آریا رهنورد

وقتی بارسلونا با زدن 6 گل به پی‌اس‌جی در نیوکمپ یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ فوتبال را در لیگ قهرمانان رقم زد، هواداران این باشگاه تصور نمی‌کردند تیم محبوب‌شان در هر دو فصل بعدی، قربانی بازگشت‌های تاریخی تیم‌های دیگر شود. یک سال بعد از خاطره تلخ شکست سنگین در رم، این بار ارنستو والورده و تیمش به سختی در آنفیلد شکست خوردند تا در یک قدمی رسیدن به فینال اروپا، شانس حضور در آخرین جدال این تورنمنت را از دست بدهند. لیگ قهرمانان برای بلوگرانا، به ناامیدکننده‌ترین شکل ممکن تمام شد و حالا تیم کلوپ، برای دومین فصل متوالی به فینال اروپا رسیده است. 

«دوست دارم چه چیزی را نسبت به بازی رفت با بارسا عوض کنم؟ نتیجه را. البته که نتیجه را!» این پاسخ هوشمندانه و البته طنزآمیز یورگن کلوپ به یک خبرنگار، در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار برگشت با بارسلونا از سوی او مطرح شد. شاید مرد آلمانی بیشتر از هر کسی، هنوز به تیمش ایمان داشت و کار را تمام‌شده نمی‌دانست. در دیدار رفت، اوضاع ابدا مطابق میل کلوپو پیش نرفت. آنها همه چیز را به بارسا باختند و همه موقعیت‌های‌شان را از دست دادند تا با سه گل، تسلیم حریف اسپانیایی‌شان شوند. تصور می‌شد کار برای لیورپول به پایان رسیده اما هنوز خبرهای بدتری نیز در راه بودند. مصدومیت روبرتو فیرمینو تشدید شد و این بازیکن، شانس حضور در دیدار برگشت با بلوگرانا را از دست داد. محمد صلاح نیز در جدال با نیوکاسل به شدت آسیب دید تا نامش از فهرست دیدار با تیم والورده خارج شود. به نظر می‌رسید قرمزها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و در بدترین شرایط ممکن به آبی و اناری‌ها برخورد کرده‌اند. تنها 6 دقیقه بعد از شروع مسابقه اما، هواداران باشگاه در حال جشن گرفتن گل اول مسابقه دیده شدند. درست وقتی بارسا در آستانه اطمینان به پیروزی بود، هواداران حاضر در آنفیلد با یک لبخند حریف را به شک انداختند. بارسا از همان دقیقه اول، با شک و تردید در زمین حاضر شد و در نهایت این تیم میزبان بود که در اوج سزاواری، خودش را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند. 

این نتیجه شاید بیشتر از هر کسی برای مرد اول خط دروازه لیورپول خوشایند باشد. آلیسون بکر یک سال قبل بخشی از تیم رم بود که توانست بازگشت بزرگ مقابل کاتالان‌ها را رقم بزند و حالا بخشی از ترکیب لیورپول در جریان کام‌بک بزرگ سه‌شنبه شب شد

در غیاب مو صلاح و روبرتو فیرمینو، دیووک اوریگی و ژردان شکیری از ابتدا در ترکیب لیورپول قرار گرفتند. ترکیبی که برای بردن بارسا به اندازه کافی قدرتمند به نظر نمی‌رسید اما در عمل، دست به خلق یک معجزه بزرگ زد. اوریگی در همان دقایق ابتدایی روی اشتباه بزرگ جوردی آلبا و تعلل جرارد پیکه، گل اول مسابقه را برای قرمزها به ثمر رساند. بارسا به تدریج جلو کشید و چند موقعیت جدی خلق کرد اما مسی، کوتینیو و لوئیس سوارز نتوانستند از این توپ‌ها به خوبی استفاده کنند. فاصله دو تیم در پایان نیمه اول، تنها یک گل بود اما تعویض کلوپ برای 45 دقیقه دوم، خیره‌کننده از کار درآمد. او اندی رابرتسون دفاع چپ آسیب‌دیده تیمش را از زمین بیرون کشید، جیمز میلنر را به سمت چپ خط دفاعی برد و واینالدوم را برای بازی در میانه میدان به زمین فرستاد. تنها 10 دقیقه بعد از ورود به زمین، واینالدوم دو بار با اضافه شدن به حمله‌های تیمش، مارک آندره تراشتگن را مغلوب کرد و جو وحشتناکی در آنفیلد به وجود آورد. حالا دیگر بارسلونایی‌ها حتی برای ارسال پاس‌های معمولی در آنفیلد، با مشکل روبه‌رو بودند. لیورپول برای کامل کردن بازگشت رویایی‌اش در ورزشگاه خانگی و صعود به فینال، تنها به یک گل دیگر نیاز داشت. گلی که از راه رسید تا تفاوت‌های دو تیم را کاملا آشکار کند. سهل‌انگاری محض خط دفاعی بارسا و غفلت آنها در کنار تیزهوشی ستاره‌های لیورپول، تیر خلاص را به والورده و شاگردها شلیک کرد. دیگر همه می‌دانستند که شانسی برای بازگشت تیم مهمان وجود ندارد و این تیم کاملا تسلیم لیورپول شده است. تسلیم یک بازگشت بزرگ و فراموش‌نشدنی. کلوپ در چهارمین فصل حضور در لیورپول، هنوز هیچ جامی به دست نیاورده اما حالا تیمش را برای دومین بار پیاپی به فینال مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی فوتبال در اروپا رسانده و شاید طلسم جام گرفتن با قرمزها را نیز باطل کند. حتی اگر آنها به قهرمانی دست پیدا نکنند هم اما هواداران باشگاه این تیم رویایی را به فراموشی نمی‌سپارند. تیمی که هرگز میانه‌ای با ناامیدی نداشته است. 

ارنستو والورده پس از این شکست بزرگ، باید با انبوهی از سرزنش‌ها به کار در بارسا ادامه بدهد. بخشی از هواداران، خواستار جدایی این مربی هستند و شاید روسای باشگاه نیز تصمیم به پایان دادن به قرارداد او بگیرند. به جز والورده، آینده کوتینیو در بارسا نیز کاملا مبهم به نظر می‌رسد. این نتیجه شاید بیشتر از هر کسی برای مرد اول خط دروازه لیورپول خوشایند باشد. آلیسون بکر یک سال قبل بخشی از تیم رم بود که توانست بازگشت بزرگ مقابل کاتالان‌ها را رقم بزند و حالا بخشی از ترکیب لیورپول در جریان کام‌بک بزرگ سه‌شنبه شب شد. گلر برزیلی لیورپول، بزرگ‌ترین کابوس این روزهای بارسا به شمار می‌رود. مردی که در جریان تلخ‌ترین شکست‌های تیم والورده، برای حریفان این تیم به میدان رفته است.