سینا سبزیان

جرمی کوربین، رهبر حزب کار بریتانیا اعلام کرد که از درخواست برگزاری رفراندوم دوباره بر سر برگزیت به‌منظور جلوگیری از خساراتی که طرح برگزیت حزب توری (حزب حاکم بریتانیا) وارد می‌آورد، حمایت می‌کند.

درواقع این موضع، حاکی از تغییر رویه حزب کار بر سر برگزیت هست؛ این حزب پیش‌تر حمایت مبهمی از برگزاری رفراندوم دوم ابراز کرده بود، چراکه می‌ترسید با توجه به حمایت این حزب در برگزاری رفراندوم اول به‌ویژه در شمال انگلیس، منجر به ترد از سوی افکار عمومی شود.

این حرکت از سوی برخی نمایندگان مجلس که خواهان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند، مورد استقبال قرار گرفت. در رفراندوم سال 2016، 52 درصد از مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه رأی دادند.

کوربین چه گفت؟

رهبر حزب کار عنوان کرد که این حزب حمایت از رأی مردم را در برنامه می‌گذارد، چراکه مجلس نتوانست طرح جایگزین حزب را اجرایی کند؛ طرحی که این هفته در مجلس عوام انگلیس به رأی گذاشته می‌شود. احتمالاً این طرح در مجلس شکست بخورد.

چرا حزب موضع خود را تغییر داد؟

کوربین تلاش دارد حزب خود را منسجم نگه‌ دارد. 9 نماینده حزب بر سر سیاست برگزیت حزب و همچنین اتهامات صهیونیستی‌ستیزی، آن را ترک کردند. هشت عضو تازه ملحق شده به این حزب، با نام گروه مستقل از هر دو حزب کار و محافظه‌کار هستند، این گروه که مخالف ترک اتحادیه بدون طرح توافق هستند، از برگزاری رفراندوم دوباره حمایت می‌کنند و اولین بار روز دوشنبه (ششم اسفند ماه) دیدار داشتند.

اقدام کوربین پس‌ازآن صورت گرفت که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس از تعویق دوباره رأی‌گیری برای طرح برگزیت خود خبر داد. قرار بود این رأی‌گیری هفته جاری برگزار شود اما با به تعویق افتادن آن در دوازدهم مارس، (21 اسفند ماه) درست دو هفته قبل از ضرب‌الاجل اتحادیه برای ترک اتحادیه اتفاق می‌افتد.

می به‌منظور کاهش تنش‌ها در حزب خود احتمالاً به نمایندگانی که خواهان جلوگیری از خروج بدون توافق هستند، وعده می‌دهد که فرصت افزایش دوهفته‌ای را برای ضرب‌الاجل تحت ماده 50 خروج از اتحادیه دریافت کند.

در همین حال اتحادیه که بر تصمیم خود برای عدم مذاکره دوباره برای توافق خروج پافشاری می‌کند، نشانه‌هایی بروز داده که نشان می‌دهد، نمی‌خواهند خروج بدون توافق صورت گیرد. دونالد تاسک، رئیس‌ شورای اروپا روز دوشنبه گفت که افزایش مدت ضرب‌الاجل،‌ در شرایط کنونی منطقی‌ترین راهکار است.

بن برادشو، نماینده حزب کار هفته گذشته هشدار داد، درصورتی‌که کوربین نمی‌توانست سیاست اجلاس حزب برای برگزاری رفراندوم برگزیت دوباره را به کرسی بنشاند، سرخوردگی نمایندگان شکست‌خورده می‌توانست به طوفانی علیه وی بدل شود.

برگزیت حزب کار گویای چه بود؟

در جریان اجلاس سالانه حزب کار در پاییز گذشته، این حزب برای کمپینی به‌منظور رأی مردم توافق کرد تا در انتخابات عمومی حزب می را شکست دهد؛ اما کوربین نتوانست به تعهد خود عمل کند و می را در جریان رأی‌گیری اعتماد مجلس از قدرت پایین بکشد.

بعدازآن می به بروکسل بازگشت تا بر سر طرح دوباره مذاکره کند و کوربین پنج تقاضای حزب برای برگزیت را ارائه کرد. این پنج طرح بریتانیا را بیشتر به اتحادیه نزدیک نگه می‌داشت تا طرح خروج می و شامل اتحادیه گمرکی دائمی و جامع در سرتاسر انگلیس، هماهنگی نزدیک با بازار واحد، مشارکت در سازمان‌های اتحادیه اروپا و برنامه‌های بودجه‌ای آن و تضمین بیشتر برای تدارکات امنیتی می‌شد. رهبر حزب برنامه برگزیت خود را این هفته به مجلس می‌برد. این حزب همچنین عنوان کرد که از طرح خروج با تأخیر در صورت عدم موفقیت نخست‌وزیر استقبال می‌کند.

حزب کار روز دوشنبه عنوان کرد که گزینه‌های رفراندوم دوباره به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد که بین یک خروج معتبر یا باقی ماندن در اتحادیه رأی دهند. این حزب از خروج بدون توافق هیچ حمایتی نمی‌کند؛ هرچند که چنین تصمیمی باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد؛ اما حتی اگر حزب از رفراندوم دوباره حمایت کند، معلوم نیست که در مجلس اکثریت را به  دست آورد.