ناخدا زیزو!

پس از پیروزی پرگل رئال مادرید در زمین وایادولید، سانتیاگو سولاری با امیدواری از آینده حرف می‌زد اما به جز خود او، تقریبا همه می‌دانستند که کار این مادرید در مادرید تمام شده است. در روزهای گذشته صحبت از «بازگشت» ژوزه مورینیو مطرح بود اما برخی از ستاره‌های باشگاه علاقه‌ای به کار کردن با مرد پرتغالی نداشتند و در نهایت یک بازگشت بزرگ و باورنکردنی دیگر در مادرید اتفاق افتاد. زین‌الدین زیدان ۲۸۴ روز بعد از ترک نیمکت باشگاه، دوباره به عنوان سرمربی رئال مادرید معرفی شد. تصمیمی که به گفته این مربی، نمادی از عشق همیشگی‌اش به باشگاه و البته به فلورنتینو پرز است.

در مادرید «آرامش» چیزی به جز یک کلمه بیگانه و ناآشنا نیست. از زمان آخرین قهرمانی در اروپا تا امروز، ماجراهای عجیب و غریب زیادی در این باشگاه اتفاق افتاده است. پس از رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان، زیدان نیمکت کهکشانی‌ها را ترک کرد و سپس نوبت به جدایی کریستیانو رونالدو بعد از نزدیک به یک دهه حضور در باشگاه بود. کمی بعد، داستان حیرت‌انگیز لوپتگی و تیم ملی اسپانیا اتفاق افتاد و این مربی برای رسیدن به نیمکت سفیدها، عملا شانس هدایت لاروخا در جام جهانی روسیه را از دست داد. شکست سنگین در کلاسیکوی رفت در نیوکمپ، لوپتگی را با انبوهی از انتقاد روبه‌رو کرد و علاقه این مربی به «تیکی‌تاکا» احساسات ناخوشایندی را برای ستاره‌‌های باشگاه به وجود آورد. سولاری قرار بود سوپرمن و «زیدان جدید» باشگاه باشد اما هرگز در قواره‌های یک ناجی بزرگ نشان نداد. تحقیرشدن در  ال‌کلاسیکو، تجربه چهار شکست متوالی در سانتیاگوبرنابئو و کنار رفتن از لیگ قهرمانان اروپا با یک شکست دردناک مقابل آژاکس، تنها بخشی از ماجراهای دیگر این فصل رئال مادرید بودند. مشاجره راموس و پرز در رختکن و درگیری راموس و مارسلو در تمرین، شرایط سختی را در باشگاه حاکم کرده بود. حالا نوبت پرز بود که یک تصمیم کلیدی برای آینده بگیرد. او تنها یک راه پیش رو داشت تا محبوبیت از دست رفته‌اش را احیا کند و هواداران باشگاه را در مرز رضایت قرار بدهد. فلورنتینو اشتباه تابستانی‌اش را جبران کرد و به قیمت پذیرفتن این اشتباه، نیمکت تیم را دوباره به دستان مطمئن زیزو سپرد. حالا دیگر انتقادی در ارتباط با رئیس باشگاه به گوش نمی‌رسد و آینده رئال با مرد فرانسوی، برای مادریدی‌ها به شدت هیجان‌انگیز است.

چرا زیدان از رئال مادرید جدا شد؟ این سوال برای مدت‌ها بدون پاسخ مانده بود اما حالا به نظر می‌رسد که توضیح روشنی در مورد آن وجود داشته باشد. ظاهرا فرضیه اختلاف‌ نظر زیزو و پرز بر سر نقل و انتقالات جدی بوده و حالا اسطوره باشگاه رئال با اختیار تام در خرید و فروش بازیکنان تیم به رئال برگشته است. حالا می‌توان فهمید که هزینه‌های کم رئال در چند فصل گذشته، تصمیمی از سوی خود پرز بود و ارتباط چندانی با زیدان نداشته است. فلورنتینو در جلسه معارفه دوباره زیزو به عنوان سرمربی باشگاه رئال مادرید، از این مربی به عنوان «یک داستان عاشقانه 18 ساله» در رئال مادرید نام برد. او تاکید کرد در باشگاه همه از بازگشت زیدان خوشحال و راضی هستند. پرز البته لابه‌لای صحبت‌هایش اعلام کرد که ملیت زیدان، ممکن است شرایط را برای حضور ام‌باپه در این تیم فراهم کند. او البته این صحبت را به عنوان یک شوخی مطرح کرد اما همین شوخی نشان می‌دهد که رئال، تابستان داغ و سرنوشت‌سازی را در پیش خواهد داشت. خامس رودریگز که هیچ‌وقت رابطه خوبی با زیدان نداشته، احتمالا در پایان دوران حضور قرضی در بایرن‌مونیخ دیگر به رئال برنمی‌گردد. سبایوس و گرت‌بیل نیز خروجی‌های احتمالی تیم در تابستان هستند. بعید نیست که تیبو کورتوآ نیز به نیمکت منتقل شود و کیلور ناواس جای او را در ترکیب اصلی بگیرد. بازگشت زیدان بهترین خبر ممکن برای دو ستاره رئال مادرید خواهد بود. مارسلو که این اواخر مورد غضب سولاری قرار داشت، حالا دوباره به ترکیب اصلی برمی‌گردد و ایسکو که بهترین نمایش‌هایش برای سفیدها را در زمان این مربی پشت سر گذاشته بود، دوباره به یک مهره مهم و کلیدی برای رئال تبدیل می‌شود. رویای خرید هازارد در همین تابستان احتمالا عملی خواهد شد و بعید نیست در آینده نه‌چندان دور، خط آتش کهکشانی‌ها با مثلث رویایی هازارد، ام‌‌باپه و وینیسیوس ساخته شود.

تحقیرشدن در  ال‌کلاسیکو، تجربه چهار شکست متوالی در سانتیاگوبرنابئو و کنار رفتن از لیگ قهرمانان اروپا با یک شکست دردناک مقابل آژاکس، تنها بخشی از ماجراهای دیگر این فصل رئال مادرید بودند

تا پایان این فصل، چیز زیادی در انتظار رئال نخواهد بود. آنها همه جام‌ها را از دست داده‌اند اما زیدان حداقل می‌تواند اختلاف‌ نظرها در رختکن تیم را از بین ببرد و همه مهره‌ها را با هم متحد کند. رهبر تازه رئال مادرید، از حالا برای فصل بعد نقشه خواهد کشید. جایی که رئال زخمی برای کولاک در کلاسیکوها و بردن همه جام‌ها به میادین برمی‌گردد. زیزو با هوش همیشگی‎اش، شکست این فصل رئال مادرید را بو کشید و حاضر نشد که بخشی از روند این ناکامی باشد. او تیم را در اوج ترک کرد و حالا دوباره از راه رسید که رئالی‌ها را به نقطه اوج برگرداند. زیزو در این مدت، پیشنهادهای زیادی داشت اما علاقه چندانی به پذیرفتن چالش‌های تازه نشان نداد. او حالا برای یک مقطع دشوار در رئال مادرید آماده می‌شود. از نگاه هواداران باشگاه، زیزو بتی است که هرگز نباید شکسته شود.