مریم علامه‌زاده

پسر نخست‌وزیر سابق الجزایری در جریان اعتراضات ضد انتخاباتی بوتفلیقه کشته شد. برادر حسن بن‌خدا می‌گوید که مقامات الجزایری و اراذل و اوباش حاکم، مسئول مرگ برادرش هستند.

شبکه خبری الجزیره گزارش کرد یک مقام دولتی و عضو خانواده فرد کشته شده روز شنبه (یازدهم اسفند ماه) عنوان کردند که پسر اولین نخست‌وزیر الجزایر که در جریان اعتراضات علیه رئیس‌جمهور عبدالعزیز بوتفلیقه شرکت کرده بود، در جریان ضد و خوردها کشته شده است.

نورالدین بدوی، وزیر کشور، او را حسن بن‌‌خدا پسر مرحوم بنیوتس بن‌‌خدا معرفی کرد که پس از استقلال کشور از فرانسه در سال 1962 به سمت نخست‌وزیری رسیده بود.

وزیر کشور در توئیتی عنوان کرد پزشک قانونی علل و شرایط مرگ و او را روشن خواهد کرد.

وزیر کشور در یک بیانیه جداگانه اینترنتی گفت که بن‌خدا که حدوداً 50 ساله بوده است، در درگیری بین پلیس و شورشیانی که به اعتراضات ارتباطی نداشتند، کشته شده است.

اما اعضای خانواده حسن بن‌خدا این‌ تفسیر در مورد مرگ وی را منکر می‌شوند.

این در حالی است که برادر حسن، سلیم بن‌خدا طی یک پست فیس‌بوکی در صفحه شخصی‌اش نوشت که برادرش در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در مرکز الجزیره در اعتراضات گسترده جمعی شرکت کرده بود و در آنجا کشته شده است.

این مرگ اولین اتفاق در جریان اعتراضاتی است که بیش از یک هفته پیش علیه بوتفلیقه‌ای که قصد دارد در انتخابات ماه آتی ریاست‌جمهوری شرکت کند، آغاز 

شده است.

حزب اخوانی حرکه مجتمع السلم، به عنوان بزرگ‌ترین حزب اسلامی الجزایر نیز انتخابات آتی را تحریم کرد. بنا بر اعلام منابع موثق، شورای مشورتی اخوان الجزایر تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت.

این حزب در اقدامی که آن را همراهی با خواسته مردم خوانده است تصمیم گرفت با تحریم انتخابات مخالفت خود را با نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای دوره پنجم ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کند.

آن‌طور که روزنامه قدس‌العربی گزارش کرده است خروج حزب حرکه مجتمع السلم دومین خروج یک حزب از این انتخابات است. پیش از این حزب العمال، به ریاست لویزه حنون از حضور در این انتخابات منصرف شده بود. بسیاری از مردم الجزایر معتقدند که بوتفلیقه گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نیست؛ او که 81 سال دارد، در سال 2013 سکته مغزی کرده است و به همین سبب به‌ندرت در عموم دیده می‌شود.

با این حال مدیر ستاد انتخاباتی بوتفلیقه در این هفته اعلام کرد که وی اسناد نامزدی برای شرکت در انتخابات هجدهم آوریل (29 فروردین ماه) سال 2019 میلادی را یکشنبه (دوازدهم اسفند ماه) یعنی روز آخر برای ثبت نام ریاست جمهوری ارائه خواهد کرد. در روز جمعه (دهم اسفند ماه) بخش‌های گسترده‌ای از الجزایر در برابر برنامه انتخاباتی مجدد بوتفلیقه، شاهد اعتراضات گسترده ده‌ها هزار الجزایری در خیابان‌های کشور بودند. در جریان این اعتراضات 56 پلیس زخمی شدند و به گفته یک سازمان امنیتی حدود 45 نفر از معترضین انتخاباتی نیز در این روز دستگیر شدند.

طی بیانیه‌ای که از سوی تلویزیون دولتی الجزایر منتشر شده، اداره امنیت کل کشور گفته است که هفت نفر در این اعتراضات مجروح شده‌اند. گفته می‌شود که بوتفلیقه 81 ساله در حال حاضر به دلیل آنچه خود درمان بیماری خوانده از کشور خارج شده و ظاهراً‌ در نروژ به سر می‌برد.