اختتامیه دومین دوره جایزه داستان کوتاه بهاران 

قصه مرا نمی‌دانی

اختتامیه دومین دوره جایزه داستان کوتاه بهاران در مؤسسه فرهنگی-هنری بهاران خرد و اندیشه برگزار می‌شود. دومین دوره جایزه داستان کوتاه بهاران با ارسال یک داستان کوتاه و با موضوع آزاد برای تمام فارسی‌زبانان به کار خود پایان خواهد داد. در این دوره حدود 800 داستان به دست برگزارکنندگان رسیده است که از میان آن‌ها 10 داستان برگزیده و تقدیر خواهند شد و جایزه ویژه به سه نفر نخست تعلق می‌گیرد. دومین دوره جایزه داستان کوتاه بهاران با هدف تشویق نوشتن و ایجاد انگیزه برای جدی گرفتن داستان‌نویسی با عنوان «قصه مرا نمی‌دانی» آغاز به کار کرد. دبیر دومین دوره جایزه داستان کوتاه بهاران، شرمین نادری و داوری داستان‌ها به‌عهده کیوان ارزاقی، شرمین نادری و سروش روح‌بخش بوده است. 

    


دیدار امیرحسین چهلتن با رئیس‌جمهوری آلمان

بنا به اعلام سایت روزشمار ادبی، فرانک والتر اشتاین مایر، چهارشنبه میزبان امیرحسین چهلتن، نویسنده ایرانی بود. این دیدار در چارچوب سلسله مراسمی تحت‌عنوان «دیدار در بلوو» برگزار شد. بلوو کاخ ریاست جمهوری آلمان در برلین، پایتخت این کشور است. بر اساس اخبار کاخ ریاست جمهوری، اشتاین مایر و چهلتن در این دیدار درباره زندگی فرهنگی در ایران و همچنین درباره زندگی فرهنگی در ایران و همچنین درباره مسائل سیاسی از جمله برجام گفت‌وگو کرده‌اند. نه تنها انتظارات دولت ایران، بلکه انتظارات جامعه مدنی  ایران از برجام، از جمله مواردی بود که آن‌ها درباره‌اش گفت‌وگو کردند. امیرحسین چهلتن در حال حاضر برای کتاب‌خوانی در شهرهای مختلف آلمان، در این کشور به سر می‌برد.امیرحسین چهلتن نویسنده و روزنامه‌نگار 62 ساله و دانش‌آموخته مهندسی الکترونیک در انگلستان است. و برنده بورس اقامت در ایتالیا، آلمان و آمریکا بوده است. آثار چهلتن عبارتند از: رمان‌های روضه قاسم، تالار آینه، مهرگیاه، عشق و بانوی ناتمام، سپیده دم ایرانی، تهران؛ شهر بی‌آسمان، تهران؛ خیابان انقلاب، آمریکایی‌کشی در تهران، و مجموعه داستان‌های صیغه، دخیل بر پنجره فولاد، دیگر کسی صدایم نزد، چیزی به فردا نمانده است، ساعت پنج برای مردن دیر است، چند واقعیت باور نکردنی، و آثار دیگری از جمله ما نیز مردمی هستیم (گفت‌وگو با محمود دولت‌آبادی)، آداب دویدن بر طناب باریک (11 داستان از نویسندگان معاصر ایران)، کات! منطقه ممنوعه، محمود دولت‌آبادی: جهان آغاز می‌شود، محمود دولت‌آبادی.

    


چاپ دوم، سوم و چهارم یکجا و در یک روز!

آخرین مجموعه شعر فاضل نظری در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد که «اکنون» نام داشت. در این مراسم ساعد باقری و بهاء‌الدین خرمشاهی ازجمله سخنرانان بودند که درباره فاضل نظری و شعرش گفتند. نکته قابل‌توجه در این مراسم پیش‌فروش چاپ اول کتاب بود که در مراسم به کسانی کتاب داده شد که کتاب را از قبل خریده بودند. اما نکته جالب‌تر گزارش صدا و سیما از این کتاب و مراسم رونمایی آن بود. اتفاق میمونی‌ است که صدا و سیما و اخبار تلویزیون به کتاب و معرفی آن بپردازد، اما طرفه آن‌که گزارشگر در پایان گزارشش، از انتشار چاپ دوم، سوم و چهارم کتاب در یک روز و یکجا خبر داد. با وجود پیش‌فروش شدن کتاب توسط ناشر سوره مهر، می‌توان پذیرفت که چاپ اول به پایان رسیده باشد، اما این‌که سه چاپ از یک کتاب در یک روز منتشر شود، بیشتر شبیه یک شوخی است. اگر کتابی پرفروش است یعنی تیراژ 2000 نسخه برای خوانندگان آن کافی نیست و چاپ دوم 5000 نسخه منتشر شود، درست مانند آن‌چه در کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتاد که گاه تیراژ کتابی 50000 نسخه است.