناکاجیما نیز در خط هافبک به شدت آماده نشان داد و یوسف العربی در خط حمله، بارها دفاع استقلال را با تهدید روبه‌رو کرد. در هفته‌های گذشته، تصور می‎شد استقلال به بلوغ دفاعی رسیده و به سادگی مقابل هیچ مهاجمی تسلیم نمی‌شود اما بازی در زمین الدحیل، ثابت کرد که مهره‌های دفاعی تیم شفر هنوز برای درخشیدن در سخت‌ترین دیدارها آماده نیستند. نتایج استقلال در هفته‌های گذشته لیگ برتر، فوق‌العاده بوده‌اند اما آبی‌ها در دیدارهای بزرگ این فصل، به اندازه کافی متقاعدکننده نشان نداده‌اند. این تیم در لیگ برتر هجدهم، از پنج بازی با پرسپولیس، پدیده و سپاهان و تراکتورسازی، تنها پنج امتیاز به دست آورده است. لغزش رحمتی، اشتباه‌های دفاعی و البته نمایش ضعیف مهره‌هایی مثل پاتوسی و منشا، می‌تواند تنها یک «اتفاق» باشد اما حقیقت آن است که استقلال برای عبور از دروازه‌های گروه مرگ، باید از تکرار چنین اتفاق‌هایی به شدت پرهیز کند.

پس از پایان بازی سیدجلال حسینی اصرار داشت که آنها در جدال بعدی نه با السد، بلکه با تیم ملی قطر که تازگی قهرمان جام ملت‌ها شده مسابقه خواهند داد اما همین السد در اولین دیدار مرحله گروهی، نتیجه را به الاهلی عربستان واگذار کرد

اوضاع پرسپولیس در لیگ قهرمانان، ابدا امیدوارکننده‌تر از استقلال به نظر نمی‌رسد. فینالیست‌های فصل گذشته، در مرحله گروهی تنها دو بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند و حالا فرصت پیروزی در یکی از این بازی‌ها را از دست داده‌اند. السد با همه ستاره‌ها در انتظار پرسپولیس است و الاهلی با عمر السوما، تشنه پیروزی به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی امتیاز دادن به پاختاکور ازبکستان، چیزی شبیه یک لغزش نابخشودنی به نظر می‌رسد. تصمیم اشتباه گروه داوری برای پذیرفتن گل پاختاکور در شرایط آفساید، تاثیر خاص خودش را روی سرنوشت مسابقه داشت اما باید پذیرفت که پرسپولیس در هیچ دقیقه‌ای از این مسابقه، شبیه تیم‌های «مدعی» فوتبال بازی نکرد و نتوانست فشار چندانی روی دروازه حریف بیاورد. کمال کامیابی‌نیا اصرار داشت که قرمزها به جای پاختاکور ازبکستان، با تیم ملی ازبکستان بازی دارند اما مقایسه ترکیب پاختاکور با ازبکستان، نشان می‌داد که عملا هیچ شباهتی میان این دو تیم وجود ندارد. پس از پایان بازی نیز سیدجلال حسینی اصرار داشت که آنها در جدال بعدی نه با السد، بلکه با تیم ملی قطر که تازگی قهرمان جام ملت‌ها شده مسابقه خواهند داد اما همین السد در اولین دیدار مرحله گروهی، نتیجه را به الاهلی عربستان واگذار کرد. ستاره‌های پرسپولیس باید دست از بزرگنمایی رقبا بردارند. اگر آنها به فرم خوب فصل گذشته و نیم‌فصل اول امسال برگردند، هیچ تیمی در غرب آسیا حریف‌شان نخواهد شد. با این نمایش‌های کم‌رمق و البته تعویض‌های سوال‌برانگیز اما، قدم پایانی قرمزها در آسیا این بار نه دیدار فینال، بلکه در همین مرحله گروهی برداشته خواهد شد.

نتیجه گرفتن در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، به مراتب دشوارتر از چند فصل گذشته خواهد بود. چراکه تیم‌های عربستانی و قطری، پرهزینه‌ترین خریدهای تاریخ‌شان را انجام داده‌اند، مربیان بزرگی به خدمت گرفتند و ترکیب‌های بسیار پرستاره‌ای در اختیار دارند. تیم‌های عربستانی بعد از فصل فاجعه‌بار گذشته، با تمام قدرت به آسیا برگشته‌اند و قطری‌ها بعد از موفقیت در جام ملت‌ها، اعتماد به نفس بسیار بیشتری نسبت به گذشته به دست آورده‌اند. از سوی دیگر ژاپنی‌ها و چینی‌ها نیز با چهره‌های شناخته‌شده زیادی قرارداد امضا کرده‌اند. فاصله نمایندگان با ایران با بسیاری از حریفان خارجی‌شان در لیگ قهرمانان، به اندازه رقم خوردن یک «جنگ نابرابر» زیاد شده است. تیم‌های ایرانی برای رسیدن به فینال، باید چیزی شبیه معجزه خلق کنند. درست مثل کاری که فصل گذشته برانکو و پسرها انجام دادند.