ایسنا نوشت: به گفته سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور «لایحه قانون جامع انتخابات با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات بازنگری و اصلاح شده است که موجب رفع نواقص انتخابات‌های گذشته می‌شود. در لایحه جامع انتخابات مجموعه قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا به منظور سامان بخشیدن به قوانین پراکنده در عرصه انتخابات با یکدیگر تجمیع شده است.»

لایحه جامع انتخابات، اختیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را تا قبل از برگزاری انتخابات می‌داند. همچنین این لایحه مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا در انتخابات مجلس دهم، شورای نگهبان صلاحیت مینو خالقی را برای شرکت در انتخابات تأیید کرده بود و خالقی نیز رأی مردم اصفهان را بدست آورد، اما شورای نگهبان مانع حضور وی در مجلس شد. بحث‌های حقوقی مختلفی میان وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان درباره حوزه صلاحیت شورای نگهبان آغاز شد اما این شورا برای خود این اختیار را قائل بود که حتی بعد از اعلام نتایج انتخابات، صلاحیت داوطلب را رد کند. این چنین خالقی نتوانست به مجلس دهم راه یابد. 

حالا ماده ۱۰۲ لایحه جامع انتخابات تاکید می‌کند که «پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ردصلاحیت منتخبان (سلب حق نمایندگی) حسب ‌مورد تنها بر عهده مجلس‌ شورای ‌اسلامی و به هنگام بررسی اعتبارنامه آنهاست.»

با توجه به اینکه شورای نگهبان نیز این لایحه را پس از تصویب مجلس بررسی خواهد کرد، باید منتظر نوع واکنش این شورا نسبت به این ماده لایحه جامع انتخابات باشیم.