باران زرین قلم

با رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت باقی ماند تا پرونده نزدیک به نه ماه مناقشه میان دولت و مجلس بسته شود.

 تیرماه سال جاری بود که برای اولین بار طرح استیضاح وزیر صمت به صحن علنی مجلس آمد اما در این دوره قالیباف طرح مذکور را از دستور کار خارج و تاکید کرد قرار است دولت در دو ماه نسبت به ارائه لایحه‌ای برای تفکیک وزارت صنعت و معدن و بازرگانی اقدام کند. حالا نه تنها استیضاح وزیر صمت با رای مخالف نمایندگان روبرو شد، بلکه پرونده تفکیک وزارت صنعت، معدن از وزارت بازرگانی نیز منتفی شد؛ چرا که قالیباف، اعلام کرد مرکز پژوهش‌های مجلس این مهم را بررسی کرده و در جمع‌بندی تخصصی به تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه نرسیده است.

 به نظر می‌رسد که دولت با یک تیر در جریان استیضاح دو نشان زده است. یکی ماندگاری فاطمی‌امین، یار نزدیک ‌‌رئیسی در کابینه و دیگری منتفی شدن تفکیک این دو وزارتخانه .

 برخی معتقدند اصرار بیش از چهار ماهه برای استیضاح وزیر صمت و سپس رای مثبت نمایندگان به فاطمی‌امین نشان از لابی‌های پشت پرده دارد.

‌‌آخرین تلاش‌ها در ‌‌آخرین ساعات

به نظر می‎رسد سرنخ رای اعتماد امروز را باید در نشست‌های شب استیضاح جستجو کرد. در حالی که یک روز به استیضاح وزیر صمت مانده بود، جلسه نمایندگان استان تهران در اتاق وزیر صمت برگزار شد و در عین حال مخالفت رئیس مجلس و فراکسیون حامی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ به وضوح نشان داد که استیضاح زیر علامت سئوال بزرگی قرار دارد.

مالک شریعتی؛ دبیر کمیسیون انقلاب اسلامی نیز اعلام کرده بود که فاطمی امین با حضور در جمع بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان، توانست آنها را درباره منتفی کردن رای به استیضاح قانع کند. در همین راستا طی روزهای گذشته نمایندگان مجمع استان تهران نیز با حضور در محل کار فاطمی امین، با او درباره استیضاح گفتگو کردند. ایرنا خبرگزاری دولت گزارش داده نمایندگان حاضر در این جلسه بر ادامه فعالیت فاطمی امین تاکید کردند.

جزئیات بیشتری از این نشست منتشر نشده؛ اما به نظر می‌رسد سرنوشت استیضاح در همین نشست‌ها رقم خورده است.

پاشینیان، مانع حضور رئیسی در مجلس

دیروز ابراهیم ‌‌رئیسی در نشست استیضاح حضور نیافت. قالیباف درباره دلیل عدم حضور اعلام کرد: لازم است این نکته را جهت اطلاع نمایندگان عزیز عرض کنم که جناب آقای رئیس‌جمهور هم به صورت شفاهی گفتند و هم در نامه‌ای نوشته اند و ضمن تشکر از نمایندگان، اعلام کردند قصد شرکت در جلسه امروز صحن علنی را داشتند، اما از آنجا که موضوع سفر دوجانبه نخست‌وزیر ارمنستان پیش آمد و رئیس جمهور باید از ایشان استقبال کرده و جلسه ای برگزار می‌کردند، امکان حضور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی را نداشتند، بنابراین به دوستان خداقوت گفته و عذرخواهی کردند.

آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاءالله تمام شده است

هاجر چنارانی، نماینده موافق استیضاح سخنان مهمی درباره ماجرا بر زبان آورد. وی پشت تریبون مجلس تاکید کرد: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

وی گفت: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.  

او پشت پرده این تماس‌ها را بازگو نکرد اما همین سخنان وی روشن کرد که برخی درصدد بودند ماجرا را ختم به خیر کنند که البته چنین نیز شد.

چنارانی اظهار کرد: مجلس امروز باید فریاد بزند، انحصار خودروسازی و استانداردهای جهانی دو موضوع مهم است؛ در مجلس اجازه داده شد یکسری خودروها با استانداردهای روز دنیا وارد  بازار شود؛ نمایندگان امروز مخالف رأی می‌دهند اما اگر از فردا به وزیر صمت تذکری داده شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد لذا انحصار خودروسازی در کشور باید بشکند. آقای وزیر شما قدرت اجرایی دارید و می‌دانید چه مافیای پشت واردات خودرو وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال 1851 در اولین نمایشگاه لندن برای ایران 92 متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است.

هاجر چنارانی، موافق استیضاح پشت تریبون مجلس تاکید کرد: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

وزارت صمت گوشت واردات خودرو را به دست گربه سپرد

در عین حال موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس با انتقاد از عملکرد فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با بیان این که یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی به کارگیری متخصصان و بستن سرچشمه‌های فساد بود، ابراز عقیده کرد: آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس‌جمهور محترم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت گوشت واردات خودرو را به دست گربه سپرد، تاکید کرد: وزارت ضمن تا توانست برای مافیای مونتاژی و خانواده‌های پر نفوذ خودرویی رانت درست کرد درحالی که طبق وعده باید این مافیا را نابود می‌کرد نه اینکه بیش از گذشته آنها را فربه کند.

صدیف بدری، دیگر موافق استیضاح تاکید کرد: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی‌توان افزایش تولید تلقی کرد. متاسفانه در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد! ارتقای کیفیت خودرو از دیگر وعده‌های وزیر صمت بود که دغدغه نمایندگان و رهبر معظم انقلاب نیز بود، اما مردم همچنان ناراضی هستند و حق با مردم است، سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده‌ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت‌های مختلف، از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند. در این شرایط چگونه کیفیت خودروهای داخلی ایران را می توان ارزیابی کرد؟

وی حتی در صحن علنی گفت: آقای فاطمی امین شما به 70 نفر بدون یک ساعت تجربه اجرایی  با واسطه و فامیل‌بازی در وزارت صمت پست دادید.

وزیر صمت دوباره قول داد

فاطمی‌امین در دفاع از خود بار دیگر قول‌هایی به نمایندگان داد. او با اعتماد به نفسی که از جلسات رایزنی پیشین داشت، پشت تریبون ایستاد و گفت: وصله‌ی فامیل‌بازی به من نمی‌چسبد، من مدعی مبارزه با فساد هستم. ما تا زمانی‌که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.

وزیر صمت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار داشت: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود. این چنین بود که اولین استیضاح در دولت سیزدهم با رای منفی اکثریت نمایندگان همراه شد و تنها 84 نماینده با حضور فاطمی امین در پست وزارت صمت مخالف بودند. بسیاری معتقدند این رای اعتماد دوباره به معنای تایید عملکرد وزارت صمت و همچنین تیم اقتصادی دولت است. باید دید در ماه‌های پیش‌رو روابط مجلس و دولت به کدام سو خواهد رفت؟