آریا رهنورد

حدس‌زدن نام تیم قهرمان این فصل اروپا، شاید دشوار باشد اما در این فصل اساسا سوال بزرگ‌تر و کلیدی‌تری مدام تکرار می‌شود:«آیا این، بهترین فصل تاریخ لیگ قهرمانان بوده است؟» فوتبال اروپا، همیشه فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما اگر ملاک برتری، بازگشت‌های دیوانه‌وار و کامبک‌های معجزه‌وارانه بوده باشد، بدون تردید این فصل از لیگ قهرمانان بیشتر از همیشه هواداران فوتبال در تمام دنیا را به وجد آورده است. 

هیچ آتش‌نشانی در هلند، نمی‌تواند شعله‌های آتش ورزشگاه یوهان کرویف در آمستردام را خاموش کند. شعله‌هایی که هنوز هم ورزشگاه را ترک نکرده‌اند. باور اتفاقی که در این مسابقه افتاد، هنوز برای هواداران فوتبال سخت به نظر می‌رسد. نه آژاکسی‌هایی که در لحظات آخر بازی مشغول سر دادن شمارش معکوس برای اولین حضور تیم‌شان در لیگ قهرمانان پس از سال‌ها بودند و نه تاتنهامی‌هایی که برای رسیدن تیم محبوب‌شان به اولین فینال تاریخ لیگ قهرمانان اروپا رویا می‌بافتند، تصور نمی‌کردند که مسابقه چنین پایان حیرت‌آوری داشته باشد. تاتنهام به عنوان یک تیم شکست‌خورده به رختکن رفت و به عنوان یک تیم بی‌رحم و خارق‌العاده به زمین برگشت. این یک معجزه بزرگ بود اما از معجزه بزرگ قبلی اروپا، تنها 24 ساعت می‌گذشت و حالا دیگر همه باور کردند که لیگ قهرمانان، لیگ معجزه‌های میخکوب‌کننده‌ است. دیدارهای برگشت نیمه نهایی، در اوج جذابیت و غافلگیری برگزار شدند اما در حقیقت این فصل از لیگ قهرمانان معجزه‌های بسیار زیادی در دل خودش داشته است. شاید ماجراهای این چند ماه، نگرش خیلی‌ها نسبت به فوتبال را تغییر بدهد. حالا دیگر حتی برتری سه بر صفر برای راحت شدن خیال هیچ تیمی کافی نیست. چراکه بیشتر از همیشه، معلوم شده که در فوتبال همواره فرصت برای بازگشت وجود دارد.

دیدار برگشت آژاکس و تاتنهام در هلند، تنها یکی از دیدارهای فوق‌العاده این فصل لیگ قهرمانان بوده است. در اولین مرحله حذفی، پورتو در زمین رم شکست خورد اما در دیدار برگشت توانست این شکست را جبران کند و به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان برسد. نتیجه‌ای که به معنای پایان کار اوزه‌بیو دی فرانچسکو در باشگاه رم بود. در این مرحله، نتیجه باورنکردنی‌تری نیز اتفاق افتاد. پی‌اس‌جی با یک نمایش برتر در اولدترافورد، منچستریونایتد را با نتیجه دو بر صفر شکست داد اما درست وقتی که به صعود مطمئن شده بود، در دیدار برگشت با نتیجه حیرت‌آور سه بر یک شکست خورد. تیم سولسشر خیلی زود در پاریس به گل رسید اما میزبان بازی را به تساوی کشاند. یونایتدی‌ها گل دوم را نیز به ثمر رساندند و سرانجام در آخرین ثانیه‌های دیدار به کمک وی.ای.آر روی شوت دیگو دالو صاحب یک ضربه پنالتی شدند و با ضربه دقیق راشفورد، به پیروزی رسیدند. این اولین کام‌بک بزرگ این فصل لیگ قهرمانان به شمار می‌رفت اما راه کام‌بک‌ها هنوز ادامه داشت. در یک هشتم نهایی، آتلتی در زمین خودش به راحتی یوونتوس را با دو گل شکست داد. تیم سیمئونه که همیشه به دفاع خوب مشهور بوده، در دیدار برگشت سه بار تسلیم کریستیانو شد و رونالدو توانست با یک هت‌تریک درخشان، تیمش را به یک‌چهارم نهایی اروپا برساند. رئال مادرید در همین مرحله، قربانی یک بازگشت بزرگ شد. آنها در زمین آژاکس به پیروزی رسیدند اما در سانتیاگوبرنابئو، چهار گل از حریف دریافت  کردند و خیلی زود از اروپا کنار رفتند. آن‌چه در نبرد تاتنهام و سیتی تا ثانیه‌های پایانی جریان داشت، یک درام هیجان انگیز و حیرت‌آور بود. تیم پپ گواردیولا در لحظات انتهایی بازی، بالاخره گل برتری‌اش را به حریف زد اما کمک‌داور ویدئویی، این گل را مردود اعلام کرد و تاتنهامی‌ها در میان اشک و حسرت، ناگهان به تورنمنت برگشتند. شاهکار لیورپول در دیدار برگشت با بارسا و البته هت‌تریک تاریخی و افسانه‌ای لوکاس مورا برابر آژاکس، روند کام‌بک‌های این فصل را تکمیل کردند.

رئال مادرید با قهرمانی در سه فصل پیاپی لیگ قهرمانان، هیجان این جام را از بین برده بود اما تاتنهام و لیورپول حالا از دل سخت‌ترین مسیرها، خودشان را به فینال رسانده‌اند. تاتنهام در مرحله گروهی دو بار در آستانه حذف شدن قرار داشت و تقریبا همه گل‌های مهمش را بعد از دقیقه 75 به ثمر رساند. آنها سرانجام به کمک قانون گل زده بیشتر در خانه حریف، با برتری نسبت به اینتر راهی مرحله حذفی شدند. لیورپول نیز سرنوشت نسبتا مشابهی را تجربه کرد. تیم کلوپ در هر سه دیدار خارج از خانه مرحله گروهی شکست خورد و حتی نتیجه را به ستاره سرخ نیز واگذار کرد. اگر واکنش طلایی آلیسون در لحظات آخر بازی با ناپولی نبود، لیورپول اصلا از دور گروهی عبور نمی‌کرد. آن‌چه تاتنهام و لیورپول را به هم شبیه می‌کند، مسیر سخت و پرالتهابی است که برای رسیدن به فینال طی کرده‌اند. هر دو تیم بارها در آستانه حذف بوده‌اند و ناگهان به زندگی برگشته‌اند. کلوپ و پوچ تا امروز هیچ جامی با تیم‌های‌شان به دست نیاورده‌اند و اولین جام آنها با لیورپول یا اسپرز، لحظه‌ای به شدت باشکوه خواهد بود.